fast det är bara dryga halvmetern till dusch och till väggen till vänster.

AndersMalmgren skrev:
fast det är bara dryga halvmetern till dusch och till väggen till vänster.
det är 130 cm i vändradie som gäller inom badrummets väggar ev. hinder som duschväggar kommoder kan tas bort utan större kostnader

mao en diameter på 260? det är mer än vad jag har

Skrev lite slarvigt ursäkta , det ska vara 130cm fritt i fotstegshöjd i vändradien på rullstolen.Så alltså en diameter på 130cm, enligt tätskiktsregler får man inte komma upp med tex. 50mm avloppsrör till handfat genom golvet så man har hela utrymmet mot väggen att arbeta med.

Hur mycket är "fotstegshöjd" då?

Tror det är 10-20cm men det går nog att läsa sig till på boverket.

För att återgå till TS: Går det att sätta dörren längst åt vänster/höger eller måste den sitta hyfsat centrerat? Om det går att sätta den lägst åt ena sidan få du in tvättpelare (60*60) bredvid dörren, trots att dörren ska vara 90 cm. Sätt gärna ett smalt skåp först (ca 30 cm), så slipper det bli för trångt vid dör och luckor. Där förvaras förståss tvättmedel och sådant.
Bredvid tvättpelaren ett tvättställ och längst in duschväggar som viks in och toaletten bredvid. på den långa tomma väggen kan man med fördel sätta en handdukstork och lite hängare.

Den där cirkeln på 130 cm bör gott och väl få plats framför tvättstället om du inte absolut ska ha en stor kommod, 170-40=130, dvs kommoden kan vara upp till 40 djup. Bredden på kommoden får anpassas efter hur mycket knäutrymme man vill ha på toan.

• Gilla
Nillea
  • Laddar…
Anna_H skrev:
För att återgå till TS: Går det att sätta dörren längst åt vänster/höger eller måste den sitta hyfsat centrerat? Om det går att sätta den lägst åt ena sidan få du in tvättpelare (60*60) bredvid dörren, trots att dörren ska vara 90 cm. Sätt gärna ett smalt skåp först (ca 30 cm), så slipper det bli för trångt vid dör och luckor. Där förvaras förståss tvättmedel och sådant.
Bredvid tvättpelaren ett tvättställ och längst in duschväggar som viks in och toaletten bredvid. på den långa tomma väggen kan man med fördel sätta en handdukstork och lite hängare.

Den där cirkeln på 130 cm bör gott och väl få plats framför tvättstället om du inte absolut ska ha en stor kommod, 170-40=130, dvs kommoden kan vara upp till 40 djup. Bredden på kommoden får anpassas efter hur mycket knäutrymme man vill ha på toan.
Man behöver inte ha 130cm fritt med kommod, räcker om det är 130cm vid enbart handfat.
Kommoden måste bort om en rullstolsbunden ska nå i vilket fall som helst

Traume skrev:
vändradien får du i hörnet i vinkeln, sen placerar du duschen i hörnet på L:et wc:n vid 110 måttet och kommod handfat till höger innan för dörren, kan du bara få plats med en 90 dörr så är det grönt(y) ( 80cm öppning krävs en 90dörr har en öppning på 82cm) alt. duschen vid 110 måttet handfatet mittemot sen wc till höger innan för dörren.
Tyvärr Traume, du ska ha minst 160 cm bredd bara för att ställa dit en WC (minst 110 cm åt ena hållet och 50 åt andra):
badrum2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild hämtad från http://infobank.nacka.se/handlingar...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf

b8q skrev:
Tyvärr Traume, du ska ha minst 160 cm bredd bara för att ställa dit en WC (minst 110 cm åt ena hållet och 50 åt andra):
[bild]
Bild hämtad från [länk]
Det där är ett förtydligande på hur man kan göra för att säkerställa att kravet uppfylls,inte lagkraven,det är bbr som gäller inget annat även om det är bättre att följa tex. det som du skrev, vissa kommuners bygglovshandläggare följer dock det som du länkade till, men om du bara kan påvissa att du följer bbr kan dom inte hindra dig.
Sen finns det även en broschyr som nått "handikapp förbund " tagit fram som hjälp till utformning.

Även bbr (3:146) skriver att det ska finnas plats för assistent vid wc:
"Minst ett hygienrum ska vara tillgängligt och användbart för personer med nedsatt rörelseförmåga och utformas så att det lätt kan ordnas plats för medhjälpare."
Jag tror det blir svårt, både i mitt vinklade badrum och i TS.

För mått hänvisar bbr till SS 91 42 21, men den kostar pengar att hämta ner från SIS, och SÅ intresserad är jag inte.

b8q skrev:
Även bbr (3:146) skriver att det ska finnas plats för assistent vid wc:
"Minst ett hygienrum ska vara tillgängligt och användbart för personer med nedsatt rörelseförmåga och utformas så att det lätt kan ordnas plats för medhjälpare."
Jag tror det blir svårt, både i mitt vinklade badrum och i TS.

För mått hänvisar bbr till SS 91 42 21, men den kostar pengar att hämta ner från SIS, och SÅ intresserad är jag inte.
oavsett om det går eller ej i ditt fall så vid en ev. renovering skulle man nog vilja öka ytan i badrummet ändå.

Tack till er som fick tråden att återgå till frg.
Försökte med din variant Anna men fick inte ihop att det var smidigt att ta sig in i duschen (om man nu nån gång måste ha rullstol) men jag ska testa igen och kolla vilken nivå på tillgänglighet de kräver.

Personligen tycker jag att det är ett förståeligt krav i samband med stora utbyggnader då det är billigare att göra det då än riva och bygga om sen. Kan ha att göra med att jag har varit med om folk i min närhet som tillfälligt varit skadade och behövt hjälp och då inte kunnat bo hemma. Men det är inte det min frg gällde så den diskussionen kanske kan tas i en annan tråd. ☺

Men den minsta varianten "rak uppställning" i Traumes länk då? Förutsatt att du kan placera dörren rätt?
Behöver TM vara just i badrummet?

Sen funderar jag kring om t.ex. ett badrum som klarar nästan alla rätt kan ge marginal för att tillåta lite mer utbyggnad innan man kräver åtgärder än ett som är superdåligt. Någon som vet det?

Oftast är det en bedömnings från av bygghandläggaren, men kan man vinkla det så att handläggaren får komma med förslag på hur man enklast löser det brukar det gå bra (om man kan lyckas styra så han/hon föreslår det man själv vill ;-) ).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.