Har samma problem med Bosch 7001i LWM 16 kW. Tror att det är i princip samma pump under huven. Vid kompressorhastighet 60-70% brummar den rejält för att sedan minska vid högre varvtal, Sedan det blivit varmare ute händer det bara vid varmvattenproduktion.

1. Någon som provat inställningen ”Tyst drift”? Vad betyder det egentligen? Vilka varvtal är spärrade?

2. Går det spärra vissa varvtal i installationsmenyn på dessa pumpar?

3. Andra förslag? Mjukvaruuppdatering?

M mcuj skrev:
Har samma problem med Bosch 7001i LWM 16 kW. Tror att det är i princip samma pump under huven. Vid kompressorhastighet 60-70% brummar den rejält för att sedan minska vid högre varvtal, Sedan det blivit varmare ute händer det bara vid varmvattenproduktion.

1. Någon som provat inställningen ”Tyst drift”? Vad betyder det egentligen? Vilka varvtal är spärrade?

2. Går det spärra vissa varvtal i installationsmenyn på dessa pumpar?

3. Andra förslag? Mjukvaruuppdatering?

Intressant. Vad är din pump specificerad till i ljudnivå? Identisk problematik med ljudet i alla fall! Har du mätt någon DB-nivå? Vid 60-70%?

J Jennyinfin skrev:
I månadsskiftet nov/dec 2020 installerade vi en IVT geo 516, och den har en kompressor som låter extremt mycket. Jag känner igen mig i beskrivningarna av ett genomträngande, brummande vibrationsljud som hörs från källarplan där pumpen står upp till matrum, vardagsrum och sovrum en trappa upp. Vi bor också i ett suterränghus, byggt mestadels i lättbetong. Vi har påtalat ljudproblemet för IVT och deras tekniker har varit hemma hos oss flera gånger. De har bytt styrsystemet i pumpen och nu senast i veckan byttes en kylmodul. Inget har hjälpt. Kompressorn går på 80-100% nästan konstant, och ljudet är fruktansvärt irriterande.

Beskedet från IVT nu är att det inte är något fel på pumpen utan att vi måste ljudisolera vårt pannrum, vilket vi kommer att ägna helgen åt att göra. (Har någon tips på bästa ljuddämpande material tar vi tacksamt emot.) Om denna åtgärd kommer att lösa problemet tvivlar vi dock på. Vår fundering är precis som flera andras i denna tråd- ska det verkligen vara så här? Visst, alla kompressorer låter en del, men detta är en helt ny pump. Igår kväll mätte jag med en app upp 58,4 dB intill den.

Vi har bett IVT om att få referenser från andra kunder som har installerat en liknande pump som vår men det har de inte återkommit till oss med. Och nu börjar jag förstå varför.

58 DB låter väldigt högt.

Jag har en exakt likadan pump. Den högsta DB mätningen jag gjort är 48 DB då den ligger mellan 60-80 %. Jag misstänker också att cirkulationspumpen har med saken att göra. Kanske kombon på varvtalet på kompressor och pump som föder det höga ljudet.

Det är ju en besvikelse eftersom specen säger 42 db. Vidare tycker jag pumpen är överprisad givet prestandan och nivån på inställningsmöjligheter/statistik uttag och appen. Tyvärr en besvikelse så här långt men man får hoppas att pengarna kommer igen genom en överlägsen driftsäkerhet och långsiktig kvalitet.

Boilerplate4U
LindenB LindenB skrev:
58 DB låter väldigt högt.

Jag har en exakt likadan pump. Den högsta DB mätningen jag gjort är 48 DB då den ligger mellan 60-80 %. Jag misstänker också att cirkulationspumpen har med saken att göra. Kanske kombon på varvtalet på kompressor och pump som föder det höga ljudet.

Det är ju en besvikelse eftersom specen säger 42 db. Vidare tycker jag pumpen är överprisad givet prestandan och nivån på inställningsmöjligheter/statistik uttag och appen. Tyvärr en besvikelse så här långt men man får hoppas att pengarna kommer igen genom en överlägsen driftsäkerhet och långsiktig kvalitet.
58 db är inte en hög ljudnivå, se: http://rgp.se/Fakta/Ljudnivajamforelse.pdf. Däremot kan det uppstå resonans vid en specifik frekvens (rumsresonans) som förstärker ljudet genom dörr eller vägg. Mät frekvensen när det låter som värst och ljuddämpa med ljudisolering därefter.

Nibe S1255 har något som heter SPÄRRBAND i installatörsmenyn. "Här kan du ställa in ett frekvensområde där kompressorn är blockerad." Antar att det är till för att förhindra resonans problem vid vissa frekvenser

Har dock inte hittat något liknande i IVT/Bosch tyvärr:( Någon som kollat med tillverkaren?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
M mcuj skrev:
Nibe S1255 har något som heter SPÄRRBAND i installatörsmenyn. "Här kan du ställa in ett frekvensområde där kompressorn är blockerad." Antar att det är till för att förhindra resonans problem vid vissa frekvenser

Har dock inte hittat något liknande i IVT/Bosch tyvärr:( Någon som kollat med tillverkaren?
Om den funktionen saknas för IVT/Bosch är det verkligen en stor miss eftersom en variabel kompressorfrekvens med stor sannolikhet någon gång kommer uppnå rumsresonans.

Det är viktigt att kunden informeras om att rumsresonans kan vara ett potential problem med inverterkompressor som använder variabel kompressorfrekvens.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
58 db är inte en hög ljudnivå, se: [länk]. Däremot kan det uppstå resonans vid en specifik frekvens (rumsresonans) som förstärker ljudet genom dörr eller vägg. Mät frekvensen när det låter som värst och ljuddämpa med ljudisolering därefter.
Nej jag menar att det verkar högt för just den pumpen givet de nivåer som andra har uppgivit.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
LindenB LindenB skrev:
Vidare tycker jag pumpen är överprisad givet prestandan och nivån på inställningsmöjligheter/statistik uttag och appen. Tyvärr en besvikelse så här långt men man får hoppas att pengarna kommer igen genom en överlägsen driftsäkerhet och långsiktig kvalitet.
Det går att få ut en hel del statistik ur denna då det är en bosch med EMS bus under skalet.
Här är några exempel på en ganska nyinstallerad IVT kopplad till en raspberry pi:

Översikt av energistatistik och temperaturmätningar från en IVT kopplad till en Raspberry Pi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmgränssnitt visar IVT värmepumpstatus kopplad till en Raspberry Pi med EMS-bus teknologi.
Skapa konto

Skärmbild av övervakningsdashboard för IVT värmepumpssystem kopplat till en Raspberry Pi med statistik och statusinformation.
Skapa konto

Skärmdump av gränssnittet för uppkopplad IVT värmepump till Raspberry Pi som visar enheter och sensorvärden.
Skapa konto

Sunbuzz Sunbuzz skrev:
Det går att få ut en hel del statistik ur denna då det är en bosch med EMS bus under skalet.
Här är några exempel på en ganska nyinstallerad IVT kopplad till en raspberry pi:
Snyggt, vilket interface och vilken mjukvara använder du? Jag kör ett Husdata som läser serviceporten och gör om till MQTT.

/M

M Marcus-AA skrev:
Snyggt, vilket interface och vilken mjukvara använder du? Jag kör ett Husdata som läser serviceporten och gör om till MQTT.

/M
Du kan absolut göra samma sak med en H60 från husdata, H60->MQTT->Telegraf->Influxdb->Grafana, så har du grafer på (nästan) allt jag har på första bilden (iallafall det som H60 har tillgängligt)
Själv använder jag EMS-ESP32 i en "Gateway E32" från https://bbqkees-electronics.nl/ som också kopplas in i servicejacket, men kan även kopplas in direkt på EMS bussen om man vill det.

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Sitter just med en offert på en IVT Geo 612C och är rädd att den kommer att låta för mycket. Hur gick det för er som hade problem - lyckades ni få ner ljudet eller fick ni leva med det?

V VallingbyJonsson skrev:
Sitter just med en offert på en IVT Geo 612C och är rädd att den kommer att låta för mycket. Hur gick det för er som hade problem - lyckades ni få ner ljudet eller fick ni leva med det?
Jag installerade en GEO612 i somras, vår pump står i tvättstugan. Vi stör oss aldrig på den, Den brummar lite gran ibland. Stänger man dörren till tvättstugan så hörs den inte ett dugg alternativt om man som vi lever i en familj med två barn så är det alltid andra ljus som hörs mer ;)

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att vår pump fungerar felfritt men vad gäller ljudnivån handlar det uteslutande om att vi nu vant oss vid ljudet.

• Gilla
VallingbyJonsson
  • Laddar…
Även jag tar gärna hjälp i denna fråga, har en Geo 612 med Ngenic Tune. Pumpen står i källarplan och i sovrum två plan upp har jag börjat reagera på att den hörs. Pumpen installerades i februari 2022, m.a.o. första nov/dec-perioden den är i drift. Jag upplevde inte dylikt störning med förra pumpen, som dock ej var inverterstyrd. I menyn ser det f.n. ut enligt som följer: Tyst drift > Driftläge AV (valt) / AUTO / ALLTID

Vad innebär dessa val
a) i termer av varvtal i och angivelse av nedre temperatur ref ovan?
b) hur effektivt pumpen arbetar

På nedan länk låter det som om det enbart vore fördelar, samtidigt är ju default AV.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76197.0 /// 2. Bättre styrning av varvtalet. I Systeminställningar kan man välja Tyst drift och en nedre temperatur för tyst drift. (Jag har valt -10 gr) Detta stryper kompressorns effekt till 70% ned till angivna temperatur och ger en jämnare gång

Någon med vetskap/erfarenhet om denna inställning överspelas av Ngenic?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.