Mikael_L: Jag upplever att skvalet från det vita röret från REHAU skvalar mindre hårt, men placeringen är i källaren, utan inbyggnad. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att prova de olika varianterna i samma situation, men ett är säkert: vi har massor med isolering kring det grå röret då skvalet var högst påtagligt när det var naket, men inbyggt i schaktet.

Y
Hur gick det med detta projektet?

Sitter nu och är allmänt sur att inte vvsfirman drog ljuddämpande rör, eller ens nämnde att det fanns för det visste jag ju inte då... Jag var inställd på att smeta på en hink med underredsmassa, sen isolering och kanske gips...
Tur jag inte gjorde det för kanske ska byta rören för då... :(

Mikael_L
Jadå, det går bra med projektet.
Rören är dragna och det blev helt vanliga grå.
Men dom är inte färdigt inbyggda än och inte den minsta vattendroppe har runnit ner än.
Så jag kan inte berätta hur mycket det låter än.
Det röret i närheten av matplatsen som jag oroade mig mest för har iaf kommit lite längre ifrån (med möjlighet till mer ljuddämpande mellan) pga att jag flyttat en vägg ett par dm.

Jag kan ta någon bild, och försöka komma ihåg att ladda upp.

Nyfiken på hur det löste sej?

Mikael_L
Tackar som frågar.

Övervåning fortfarande oinredd, men jag har precis som smått börjat ta tag i det.
Bl.a. planerat var väggar och badrums"möbler" ska stå, och därefter planerat vatten och avlopp och köpt in lite VVS-delar som nu ligger i en låda och väntar på att få bli använda.
Och det har blivit så att den ena avloppspipan blir helt bortrationaliserad, allt kopplas till den andra. Den som försvinner är den nära matplatsen. :)

Jag har ett vågrätt rör i takhörnet ovanför matbordet. Lät mycket innan jag byggde in det. Har bara en gipslåda ett par cm större än röret, knölande in vanlig stenull runtom. Nu är det knäpptyst

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tackar som frågar.

Övervåning fortfarande oinredd, men jag har precis som smått börjat ta tag i det.
Bl.a. planerat var väggar och badrums"möbler" ska stå, och därefter planerat vatten och avlopp och köpt in lite VVS-delar som nu ligger i en låda och väntar på att få bli använda.
Och det har blivit så att den ena avloppspipan blir helt bortrationaliserad, allt kopplas till den andra. Den som försvinner är den nära matplatsen. :)
Har du gjort något mer med isoleringen? Vi ska precis göra samma sak här, vi provar med stenull, OSB och gipsskiva

Gammal tråd, jag vet:)
Hur har det gått för er?
Jag har själv en 110-stam som jag just bytt från gjutjärn till plast, har märkt hur stor skillnaden är o måste åtgärda på nåt sätt. Är det värt att byta den vertikala sträckan på 2,5 meter till ett ljuddämpat rör eller räcker det att bygga en låda o isolera?

Mikael_L
Ja gammal, men inte tillräckligt gammal. :sweat:
Jag har fortfarande inte fått badrummet på ÖV klart. :oops:

Men det närmar sig. Och ett beslut är taget, Jag hade satt in två olika avloppspipor från ÖV ner till BV, då badrummets utformning inte var färdigtänkt.
Nu är alla avloppsstammar klara, så den pipan som går i väggen bredvid matplatsen är numera borta, så ev ljud kommer nu bli mindre besvärande.

Men jag kan bumpa tråden när jag väl börjat spola i den andra stammen, vilket med mycket tur ev skulle kunna ske innan jul, men nu var jag antagligen lite för optimistisk, tror jag.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Men det närmar sig. Och ett beslut är taget, Jag hade satt in två olika avloppspipor från ÖV ner till BV, då badrummets utformning inte var färdigtänkt.
Nu är alla avloppsstammar klara, så den pipan som går i väggen bredvid matplatsen är numera borta, så ev ljud kommer nu bli mindre besvärande.

Men jag kan bumpa tråden när jag väl börjat spola i den andra stammen, vilket med mycket tur ev skulle kunna ske innan jul, men nu var jag antagligen lite för optimistisk, tror jag.
Vilken typ av rör valde du då?

Mikael_L
Alla rör nu, är grå PP-rör för inomhus.

Men som sagt, så känner jag mig obligerad att avge en rapport i tråden om hur ljudet upplevs, när jag väl kommer i läget att vatten börjar rinna.

Dock har frågan blivit mindre viktig för mig nu, då det inte blev den lodräta stammen i väggen vid matplatsen som används, ty det var där som jag främst var orolig för ljud.

Det finns ljuddämpade avloppsrör men är osäker på hur stor skillnad dom gör

Mikael_L Mikael_L skrev:

Man skall inte stressa

Blev du färdig till jul?;)

Mikael_L
Nej, men i somras, runt midsommar. :sweat:

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.