Du vill väl koppla fasspänningen dvs 230 V tre gånger. Då räcker väl det du hittade.

Har du två reläer och kan komma åt att lägga dem så det bryts på båda sidor om patronen dvs båda faserna bryts och ett relä per fas får du ett betydligt bättre läge, då får du säkert inga problem mer där.

Gällande statiskt relä så är det nog första gången jag hör den kombinationen. I UPS-världen är däremot statisk switch helt vedertaget och förmodligen den absolut vanligaste benämningen för ett halvledarrelä som används för att överkoppla från omriktarmatning till bypassmatning.

Man kan parallellkoppla ett mekaniskt relä med SSR (Solid State Relay = halvledarrelä) och få en kombination med lång livslängd och låg effektförlust. Jag vet inte om det går att köpa färdigt som en sammanbyggd enhet, men det finns i alla fall ett företag som säljer apparater som använder tekniken:

http://www.echola.com/power/Hybrid-Relay.html

Jo det är inte så ovanligt även som färdig enhet, brukar allmänt kallas hybridrelä. I det här på BH ganska ofta nämnda fabrikatet Eltako är det ofta använt i deras utgångssteg.

Och alla enkla mjukstartare för elmotorer har också samma princip, skulle funka fint som värmekontaktor om man vill.

Redigerat:
Nu har jag kört ett halvår med två reläer och i helgen blev det varmgång i det ena så att det deformerades en aning och inte längre funkar. Den här gången misstänker jag reläsockeln som jag dumt nog inte kasserade förra gången det blev varmt (#21). Troligen blev det lite för stort motstånd i någon kontakt och vid legionellakörningen under en timme blev det såpass varmt att reläet gav upp.

Så nu sitter det istället en AEG-kontaktor där istället, samma som i #18.

Trassla inte med småreläer vid höga effekter, är alltså dagens lärdom.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag anser också att man ska skriva tydligt och inte använda egna direktöversättningar till svenska från franska, tyska, holländska ord, eller vad det kan vara för språk. Helst heller inte en massa förkortningar som ingen har möjlighet att förstå, och läsaren måste ställa fråga.

Beteckningen statisk i den här bemärkelsen kommer inte från solid state, som ju betyder fast tillstånd. Det är istället en skrivning som kommer av att man förr använde mekaniska/roterande utrustning. I jämförelse med roterande maskiner eller elektromekanik är halvledarprylar just statiska och det är därifrån benämningen stammar. Det är således varken ologiskt eller konstigt, men måhända något gammalmodigt. Generellt använder många fortfarande benämningen statisk om just halvledarprylar, så det är sannerligen ingen konstig beteckning.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.