14 852 läst · 57 svar
15k läst
57 svar
Ljudisolering - dubbla gipsskivor har ej hjälpt
Okej stort tack för ditt klargörande. Om det inte bygger ut mer än cirka 67 mm så är det ju helt klart värt det för att få tystare. Och denna metod menar du alltså är bättre än att att sätta ljudisolering direkt på lättbetongen.J justusandersson skrev:Att sätta isoleringsmaterial direkt på lättbetongväggen ger inte mycket. Tänk på att hela väggen fungerar som ett högtalarmembran. En ny vägg med 45 mm reglar bygger ut 10+45+12=67 mm Det är inte så farligt. Huset har betongbjälklag så dämpningen i höjdled är mycket bättre. Att anlita ett ljudisoleringsföretag ger naturligtvis ett bra resultat men till en betydligt högre kostnad.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja.
Okej, så du är också mer för att bygga en ny vägg. Det låter avancerat och som ett stort projekt. Men det kanske det inte är. Tror inte det är ventilationen. Låter inte som det utan som att allt ljud kommer genom väggen.F fiskbuggaren skrev:Ny vägg är kanske aningens, men inte orimligt, dyrare än att bara snacka på mer gips på den befintliga. Den nya väggen har ingen bärande funktion. Om du verkligen hör så mycket som det låter som, säkerställ att det inte finns någon helt öppen väg för ljudet, typ läckage genom eldosor, ventilation eller kabel-tv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Norgips beskriver en Påsalningsvägg såhär:
Väggen byggs upp med plåtreglar en bit från befintlig vägg.
* Golv, vägg och takregel skall vara PE-beklädda så vibrationer inte fortplantas
* Regelverket består av DB-regel
* Tung isolering
* Dubbla gipsskivor, förskjutna skarvar. Inre skivan skall INTE stå på golv eller nudda vägg. Glipan skall mjukfogas. Yttre skivan kan ansluta mot tak,vägg och golv.
Detalj/tvärsnitt på regel, och hur gipsskivorna sätts:
Utöver det kan man väl använda en gipsskiva som ljudisolerar bättre - Norgips har en "Silentboard" som ska vara bättre för ändamålet:
https://www.norgips.se/produkter/silent-board/
Redigerat:
GLöm inte att kolla så det inte är typ rörgenomföringar, ventilation eller andra håligheter där ljud kan transporteras. Jag bodde innan i en lgh där det var "öppet" till grannen ovanför via radiatorerna. Hörde allt som sades om de satt vid det fönstret. Så där isolerade vi igen volymen och det blev bättre.
Förutom luftspalt och isoleringen (med fokus på ljud) hade jag satt dubbla lager gips med förskjutna skarvar samt foga runt om allt så ljud inte smiter förbi.
Förutom luftspalt och isoleringen (med fokus på ljud) hade jag satt dubbla lager gips med förskjutna skarvar samt foga runt om allt så ljud inte smiter förbi.
Stort tack för denna beskrivning. Den stora frågan är hur jag gör med de befintliga gipsskivorna som sitter där nu ? Går det att ta ned de eller ska de få sitta kvar ?Fasting65 skrev:[bild]
Norgips beskriver en Påsalningsvägg såhär:
Väggen byggs upp med plåtreglar en bit från befintlig vägg.
* Golv, vägg och takregel skall vara PE-beklädda så vibrationer inte fortplantas
* Regelverket består av DB-regel
* Tung isolering
* Dubbla gipsskivor, förskjutna skarvar. Inre skivan skall INTE stå på golv eller nudda vägg. Glipan skall mjukfogas. Yttre skivan kan ansluta mot tak,vägg och golv.
Detalj/tvärsnitt på regel, och hur gipsskivorna sätts:
[bild]
Utöver det kan man väl använda en gipsskiva som ljudisolerar bättre - Norgips har en "Silentboard" som ska vara bättre för ändamålet:
[länk]
Okej tack för tipsen. Inte lätt att utredda vilka vägar ljudet tar ? Det låter som det kommer genom väggen tycker jag. Det är grannen vägg i vägg. Så via elementrören tror jag inte eftersom de går vertikalt. Ventilationen då hade jag hört genom den men det gör jag inte. Har en elkontakt i innerväggen. Sitter även en Comhem kabel 90 grader från innerväggen på en annan vägg.Viktor.J skrev:GLöm inte att kolla så det inte är typ rörgenomföringar, ventilation eller andra håligheter där ljud kan transporteras. Jag bodde innan i en lgh där det var "öppet" till grannen ovanför via radiatorerna. Hörde allt som sades om de satt vid det fönstret. Så där isolerade vi igen volymen och det blev bättre.
Förutom luftspalt och isoleringen (med fokus på ljud) hade jag satt dubbla lager gips med förskjutna skarvar samt foga runt om allt så ljud inte smiter förbi.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Principen för ljudisolering är massa - luftspalt - massa. Desto högre massa och- eller luftspalt desto bättre ljudisolation. Är den befintliga väggen homogen behåller du gipsen eftersom den tillför massa. Är det däremot en uppreglad vägg måste skivningen på din sida tas bort för att undvika två hålrumsresonanser. Den nya väggen reglar du upp innanför bef. vögg. Viktigt att den inte kortsluter mot bef vägg. Ju större luftspalten är desto bättre blir isolationen vid låga frekvenser. Gäller det främst tal är ca 100 mm rimligt. Regelfacken fylls med stenull, ej hög densitet utan vanlig väggisolering ex vis Flexibatt ör utmärkt för att absorbera hålrumsresonansen i regelfacket. Isoleringens funktion är ljudabsorbent, inget annat. Väggen skivar du sedan med 2-3 lag normalgips med förskjutna skarvar. Det är gipsen som utgör själva ljudbarriären. Se till att få tätt runt om och vid genomföringar.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 376 inlägg
Tyvärr så är det mesta han säger i filmen felaktigheter. Konstruktionen han bygger är en ”tripple leaf” konstruktion som ger två hålrumsresonanser vilket man inte vill ha. Vid vissa frekvenser kommer den väggen få en sämre ljudisolering.
Isolering förbättrar Rw (ljudisoleringen) med ca 3 dB och ska ligga dikt an mot gipset och inte ha kontakt med den andra väggstommen. Skivningen ska göras med skarvar mot regel, inte som i filmen.
Isolering förbättrar Rw (ljudisoleringen) med ca 3 dB och ska ligga dikt an mot gipset och inte ha kontakt med den andra väggstommen. Skivningen ska göras med skarvar mot regel, inte som i filmen.
Jag har också ljudisolerat och stötte på Green glue som jag tänkte skulle aldrig fungera, men verkar göra det. Valde i slutändan en helt annat produkt.
"ViscoLam 65" från ett företag som heter Chova. Det är något speciellt gummi som väger mer än bly som samtidigt är flexibelt. Detta kör man mellan två lager gips. Kommer i en matta som är självhäftande. Kollade även på speciella "clips" som är ljudabsorberande, t.ex reducto clip, avstog från dessa då det var svårt att hitta reglarna i Sverige. Värt att notera att för få det helt ljudisolerat så måste du även göra något åt golvet och taket eftersom ljudet kommer fortplanta sig genom hela konstruktionen.
"ViscoLam 65" från ett företag som heter Chova. Det är något speciellt gummi som väger mer än bly som samtidigt är flexibelt. Detta kör man mellan två lager gips. Kommer i en matta som är självhäftande. Kollade även på speciella "clips" som är ljudabsorberande, t.ex reducto clip, avstog från dessa då det var svårt att hitta reglarna i Sverige. Värt att notera att för få det helt ljudisolerat så måste du även göra något åt golvet och taket eftersom ljudet kommer fortplanta sig genom hela konstruktionen.
Är konstruktionen som Fasting65 länkar till några inlägg ovan bättre ?Björn Melander skrev:Tyvärr så är det mesta han säger i filmen felaktigheter. Konstruktionen han bygger är en ”tripple leaf” konstruktion som ger två hålrumsresonanser vilket man inte vill ha. Vid vissa frekvenser kommer den väggen få en sämre ljudisolering.
Isolering förbättrar Rw (ljudisoleringen) med ca 3 dB och ska ligga dikt an mot gipset och inte ha kontakt med den andra väggstommen. Skivningen ska göras med skarvar mot regel, inte som i filmen.