T Thomas_Blekinge skrev:
Lyfter denna tråd. Hur vanligt och vettigt är det att inte ha papp utan bara ett undertak av typ masonit? Är det ett konstruktionsfel?
En viktig sak i alla fall för mig, är att jag kan gå på taket (om man nu inte har kallvind under)
Man bör kunna gå runt & kolla av sitt tak, så det är ju inte endast en fråga om råspånt, masonite eller duk rent funktionsmässigt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
En viktig sak i alla fall för mig, är att jag kan gå på taket (om man nu inte har kallvind under)
Man bör kunna gå runt & kolla av sitt tak, så det är ju inte endast en fråga om råspånt, masonite eller duk rent funktionsmässigt.
Du kan gå även på ett masonit-tak.
Du går ju *alltid* på läkten, inte på pappen när du har råspont. Sponten flexar ju och drar i pappen om du går på den. (Det går ju bra första året, när pappen är pigg och fräsch.)

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du kan gå även på ett masonit-tak.
Du går ju *alltid* på läkten, inte på pappen när du har råspont
Nja, där håller jag nog inte med dig.

Läkten är det som kan bli dåligt först & även nya läkt kan ha kvist isig så dom inte tål belastning uppifrån OM dom inte har mycket bra stöd underifrån.
Takstolar har ofta 120 cm cc, & man skulle nog behöva ner på 4-50 cm cc för att hyffsat tryggt kunna beträda taket.

Masonite är absolut inte för tryck eller drag laster, utan enbart för att jämna till en yta eller placeras i fuktiga utrymmen där inte ex regn kan nå Masoniten.

J jawen skrev:
Nja, där håller jag nog inte med dig.

Läkten är det som kan bli dåligt först & även nya läkt kan ha kvist isig så dom inte tål belastning uppifrån OM dom inte har mycket bra stöd underifrån.
Takstolar har ofta 120 cm cc, & man skulle nog behöva ner på 4-50 cm cc för att hyffsat tryggt kunna beträda taket.

Masonite är absolut inte för tryck eller drag laster, utan enbart för att jämna till en yta eller placeras i fuktiga utrymmen där inte ex regn kan nå Masoniten.
När man har masonite eller duk så har man grövre läkt, vilket innebär att det inte är ett problem.
Tänk på att den ska klara av snölast.

Och håll med mig eller ej, hus har byggts så i 50-60 år, lika länge har folk gått på sina tak för att underhålla dem, sätta upp TV-antenner, skorsten och allt vad det kan vara.
Det fungerar rätt bra i praktiken.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tänk på att den ska klara av snölast.
Jag väger 108 kg, så punkt-trycket av en fot storlek 41½ är betydligt större än snölast.

Sedan är arbetet att skapa 50mm luftning betydligt krångligare med duk & Masonite.
Jag är snickare sedan slutet av 80-talet & har varit på väldigt många tak.
Men jag tror inte jag ens stött på ett Masonite-tak, så så pass "vanligt" är det inte.

Man kan balansera runt på takstolar när man sätter duk, & sedan balansera vidare slå en 2" 2 på takstolarna för att skapa luftningen.
Men kom inte å säg att det är "smidigt", utan detta är jobb för yngre snickare.

Visst, alla vi som bor/bott i hus med masonite-tak hittar säkert på och det är givetvis helt omöjligt att underhålla dem...

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
R
Det finns masonitskivor som underlagstak som spikas direkt på takstolen lite dyrare än att spänna en duk bara men billigare än råspont och underlagspapp/duk..

J jawen skrev:
Jag väger 108 kg, så punkt-trycket av en fot storlek 41½ är betydligt större än snölast.

Sedan är arbetet att skapa 50mm luftning betydligt krångligare med duk & Masonite.
Jag är snickare sedan slutet av 80-talet & har varit på väldigt många tak.
Men jag tror inte jag ens stött på ett Masonite-tak, så så pass "vanligt" är det inte.

Man kan balansera runt på takstolar när man sätter duk, & sedan balansera vidare slå en 2" 2 på takstolarna för att skapa luftningen.
Men kom inte å säg att det är "smidigt", utan detta är jobb för yngre snickare.
Det är vanligare än du tror. Det är inte bara ett billigare alternativ i inköp utan även i arbetstid.
Enda skillnaden med att bygga luftning är att du får montera en tegelläkt på högkant mellan alla takstolar.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Visst, alla vi som bor/bott i hus med masonite-tak hittar säkert på och det är givetvis helt omöjligt att underhålla dem...
Moget skrivet!

Det är DU som påstått att det var vanligt med Masonite-tak OCH att det byggts så i 50-60 år.
Fakta på det?

Mellan 1970 & 1980 byggdes "en del/några %" enligt mig, men du får gärna motbevisa mig & vanligt förekommande var det knappast.

Hitta en kort video på tuben, om hur bra snickar´n/ DM Tak tycker Masonite/tunna undertak är.

Är plåtslagare sen många år...
Och ja det är inte alls ovanligt..
Din Youtube kille låter som en bra säljare....

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.