1 968 läst · 30 svar
2k läst
30 svar
Ljusslingor ute - bra kvalitet, finns det?
Ok, intressant! Jag har deras vanliga utbyggbara varmvita system och de brukar funka två år sen blir det påtagligt sämre ljus.S sjoelund skrev:
Året runt. Har de slingorna som har lampor, likt vanliga glödlampor, i äppelträden, en paviljong och en mindre altan. Finns skymningssensorer att köpa till också, vilka jag använder.D Distordera skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hade även andra slingor ur samma serie med de mindre dioderna, ca 30m totalt men de sitter numera på en kompis ladugård.
Som sagt, jag är väldigt nöjd med Rustas slingor. De säljs dock bara från oktober till januari och efter jul brukar de vara på rea och det är lite tack vare det jag utökat slingorna varje år.
Redigerat:
Nej. Har dem bara ute på höst/vinter. Typ runt jul, men brukar ju bli ca ett halvår.D Distordera skrev:
Men om du orkar prova en gång till så är det ju ett bra test att ha dem ute året runt och om de är riktigt dåliga år 5 så klagar du hos Clas och får en ny uppsättning. Men man kan ju hoppas att de bara helt enkelt håller bra istället 🙂
Mysigt! Hur funkar skymningsreläet tycker du? Läser i allmänhet att sådana blinkar en del göre de har bestämt sig så att säga. Hade en sån glödis en gång i tiden. Var nästan som den lös upp sig själv och trodde det var ljust, slocknade osv..Keiller skrev:Året runt. Har de slingorna som har lampor, likt vanliga glödlampor, i äppelträden, en paviljong och en mindre altan. Finns skymningssensorer att köpa till också, vilka jag använder.
[bild]
[bild]
Hade även andra slingor ur samma serie med de mindre dioderna, ca 30m totalt men de sitter numera på en kompis ladugård.
Som sagt, jag är väldigt nöjd med Rustas slingor. De säljs dock bara från oktober till januari och efter jul brukar de vara på rea och det är lite tack vare det jag utökat slingorna varje år.
Jag har skymninggrejen på alla tre slingorna och de tänds inte samtidigt beroende på att de sitter olika mörkt på olika ställen i trädgården. Men de tänds utan att blinka. Själva skymningssensorn sitter på en sladdstump som kopplas ihop med resten av slingan.D Distordera skrev:
Rejäla sladdar (IP44) för övrigt, som tål att rullas ihop och förvaras om man bara vill ha slingorna uppe vintertid.
Säsongens första ljusslingetråd 🙂
Jag tog in offerter på proffsslingor förra året, men det var så satans dyrt att det inte gick att motivera på något sätt. Antagligen är det en bransch med väldigt stora mängdrabatter(?)
Till slut kompromissade jag och köpte Star Tradings System 24:
https://www.startrading.se/publikt-sortiment/ljusslingor/system-24
https://www.startrading.se/produktserier/systemslingor-system-decor-24-led-och-expo
Det satt rätt långt inne då jag inte är så förtjust i Star Trading och den historiska nivån på deras produkter, men slingorna ger åtminstone skenet av att vara rejält byggda. En helt annan nivå än de som nämns i trådstarten. Sen återstår det att se om de verkligen håller måttet eller om skenet bedrar. De överlevde första säsongen iallafall. 🙄
Jag tog in offerter på proffsslingor förra året, men det var så satans dyrt att det inte gick att motivera på något sätt. Antagligen är det en bransch med väldigt stora mängdrabatter(?)
https://www.startrading.se/publikt-sortiment/ljusslingor/system-24
https://www.startrading.se/produktserier/systemslingor-system-decor-24-led-och-expo
Det satt rätt långt inne då jag inte är så förtjust i Star Trading och den historiska nivån på deras produkter, men slingorna ger åtminstone skenet av att vara rejält byggda. En helt annan nivå än de som nämns i trådstarten. Sen återstår det att se om de verkligen håller måttet eller om skenet bedrar. De överlevde första säsongen iallafall. 🙄
Ok, tack för rapporten. Verkar vara ett bra val så långt!Keiller skrev:Jag har skymninggrejen på alla tre slingorna och de tänds inte samtidigt beroende på att de sitter olika mörkt på olika ställen i trädgården. Men de tänds utan att blinka. Själva skymningssensorn sitter på en sladdstump som kopplas ihop med resten av slingan.
Rejäla sladdar (IP44) för övrigt, som tål att rullas ihop och förvaras om man bara vill ha slingorna uppe vintertid.
Kul med en helt annan infallsvinkel. Mer att surfa runt på.C cpalm skrev:Säsongens första ljusslingetråd 🙂
[länk]
[länk]
Har du koll på garantiläget? Svårslaget så långt med 5 år hos Clas i sjön.
3 år med en massa förbehåll enligt Star Tradings hemsida.D Distordera skrev:
Hade tänkt att de skulle hålla betydligt längre än 5 år. Har insett att jag inte orkar hålla reda på kvitton och åka och försöka byta när det gäller ljusslingor. Det skall bara funka... Men den där Pro-slingan på Clas ser ut att kunna hålla måttet och priset var ju inte heller dumt. Det kan nog vara ett vettigt alternativ. Den kritiska punkten brukar vara anslutningen av ljuskällorna till kabeln där det kommer in fukt på de billiga varianterna.
För jämförelsens skull kostade System24 320 kr per 10m-slinga med 98 lampor.
Nu har de slingorna jag pratar om tydligen börjat säljas för säsongen, så nu kan du kolla lite specifikationer om du vill jämföra med andra.D Distordera skrev:
https://www.rusta.com/se/sv/jul/jul...sbara-ljussystem/led-light-system-ljussystem/
De har tydligen 5 års garanti. Kan ju vara bra att veta.
Har proffs LEDband under mina köksskåp, även de har gulnat, och en sektion har slocknat, dyrt inköpta på Elektroskandia för 7 år sen.RoTe skrev:
Bild på uteslinga, Rustas dyrare, mina till höger är 3 år, grannens nya, samma serie.
Logga in
Skapa konto