Jag försvar på inget sätt benämningen men vid en snabb googling fick jag ca 10 600 träffar på solid state relä så det är knappast någon ovanlig beteckning, halvledarrelä gav ca 350 000 träffar.

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Bara jag som kan gå igång på smattret från kontaktorer mm?
Helt underbart att komma till någon gammal installation och bara höra kontaktorer och relän som klickar till och från.

Är det just klicket som stör dig så brukar det fortplanta sig i själva lådan/skåpet de är monterade i. Din skenan kanske går att montera med vibrattionsdämpare. Tänkbara på att dra en extra jord till den nu avsklijda din skenan. så att hela skåpet fortfarande är jordat.

11290102-origpic-ba24f1.jpg
typ dessa.

Tack för tipsen!

Det är sådana här (i princip) som sitter där idag:
5dd677f347c39c6f_185829.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och de smäller ganska duktigt, dvs. det hörs från grovköket till sovrummet i andra änden av huset även med stängda dörrar. Problem blir det egentligen bara om man sitter och äter samtidigt som tillsatsvärmen går in för den kör inte så länge men desto oftare. Å andra sidan är det bara om det blir kallare än -10.

I alla fall köpte jag en sådan här på ClasO idag mest för att testa:
8871969194014.jpg
och den låter ju inte alls lika högt men ändå så att det hörs.

Hagerreläet som föreslogs var chockerande dyrt :) Särskilt som jag egentligen skulle ha 4 st. Nu när jag tittade efter på kretskortet ser jag dessutom att tre av dem måste ha hjälpkontakter så att styrsystemet kan se att de verkligen har dragit.

Metalltiger skrev:
Halvledarreläer för AC har max 1,5 V spänningsfall vid full ström så det blir ingen effekt jämfört med en kontaktor där spolen drar mer effekt än vad ett halvledarrelä får i
förluster.
Nja, 1,5V och tvåfasmatning vid 10A skulle väl bli 30W. De befintliga kontaktorerna drar runt 3W enligt databladet och AEG-kontaktorn drar 8W. Det finns en anledning till att halvledarreläer ska monteras på kylande underlag. Det är visserligen mest en "estetisk" fråga eftersom de ändå inte är inkopplade så värst länge, och det rör sig om någon procent av själva lastens effekt...

Första lösningen blev att köpa halvledarreläer från eBay Tyskland. Där fanns rätt ordentliga sådana med inbyggd kylfläns, fabrikat Crydom. Tyvärr ganska stora, typ någon kubikdecimeter styck.

Efter lite eftertanke skaffade jag istället reläer från Elfa, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-213-69&toc=18948 (TE Connectivity PT270730). Dessa gick in i en vanlig kapsling som får sitta under värmepumpens innedel.

Nu hörs det inte alls om man inte är i närheten, och då är det ju bara betryggande med ett litet knäpp. Det gamla pistolskottet lär jag inte sakna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
svartöra skrev:
Nja, 1,5V och tvåfasmatning vid 10A skulle väl bli 30W. De befintliga kontaktorerna drar runt 3W enligt databladet och AEG-kontaktorn drar 8W. Det finns en anledning till att halvledarreläer ska monteras på kylande underlag.
Med halvledarreläer skulle jag nog välja att inte bryta fler faser än nödvändigt, dvs använda ett relä vid 2-fas-last och två reläer vid 3-fas-last. Man vill ju inte elda upp 15W i onödan.

Så här ser reläet ut cirka 6000 cykler senare:

Relä med brännskador och svarta märken efter 6000 cykler på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gnistan som bildas blir tydligen för mycket för det. Hjälper det att sätta en varistor parallellt med lasten, t ex denna?
https://www.elfa.se/sv/varistor-560-10-mm-344-wuerth-elektronik-820524211b/p/30048981
Eller hur kan jag annars släcka gnistan?

Värmepatronen drivs alltså med 400V.

Varistorer hjälper om lasten är induktiv.
I detta fallet är reläet helt enkelt underdimensionerat, en kontaktor platsar mycket bättre.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vill du inte ha något parallellt med reläets kontakter? Typ en liten kondensator?

Jag ser inte hur en varistor parallelt med en nästan idealt resistiv last skulle kunna förhindra ljusbågar i reläet? Eller har jag missförstått något med lasten?

Förresten, vad hade reläet för specad brytförmåga vid 400V AC?

Edit: Här sitter man och såsar så sakteliga.. när andra skriver bra svar snabbare :)

Jag såg nu på Elfa att det relä du använt har följande spec:

TE Connectivity PT270730:
Switchad spänning 440 VAC VAC
Switchad ström 12 A A
Switcheffekt 3000 VA VA

Hur hög effekt har din elpatron? Jag gissar på ca 3kW/fas och då är det är precis på gränsen vad reläet tål.

Den typen reläer är som sagt olämpliga att använda för koppling av last oavsett vad databladen säger, nu har ju TS snällast tänkbara last och inga ytterligare komponenter kan bättra läget.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Japp, 3 kW, en fas, 400 V. Det är inom vad reläet ska tåla. Mycket riktigt tålde det ju lasten ett tag...

Tydligen är inte lasten helt resistiv eftersom det gnistrar ordentligt när spänningen bryts. Eller vad orsakar gnistan? Jag tänkte att om lasten är något induktiv borde spänningen sticka iväg då reläet bryter och då skulle varistorn börja leda och energin eldas upp i patronen. Är jag helt ute och simmar?

Grundorsaken till felet är ju gnistan som förångar materialet på kontakten. Efterhand blev tydligen resistansen högre och när det kördes legionella i helgen (det tar en timme vid 3kW) blev reläet för varmt och något skevt. Därefter blev det inte någon kontakt där det drog. Så kan jag släcka gnistan borde kontakterna hålla längre.

Eller ska jag byta till en kontaktor typ http://www.elbutik.se/product.html/hager-kontaktor-brumfri ? Jag provade det först (se inlägg #18) men just den jag provade knäppte rätt bra den också. Andra fabrikat än AEG som jag testade kanske bråkar mindre.

Lasten är rent resistiv om det är elvärmepatroner så där kan du inte göra något med komponenter över lasten eller kontakten. Är reläet tvåpoligt och du kopplar en fas genom det kan du komma bättre till genom att använda båda kontakterna parallellt istället, då minskar både inverkan av gnistor och den rent termiska belastningen på fjädertungor kontakter mm.

Hur många reläer har du och hur är elpatronen(erna) kopplad? Kan du nyttja fler kontakter parallellt bör du kunna klara dig när du nu ändå har dessa. En vettig tyst kontaktor har lite annan utformning än originalet eller den du visade på bilden efter de är mer ovanliga pga att tyst ofta inte spelar någon roll där kontaktorer normalt används.

BobbyOne skrev:
statiskt relä är en direktöversättning av "solid state" så det är ett halvledarrelä som avses och dom är ljudlösa.
Det finns inget statiskt med "solid state". Solid state benämnar halvledargrejer men de kan byta tillstånd miljardstals gånger per sekund. Så långt statiskt man kan komma.
Statisk relä är en väldig dålig översättning av solid state och inte det minsta intuitiv.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
GK100 skrev:
Är reläet tvåpoligt och du kopplar en fas genom det kan du komma bättre till genom att använda båda kontakterna parallellt istället, då minskar både inverkan av gnistor och den rent termiska belastningen på fjädertungor kontakter mm.

Hur många reläer har du och hur är elpatronen(erna) kopplad? Kan du nyttja fler kontakter parallellt bör du kunna klara dig när du nu ändå har dessa. En vettig tyst kontaktor har lite annan utformning än originalet eller den du visade på bilden efter de är mer ovanliga pga att tyst ofta inte spelar någon roll där kontaktorer normalt används.
Det är bara en patron och den är kopplad i serie med reläet. Jag får väl koppla in båda polerna och skulle rentav kunna använda två reläer - köpte tre från början eftersom jag tänkte koppla om extravärmaren för radiatorkretsen också, men den börjar arbeta först när det blir -10 ute och det blir det sällan.

Databladet anger att reläet ska kunna bryta 100000 gånger vid 12A 250V resistiv last, men för 400V anger man inga data.

Om någon har tips på en tyst kontaktor är jag intresserad (tror dock jag ställt frågan förr i någon annan tråd utan att få något svar).

Men jag måste skärpa mig en aning. Jag har själv jobbat många år som facköversättare och lärt mig att det finns fackuttryck som saknar all intuitiv begriplighet. Tänk bara på bench dogs hos möbelsnickarna.
"statisk relä" förekom faktiskt i föreläsningar av Uno Lamm, den svenske fadern av högspänd likström, på fyrtiotalet. Idag känns det dock som outdated.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.