38 129 läst · 50 svar
38k läst
50 svar
Ljudisolering mot grannen med skrikiga barn?
Å när de växer upp till tonåringar, blir det techno och hip-hop, dunk-dunk-dunk, för hela slantenKnockOnWood skrev:
Johannes ger bästa svaret i trådet. Jag jobbar som akustikkonsult och håller med Johannes.
Bygg så högt- och så nära bullerkällan eller mottagaren som möjligt. Om man bygger med virke måste man använda 25kg per kubik som tumregel för densiteten. Och tätt ska det vara. En t-formade lock kan också hjälper - syns ofta på bullerplank nära vägar.
Beroende på höjd av avstånd kan man förvänta mellan 2dB och 10dB förbättring. 10dB reducering är en halvering av den upplevde ljudnivån.
Träull kan monteras på en yta med en förväntade dämpning av högrefrekvenserna av några få dB bara. Men det är beronde på vilken sida man sätta upp den och vilken tjocklek osv. man burkar använda det för att dämpa reflexer på bullerplank som är tät intill en väg, reflexer som annars ökar bullernivån på andra sidan av vägen.
Bifogar några bilder av en sådant plank bredvid en bro.
Bygg så högt- och så nära bullerkällan eller mottagaren som möjligt. Om man bygger med virke måste man använda 25kg per kubik som tumregel för densiteten. Och tätt ska det vara. En t-formade lock kan också hjälper - syns ofta på bullerplank nära vägar.
Beroende på höjd av avstånd kan man förvänta mellan 2dB och 10dB förbättring. 10dB reducering är en halvering av den upplevde ljudnivån.
Träull kan monteras på en yta med en förväntade dämpning av högrefrekvenserna av några få dB bara. Men det är beronde på vilken sida man sätta upp den och vilken tjocklek osv. man burkar använda det för att dämpa reflexer på bullerplank som är tät intill en väg, reflexer som annars ökar bullernivån på andra sidan av vägen.
Bifogar några bilder av en sådant plank bredvid en bro.
Ni som alltid svarar med invändningar mot trådskaparnas inlägg borde sluta med det. I detta fallet en TS som uppenbarligen har svårt att stå ut med grannungarnas gapiga poolvanor. Visserligen kommer detta troligen att vara om några år. Men tills dess är detta ett problem, då blir man knappast hjälpt av att folk försöker förringa ens upplevelser.
Jag föreslår som tidigare, satsa på höjd och närhet till bullerkällan. Ett tungt plank dämpar bättre än ett lätt. En mjuk sida vänd mot bullerkällan kan hjälpa något.
Ett ljuddämpande fönster i kan också hjälpa, men investeringen är nog bara försvarbar om man ändå ska byta fönster.
Att prata med grannen kan ibland hjälpa, men i det här fallet tror jag det är lönlöst, poolbadande ungar har roligt och kommer inte vara tysta.
Man kan också se över ljussättningen i sin egen bostad, hörs grannarna för bra in kan slarvade byggare ha missat att täta fullgott runt tex fönster o dörrar.
Jag föreslår som tidigare, satsa på höjd och närhet till bullerkällan. Ett tungt plank dämpar bättre än ett lätt. En mjuk sida vänd mot bullerkällan kan hjälpa något.
Ett ljuddämpande fönster i kan också hjälpa, men investeringen är nog bara försvarbar om man ändå ska byta fönster.
Att prata med grannen kan ibland hjälpa, men i det här fallet tror jag det är lönlöst, poolbadande ungar har roligt och kommer inte vara tysta.
Man kan också se över ljussättningen i sin egen bostad, hörs grannarna för bra in kan slarvade byggare ha missat att täta fullgott runt tex fönster o dörrar.
Hej Stefan,StefanEriksson skrev:
Jag har byggt musikstudio där det krävs ordentlig ljudisolering inte bara för att hålla freden med grannar men även för att hindra ljud utifrån att komma in.
Enligt min erfarenhet så finns det tyvärr inget enkelt och billigt sätt och du kommer behöva bränna en hel del yta för att lyckas helt. Visserligen så har du inte lika hårda krav på ljudisoleringen så som jag hade, så du kan ta min beskrivning och se den mer som inspiration och komma på en egen lösning.
Kortfattat;
Ljud av högre frekvenser (läs diskant) är ganska så enkelt att bli av med då dom inte innehåller lila mycket energi som ljud i lägre frekvenser (läs bas).
De frekvenser som läcker igenom väggar är frekvenserna i de lägre mellanregistret och basen. För att bli av med det behöver du först och främst en väldigt tjock vägg. I mitt fall byggde jag upp en vägg som jag sedan fyllde med sand. Varför sand? Jo, sand absorberar energin från ljudvågorna och sänker därmed den upplevda volymen på allt ljud som passerar igenom väggen.
Men det jag gjorde först av allt, som också är ibland det viktigaste för Mina behov, var att bygga ett ”rum i rummet”. Det betyder att jag staplar upp väggar och golv ovanpå gummi och att Ingen del av konstruktionen fick kontakt med övriga delar av huset (därav att allt står på gummi).
Varför? Jo, för att de absolut lägsta frekvenserna har energi som får stommarna att vibrera och ljudet fortplantar sig igenom dom. Genom att bygga rummet på gummi och se till att det inte finns någon som helst kontakt med övriga huset har vi isolerat dessa vibrationer.
Som sagt, det här är förmodligen total overkill för dina behov, men det är så vi bygger musikstudios ;-)
Med vänlig hälsning,
Christoffer, ljudtekniker
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
@Steve Liddle sammanfattar det hela mycket bra och belyser även vad den förväntade dämpningen kan bli eftersom ljudet ”smiter förbi” objekt.
All sympati i världen. Jag har grannar som har pool och barnen gallskriker hela tiden. Det är verkligen på den nivån att man ororar sig att något hemskt har hänt. Nu händer detta bara några gånger om som barnen hälsar på så jag går bara in och stänger dörren. Lite förundrad blir man då man tycker att föräldrarna borde lugna dem för om det skulle hända något så skulle man inte förstå att det var allvar.
Bra förslag på plank men naturligtvis bör även diskussion med familjen ingå? Jag är mycket noga med att mina barn inte väsnas för mycket i poolen, grannarna skall kunna vara ute i sina trädgårdar utan att störas. Kan de inte klara av det = badförbud (eller studsmatteförbud för den delen). Grundläggande respekt för sin omgivning måste ju ingå även om man bor i stan.
Medlem
· stockholm
· 36 inlägg
Om du vill ha ytterligare röster även om ett proffs redan svarat;
Träull eller inte kommer knappast att märkas på din sida planket. Det viktiga för själva planket är att det blir tätt. Alltså inga springor. Svårast är att få tätt mot marken på ett bra sätt (så att det inte ruttnar).
Det kan vara jättejobbigt med familjer som inte bryr sig, vi hade en granne som ställde studsmatta precis vid gränsen till vår tomt på landet där alla barn i kvarteret hoppade hela dagarna.
Träull eller inte kommer knappast att märkas på din sida planket. Det viktiga för själva planket är att det blir tätt. Alltså inga springor. Svårast är att få tätt mot marken på ett bra sätt (så att det inte ruttnar).
Det kan vara jättejobbigt med familjer som inte bryr sig, vi hade en granne som ställde studsmatta precis vid gränsen till vår tomt på landet där alla barn i kvarteret hoppade hela dagarna.
Barn drunknar tyst, så skriks och gapas det så har de med största sannolikhet roligt. Har man små gapiga barn som jag har så sitter man förstås med dem vid poolen, så man har uppsikt. Gällande ljudnivån så är det så att även om man påminner dem var 30:e sekund om att dämpa sig så glöms det bort lika fort.a.o.f skrev:All sympati i världen. Jag har grannar som har pool och barnen gallskriker hela tiden. Det är verkligen på den nivån att man ororar sig att något hemskt har hänt. Nu händer detta bara några gånger om som barnen hälsar på så jag går bara in och stänger dörren. Lite förundrad blir man då man tycker att föräldrarna borde lugna dem för om det skulle hända något så skulle man inte förstå att det var allvar.
Nu har jag inte sagt något om drunkning utan att det låter hjärtskärande. Ser inte om de är övervakade eller inte för att det inte är närmaste granne. Mina barn lät inte så när de var små. Ljudnivå vid denna relativt lilla pool med förmodligen inte så många barn är mer likt ett fullt badpalats under ett skollov.M mossmasaker skrev:Barn drunknar tyst, så skriks och gapas det så har de med största sannolikhet roligt. Har man små gapiga barn som jag har så sitter man förstås med dem vid poolen, så man har uppsikt. Gällande ljudnivån så är det så att även om man påminner dem var 30:e sekund om att dämpa sig så glöms det bort lika fort.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Att låga frekvenser (bas) är svårare att dämpa bort beror inte på att de innehåller mer energi. 1 Watt ljud (som kräver storleksordningen 100 Watt förstärkareffekt) vid 100 Hz, 1 kHz och 10 kHz kommer bete sig väldigt olika trots exakt samma energiinnehåll. (Däremot energi per svängning.)