Vi har ett stort antal maskiner av märket Miele.
https://www.miele.se/media/professi...nload/Produktblad_PW6055Vario_PW6065Vario.pdf
Dom börjar närma sig 10 år och det pratas om utbyte inom snar tid.
Vad kostar en sådan maskin ny och vad kan man förvänta sig för livslängd?
10 år är lite lite och en stor kostnad att byta ut runt 30 maskiner.
https://www.miele.se/media/professi...nload/Produktblad_PW6055Vario_PW6065Vario.pdf
Dom börjar närma sig 10 år och det pratas om utbyte inom snar tid.
Vad kostar en sådan maskin ny och vad kan man förvänta sig för livslängd?
10 år är lite lite och en stor kostnad att byta ut runt 30 maskiner.
Är det inte lönt att reparera professionella maskiner om de går sönder? Om ni har 30 st är det ingen katastrof om en eller två är trasig några dagar i väntan på reparation eller utbyte tycker jag. Ni som bor där kanske tycker annorlunda och vill att allt ska fungera perfekt hela tiden och vill ta kostnaden för det och byta allt innan någon går sönder.
De borde ha en livslängd över 10 år, men de används kanske 12 timmar om dagen sju dagar i veckan.
Gissar att sådana maskiner kostar 30-50 kkr stycket. Så 1 MSEK i runda slängar.
De borde ha en livslängd över 10 år, men de används kanske 12 timmar om dagen sju dagar i veckan.
Gissar att sådana maskiner kostar 30-50 kkr stycket. Så 1 MSEK i runda slängar.
10-15 år är en rimlig livslängd *om* de servas ordentligt.
Om de bara är inköpta och har körts fram tills dess att de ger upp kan man nog se 10 år som en lång tid.
Om ni vill hålla nere punktavgiften är det ju inte ovanligt att leasa dem med serviceavtal.
Men, då är det någon annan som sitter med den ekonomiska risken om maskinerna misskötts, så det är sällan den mest ekonomiska lösningen långsiktigt.
Om de bara är inköpta och har körts fram tills dess att de ger upp kan man nog se 10 år som en lång tid.
Om ni vill hålla nere punktavgiften är det ju inte ovanligt att leasa dem med serviceavtal.
Men, då är det någon annan som sitter med den ekonomiska risken om maskinerna misskötts, så det är sällan den mest ekonomiska lösningen långsiktigt.
Vi ha nästan en tvättstuga per våningplan, det är inte så att dom är fullbokade varje dag, vissa dagar tvättar ingen alls.
Men vissa tvättar var eller varannan dag, det kan inte handla om så många plagg då det inte en är halvfullt i maskinerna, det skapas onödigt slitage.
Men vissa tvättar var eller varannan dag, det kan inte handla om så många plagg då det inte en är halvfullt i maskinerna, det skapas onödigt slitage.
Håller med och kanske successivt stänga några tvättstugor vartefter dom går sönder om det behövs sparas in på utgifter så får dom som tvättar varannan dag använda dom andra eller skaffa egen maskin.Alfredo skrev:
Maskinerna kostar typ 30' (kommer inte ihåg, var ett antal år sedan jag köpte sån till brf) men man byter ju inte ut dem på grund av att de uppnått ett visst antal år utan för att de är slitna.A A-Man_08 skrev:
Dessutom finns väl ingen som helst anledning att byta alla?
De maskinerna ni har kan ni förvänta er håller iaf 15 år. Sedan går de ju att laga. Och går en söder byter ni väl just den eller kanske den tvättstugan och så kan ni spara maskinerna som reserv till övriga tvättstugor.
Ja steg 1 om ni inte redan har det. är ju att teckna någon form av service-avtal med en firma som kan underhålla dem. Går man igenom dem och byter slitdelar innan de börjar bli allt för dåliga kommer ni köpa många extra års liv på dem.
Det är någon firma som kommer och servar dem om det är Miele själva håller jag på och kollar upp.Dowser4711 skrev:
När jag satt med i en BRF så skaffade vi serviceavtal för att serva maskinerna. Tror vi hade 15-20 stycken totalt till ca 180 lägenheter (hur många som hade egen maskin i lägenheten vet jag ej).A A-Man_08 skrev:
Vi räknade på det och jag vill säga fritt från minnet 5 år senare att det kostade ca 1000 kr maskin/år i service + ev slitdelar. Vi tänker där och då att eftersom maskinerna kostade ca 40-50 tkr/st så var det värt det då de höll längre och kostnaden per år blev lägre (avskrivningstid vs servicekostnad). Dessutom så ingick det ordentlig rengöring av maskinerna och det gjorde att brandfaran blev lägre.
Föreningen kastade dock aldrig pengar på dåliga maskiner och var det så att någon maskin behövde bytas så gjorde man det utan att blinka. Det här gjorde att vi alltid hade bra maskiner till en bra kostnad. Så medskicket till er är väl att börja byta maskiner allt efter som samt hålla maskinerna i gott skick så länge det behövs och är lämpligt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 821 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 821 inlägg