K Kane skrev:
Kollade lite snabbt på reservdelssidan, [länk]
Ser lite olika ut beroende på serienummer.
Det är en dumpventil på dessa.
Du vet hur det är när man tömmer en postlåda eller är risig i magen typ samma princip.

Allt på en gång.

K Kane skrev:
Det har de väl?
Bara ett stort hål 2 tum rakt ut med en ventil som öppnar. Sen rinner det ner i en luddfälla som står bredvid maskinen. bäst av allt, men inte på hushållsmaskiner, där är det en pump.

A A-Man_08 skrev:
Det är en dumpventil på dessa.
Du vet hur det är när man tömmer en postlåda eller är risig i magen typ samma princip.

Allt på en gång.
J jonaserik skrev:
Bara ett stort hål 2 tum rakt ut med en ventil som öppnar. Sen rinner det ner i en luddfälla som står bredvid maskinen. bäst av allt, men inte på hushållsmaskiner, där är det en pump.
Nu har jag lärt mig att det finns båda varianterna på PW6055 Vario.
Instruktioner för att öppna tvättmaskinens lucka och rengöra avloppsfiltret på Miele PW6055 Vario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://brfeken.eu/wp-content/uploads/2022/12/Miele-Professional-PW6055-Vario.pdf

OK bara sett dom med en stor ventil och rakt fall ut till luddlåda. Inte överraskad att det finns dom med pump.

O Ossian K Olsson skrev:
När jag satt med i en BRF så skaffade vi serviceavtal för att serva maskinerna. Tror vi hade 15-20 stycken totalt till ca 180 lägenheter (hur många som hade egen maskin i lägenheten vet jag ej).

Vi räknade på det och jag vill säga fritt från minnet 5 år senare att det kostade ca 1000 kr maskin/år i service + ev slitdelar. Vi tänker där och då att eftersom maskinerna kostade ca 40-50 tkr/st så var det värt det då de höll längre och kostnaden per år blev lägre (avskrivningstid vs servicekostnad). Dessutom så ingick det ordentlig rengöring av maskinerna och det gjorde att brandfaran blev lägre.

Föreningen kastade dock aldrig pengar på dåliga maskiner och var det så att någon maskin behövde bytas så gjorde man det utan att blinka. Det här gjorde att vi alltid hade bra maskiner till en bra kostnad. Så medskicket till er är väl att börja byta maskiner allt efter som samt hålla maskinerna i gott skick så länge det behövs och är lämpligt.
Vet du vad som brukade utföras vid en service eller vad ni fick byta när dom gick sönder?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
O
A A-Man_08 skrev:
Vet du vad som brukade utföras vid en service eller vad ni fick byta när dom gick sönder?
Rengöring och ”inspektion” vet jag ingick. Jag har för mig att de bytte några lager någon gång men jag var aldrig insatt i det tekniska i den frågan utan det var andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.