Lite kul, pratade så sent som i förgår om hur nöjda vi blev med just isoleringen av den väggen :) Men jag vistas inte tillräckligt mycket i båda rummen för att kunna vara mer tydlig i min beskrivning än vad jag redan har varit i tidigare inlägg. Tror jag har nämnt det tidigare, men vi har en väldigt tunn dörr, med en rejäl glipa nere vid golvet in till det rummet, så mycket ljud smiter ju in/ut den vägen också.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack. Funkar glasull istället för stenull? Kan inte hitta någon stenull på mitt lokala byggmax.

Glasull brukar ha lite mer dämpning än stenull, så det blir utmärkt

• Gilla
tlundberg och 1 till
  • Laddar…
F
Snabbläste bara tidigare inlägg så det kanske varit upp redan men jag fick lära mig att man skall separera och sätta reglarna offset för att inte få stomljud genom reglarna

Stämmer bra, men det är väl lite överkurs på en befintlig vägg. Ju mer separerade konstruktionerna är destå bättre

• Gilla
Thomas M
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson skrev:
Stämmer bra, men det är väl lite överkurs på en befintlig vägg. Ju mer separerade konstruktionerna är destå bättre
Fördelen med en sån vägg är att den kan bli relativt tunn. Lika tunn som det skulle bli med dubbelgips på två sidor men ändå döda stomljud betydligt bättre. Går ju lite mer reglar men det är ju också allt. Tryck en 4" som syll och sen 3" reglar "om lott". Blir bra som fan med lite dämpande isolering imellan och enkelgips. Jag skulle absolut göra så om jag hade krav på en ljudisolerad vägg. Det är ju fullt möjligt att göra från en sida med om man bara vill stöka från ett håll.

Kort version: Hej, jag har försökt få gehör från min granne och de ovanför att visa hänsyn men går bet. Behöver därför ljudisolera väggen mot grannens lägenhet samt taket i det rum jag sover i för att kunna återhämta mig kvällar och helger.
Bor i höghus byggt på 60-talet. Vet någon några alternativ i södra Stockholm som kan ta sig an detta?

AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Kort version: Hej, jag har försökt få gehör från min granne och de ovanför att visa hänsyn men går bet. Behöver därför ljudisolera väggen mot grannens lägenhet samt taket i det rum jag sover i för att kunna återhämta mig kvällar och helger.
Bor i höghus byggt på 60-talet. Vet någon några alternativ i södra Stockholm som kan ta sig an detta?
Starta en egen tråd och länka till, fyll den med bilder och all tänkbar information så får du en rimlig konstruktion innan du kontaktar en snickare

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.