kaminen ska använda ibland, för att slippa få för höga el kostander undervintern. Kommer fort att köra med det värme system som finns idag, men vill har lite billigare eller vad man ska säga.

Skönt att slippa bryta upp golv å regla om. Då kan jag köpa en å sedan köpa en sån plåt som man lägger på golvet, tills jag känner att jag ar tid å ekonomin att lägga klinker om jag vill.
 
De flesta kaminer har på tok för lite sten för att det ska göra nån nytta. All täljsten som befinner sig nedanför överkanten på glasluckan i en braskamin är totalt onödig i värmehänseende. I de flesta fall återstår då 50-150 kg som blir som ett aktivt värmemagasin vilket är lite löjligt. Funderar du däremot på tex en platsbyggd Tulikivi på 1,5-3 ton får du ett rejält magasin då dessa har kanaler som värmer ända ner till golvet. Däremot har de en betydligt lägre uteffekt än de flesta bras o gjutjärnskaminer. En 1,5 tonnare ger i snitt 2 kw ut till rummet, men å andra sidan gör den det i 12-15 timmar framåt. Tillverkare är mycket väl medvetna om folks övertro på täljstenens förträfflighet och är inte sena att lägga stenar som kosmetika på sina modeller för att öka priserna. Romotop Tala13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa kamin har lite mer sten men ändå alldeles för lite för att lagra nämnvärt med värme: contura 480.jpg För den händige kan annars en bra eldstad som inklädes med ett rejält värmelager i egen regi vara en bra lösning
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Tack.... Då ska jag köpa en utan. Det blir både billigare å det kommer bli en helt annan vikt på den:)

Nu ska man bara hitta vilken modell man vill ha.
 
berne88 skrev:
kaminen ska använda ibland, för att slippa få för höga el kostander undervintern. Kommer fort att köra med det värme system som finns idag, men vill har lite billigare eller vad man ska säga.
Detta går inte riktigt ihop. För att göra några nämnvärda besparingar av el måste du elda ofta. Som tumregel kan du räkna med att du kan spara max 1000 kr för varje m³ travad ved du eldar. Om det blir varmare i huset när du eldar blir besparingen mindre och om du betalar för veden blir den också mindre. Sedan är ju inte kaminen och installationen gratis heller.

Självklart skall du skaffa en kamin, men om du skall spara pengar på den måste du elda mycket.
 
Med risk för att bli påhoppad av andra på forumet så vill jag ändock rekommendera kaminerna som finns på Bauhaus, de är billiga, bra effekt godkända enligt de flesta normer om man går på tex ASGÅRD 4 kaminen.
Den är otroligt prisvärd! 5695:-
Det du bör veta är viken anslutning du skall ha, rören alltså, samt diameter på dem, detta ingår inte i kaminen, bra garantier....
Bra pris och relativt bra vikt!
http://www.bauhaus.se/braskamin-asgard-4.html?nosto=nosto-productpage-right-column
Det finns andra prisvärda där också!
Kolla runt lite och hastköp inget!
 
Veden kostar mig inte något, då jag får den:)
Installationen kommer jag göra helt själv.

Så där kommer jag spara lite:)
 
Till saken är att vi mer än halverat elräkningen
2011 närmare 30 000 kwh
2014 14 400 kwh
2015 hittills 6 150 kwh
All besparing består inte av att vi har en kamin, vi har direktverkande el som "primär" uppvärmning, vilket inte är helt sant. Gratis björkved 8%, kompleterar med att köpa granved av grannen, conturan vill inte ha ren torr björk utan bör blandas med barr ved!
Vi har även en vedspis i köket, en kakelugn i ena vardagsrummet och ytterligare en kamin på övervåningen i sovrummet!
Att elda med ved är opraktiskt i kaminer men vi är ute efter att leva "billigt" men köper gärna dyra kaminer med bra förbränning och hög verkningsgrad, så att säga att vi spar pengar är inte helt rätt, vi lägger pengarna från elen på andra utgifter.... sätta om en kakelugn 25-40 000, installera ny contura och glida pipan 60 000:-, renovera vedspis, bakugn och spiskåpa i nya köket tog mest en massa tid. Men vi är ute efter att ha det mysigt, vi förstår att det till en början inte sparar pengar men att måste lägga dem på el eller att installera lite "mys" så var det inget svårt val för oss!
Visst är vi bekväma ibland när det är kallt och drar på lite el! (golvvärme i hall och badrum)
Huset från 1900- talets början lite över 200 kvm men bra (ny) isolerat och energifönster!
Så att säga att eldningen sparar mycket pengar vet jag inte riktigt, men varmt har vi på vintern, och inga stora elräkningar!:banghead:
Nu när jag läste vad jag skrivit så förstår jag vart alla pengar tog vägen!
 
Fick pris idag på contura 556 Style vit, med glas top å glaslucka. Pris 17.300kr
 
Jag tycker du ska borra för bergvärme, när du ändå har en bergvärmepump ståendes. Att elda en kamin för att klara kylan känns lite väl optimistiskt. En kamin alstrar fantastiskt mycket värme NU, men inte SEDAN. Det leder till att du får elda mycket och svettas för att sedan frysa senare. Att värma upp ditt hus med el från bergvärmepumpen blir snabbt dyrt. Får du dessutom inte tummen ur att borra nästa år så har du nog förlorat pengar.
 
kuntri skrev:
Jag tycker du ska borra för bergvärme, när du ändå har en bergvärmepump ståendes. Att elda en kamin för att klara kylan känns lite väl optimistiskt. En kamin alstrar fantastiskt mycket värme NU, men inte SEDAN. Det leder till att du får elda mycket och svettas för att sedan frysa senare. Att värma upp ditt hus med el från bergvärmepumpen blir snabbt dyrt. Får du dessutom inte tummen ur att borra nästa år så har du nog förlorat pengar.


Jag hade gärna borrat men det blir för dyrt, jag är ny bliven ungkarl, så min ekonomi är inte den bästa just nu, men att sätta in en kamin, kommer landa runt 30.000 färdig att elda i, ska jag borra så är det 55-60.000kr plus inkoppling av rörmokare, så det springer iväg fort,

Där av mitt val att försöka spara lite pengar nu i vinter igenom att ha en kamin.

Mvh
 
berne88 skrev:
Jag hade gärna borrat men det blir för dyrt, jag är ny bliven ungkarl, så min ekonomi är inte den bästa just nu, men att sätta in en kamin, kommer landa runt 30.000 färdig att elda i, ska jag borra så är det 55-60.000kr plus inkoppling av rörmokare, så det springer iväg fort,

Där av mitt val att försöka spara lite pengar nu i vinter igenom att ha en kamin.

Mvh
Och i priset 55-60.000kr har du räknat bort ROT-avdrag på eller har du inte rätt till det? Den allra största kostnaden för borrning är ju arbete så du kan nästan räkna med att halvera kostnaden för själva borrningen. Snart kanske ROT-avdraget är borttaget och ska du då borra så kostar det mycket mer.

Jag har både värmepump och kamin men hade jag varit tvungen att bara välja en hade jag definitivt valt värmepump för bekvämligheten. Då eldar jag ändå dagligen på vintern så det är ingen myseldning vi pratar om.
 
Om kaminen kostar 30000 så kommer du att behöva elda minst 30 m³ travad gratisved innan du går jämt upp och börjar spara något. Jag eldar varje dag under vintern och gör då av med mellan 4 och 6 m³ per år. Med detta vill jag inte avråda från att köpa en kamin, men däremot tona ner förväntningarna på besparingar. Du skriver att du skall elda ibland, vad innebär det? En dag i veckan eller oftare? Tids nog kan du gå plus på det, men på det du skriver låter det inte som att det kan ske inom de första tio åren.
 
Jag skulle också råda att borra nu när ROT avdraget är 50%. Sen får du ju mer tid till annat, det kan ju vara värt något.
Sen är ju givetvis en kamin gott och ha att myselda i, det håller jag med om.

Jag borrade precis 200m med 9m foderrör, container, håltagning i platta och sprit.
Det kostade 37200kr efter ROT. Jag grävde själv mellan pump och hål.
Troligtvis fick jag ett bra pris på detta då denna firman låg en bit under övriga i närområdet.

Det förutsätter dock att du har nära till berg. Blir foderröret långt så kan det ju lätt skena iväg i kostnad.
 
GordonE skrev:
Jag skulle också råda att borra nu när ROT avdraget är 50%. Sen får du ju mer tid till annat, det kan ju vara värt något.
Sen är ju givetvis en kamin gott och ha att myselda i, det håller jag med om.

Jag borrade precis 200m med 9m foderrör, container, håltagning i platta och sprit.
Det kostade 37200kr efter ROT. Jag grävde själv mellan pump och hål.
Troligtvis fick jag ett bra pris på detta då denna firman låg en bit under övriga i närområdet.

Det förutsätter dock att du har nära till berg. Blir foderröret långt så kan det ju lätt skena iväg i kostnad.

jag har en bra bit ner till berg:( där av priset på 60.00kr med rot:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.