Vi ska bygga nytt och husleverantören erbjuder gipsskivor på innerväggarna som standard. Som ljudisolering kan man som tillval få spånskiva ovanpå +/- ull emellan. Vad är vettigt?
Spånskiva är väl bra om man vill hänga upp många saker på väggarna och ullen minskar väl ljuden mellan väggarna om jag förstått saken rätt? Frågan är ändå hur mycket ljud som hörs utan den extra isoleringen? Om nästan allt hörs vill man förstås ha ullen...(?)

/Tina
 
Jag skulle definitivt isolera innerväggarna, kan bli mycket eko i rummen annars och buller fortplantar sig i väggarna. Om du menar att du kan få spånskiva ovanpå gipsskivan så skulle jag vilja ha tvärtom spån sen gips. Bra att ha dött material ytterst.
 
Har du ingen isolering i väggarna får du ett reduktionstal på runt 40db med ull är denna siffra 44 dB mellan tummen och pekfingret när du har 70 reglar 45 reglar blir något sämre och 95 något bättre. iom att det är 1 lager spånskiva istället för dubbelgips får du förmodligen dra av 2-4 dB på värdena då träskivor är totalt värdelöst när man talar ljudisolering...

Inom en och samma bostad räcker 40 dB mellan de flesta rum. Från WC och kök rekommenderar jag 44 dB mellan sovrum är detta inte helelr helt fel. Men allt måste ställas i relation trätt saker. Ljud är inte helt enkelt och man får aldrig stirra sig blind på reduktionstalen då de måste ställas i relation till hur stark ljudkällan är......
 
  • Gilla
JojjeAM
  • Laddar…
Räcker det att fylla tomrummet med ull eller behövs en extra skiva?
 
  • Gilla
Perahlgren78
  • Laddar…
fubar skrev:
Räcker det att fylla tomrummet med ull eller behövs en extra skiva?
Du behöver inte fylla hela tomrummet med isolering. Men du får bättre resultat om du lägger på en gipsskiva till, men samtidigt skadar inte ullen heller....
 
Det trevliga med fullisolerade mellanväggar med spån+gips i mitt fall att det rätt mysigt att knacka på väggarna och lyssna hur solitt det är. :)

Sedan är det banne mig ännu trevligare att knacka på väggarna när jag har kompisen på besök som "bara" har enkelgips och noll isolering hos sig... Han kroknar varje gång! :p :p



 
Klart att det är najsigare med fullisolerat:) Och ett skivlager är bara dumsnålt vill jag påstå...Man skall aldrig snåla på gipsen det tjänar inget till i sluändan... Snåla på andra dumheter:)
 
För oss så är det ett självklart val. Det kostar inte mycket extra och det är inte lätt att åtgärda i efterhand.
 
:-/

Hej

Tillhör de som inte isolerat alla innerväggar och ångrar mig grymt mycket.

Någon som har något tips på hur det kan åtgärdas utan att riva och tapetsera om.
Har hört att man kan borra hål och stoppa in lösull - några synpunkter?

//
 
Om man studerar hur ljud rör sig i en fastighet så ser man att det är det ljudvågor som breder ut sig som böjvågor i materialet är helt dominerande jämfört med de som leds tranversellt via luft, etc. Det betyder att eventuell ullisolering inte alls tillför så mycket som att göra väggen mer stum. En extra gipsskiva utanpå tror jag gör susen.

Tittar man på hur man bygger ljudisolerande väggar i t.ex. marklägenheter så bygger man två fristående väggar med ett par cm. mellanrum. Detta just för att böjvågor inte ska kunna transporteras. Detta kan man uttnyttja själv också om man har lite utrymme att stjäla.
 
sigpl skrev:
Om man studerar hur ljud rör sig i en fastighet så ser man att det är det ljudvågor som breder ut sig som böjvågor i materialet är helt dominerande jämfört med de som leds tranversellt via luft, etc. Det betyder att eventuell ullisolering inte alls tillför så mycket som att göra väggen mer stum. En extra gipsskiva utanpå tror jag gör susen.

Tittar man på hur man bygger ljudisolerande väggar i t.ex. marklägenheter så bygger man två fristående väggar med ett par cm. mellanrum. Detta just för att böjvågor inte ska kunna transporteras. Detta kan man uttnyttja själv också om man har lite utrymme att stjäla.
Böjvågorna i skivorna kopplar till longitudinalvågor i luften vid "rätt" frekvens. Dämpar man inte luftljudet i hålrummet kommer de att koppla in i nästa vägg och stråla ut på den sidan. Sedan har vi resonanserna i "lådan".

Det är samma gammla lösning som vanligt:
Tung och styv vägg, och dämpning i hålrummet. Sedan ska väggarna vara vekt infästade i golv och tak så att de inte kopplar böjmoder mellan väggar och tak/golv. Och så lufttätt.

Eldosor ska inte sitta mitt för varandra osv..
 
Det är rätt och riktigt. Jag tänkte bara som tröst till Massaman att om man inte kommer åt att dämpa hålrummet så hjälper det ganska bra med en extra gipsskiva. Den ökade tyngden minskar både egenfrekvensen och amplituden i väggen varför luften i hålrummet inte kommer att röra sig lika mycket. Kan man gipsa på båda sidor är det ännu bättre.
 
Robert_Maria skrev:
För oss så är det ett självklart val. Det kostar inte mycket extra och det är inte lätt att åtgärda i efterhand.
Instämmer helt och hållet! Vi valde extra isolering runt sovrummen och hur det blir vet jag ej eftersom huset inte är klart än... ;) Men jag tvekade inte en sekund. Liten kostnad och klart enklast att göra medan man bygger. Lycka till med ert val!

/Lena


 
Hej. jag bor i ett hus där det saknas isolering i innerväggar, (byggt -92) och det kan jag inte rekomendera..väggarna är som trummor. tycker du skall isolera. sen om det skall vara extra spånskiva kan jag inte utala mej om, men det är väll alltid bra att ha en solid vägg, men det kostar ju.
mvh marinus.
 
Skall bygga till och funderar på isolera väggar. När man skruvar dubbla skivor för ljudisolering. Använder man fortfarande 70 reglar eller går man ner till 45 reglar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.