någon som har eller kan montera in kamin här? har lite funderingar som jag skulle vilja ha lite hjälp med... ang murstocken
 
berne88 skrev:
någon som har eller kan montera in kamin här? har lite funderingar som jag skulle vilja ha lite hjälp med... ang murstocken
Hej,

Väcker den gör tråden lite då den berörde täljsten. Vilka kaminer, typ Contura, är vettigt konstruerade så att stenarna blir varma? Det finns ju möjlighet att ha värmemagasin i vissa med men de som de har testat på och presenterar grafer för är ju antingen kakel eller täljsten redan. Nyfiken på hur en sådan i metall skulle hålla värme med.

Vad rekommenderar ni, som inte väger ett ton, och om ni bortser från att dessa bättre finns?
 
Vilken modern kamin som helst är bra idag, täljsten lagrar minimal värme, ingen "buffert" att tala om, max 30 minuter efter att glöden slocknat så är kaminen sval.
De gjutjärnskaminer som finns på marknaden ger bra strålningsvärme och inte mycket sämre eftervärme än en dyrare täljsten.
Vill du ha en kamin som inte väger runt tonnet så finns det inte många att välja på, i princip ingen alls.
Att tänka på om man installerar någon form av fastbränsleeldstad är att om det finns möjlighet så bör man undvika syrafasta rör och olika premodula tekniker om man vill ha effektivare värme i huset, det är bättre att slamma en pipa och ha oisolerade rökgångar till en murstock annars får muren ingen värme, muren är det bästa magasinet att lagra värmen i. Har man inga möjligheter att "dra" slamma en skorsten eller helt enkelt inte har någon utan behöver nyinstallera med isolerade rör så spelar det ingen större roll vad man köper, då är det enbart strålningsvärmen man kan ta till vara på.
Själva har vi en Contura på några hundra kilo med täljsten, fungerar okej, bra strålningsvärme men inget att hänga i julgranen när det gäller "buffert", kakelugn, tung, ca 2 ton, gammal sedan början på 1900-talet, bra buffert men segeldad.
Vedspis bra buffert som jag murat/gjutit värmelagring till samt en "plåt" kamin i sovrum som enbart ger strålningsvärme samt hjälper muren att bli varm.
Så tyvärr inga goda råd gällande kaminer förutom att det är bättre att kosta på sig en riktig murstock utan isolerade rör i sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
kuntri
  • Laddar…
De vanliga kaminerna som är klädda med täljsten ger bara en marginellt bättre värmeperiod än de utan. Mer sten ovanpå kaminen ger ett bättre värmemagasin.

Annars förstår jag inte riktigt din fråga. Undrar du om skillnaden täljstensplåtkamin samt plåtkamin? Om du vill ha en eldstad som ska avge värme under lång tid måste du ha ett större värmemagasin. Då är frågan 1) Klarar ditt golv av en tyngd på 500-700kg på en kvm? Om ja så har du möjlighet att installera en trevlig pjäs som klarar av att ge dig värme under iaf 12h. 2) Hur mycket pengar vill du göra av med. Om det bara är runt 10-20kkr så får du köpa en plåtkamin och gilla läget att det kommer bli attans varmt i rummet. Kan du tänka dig att lägga 50-70kkr så kan du köpa en plåtinsats och mura upp ett värmemagasin alt en mindre kakelugn.
 
klasses skrev:
Hej,

Väcker den gör tråden lite då den berörde täljsten. Vilka kaminer, typ Contura, är vettigt konstruerade så att stenarna blir varma? Det finns ju möjlighet att ha värmemagasin i vissa med men de som de har testat på och presenterar grafer för är ju antingen kakel eller täljsten redan. Nyfiken på hur en sådan i metall skulle hålla värme med.

Vad rekommenderar ni, som inte väger ett ton, och om ni bortser från att dessa bättre finns?
Vi har en Contura 590, högre modell i svart metall. I den sitter magasin med sten, det har suttit sedan ny så jag kan inte jämföra med hur det är utan. Kollade nu, ingen glöd kvar och toppen på kaminen (plåten) är 43,9 grader. Har haft elektriker här och gissar att sista pinnen åkte i för ca 3h sedan, då hade vi eldat rätt lugnt i 1,5-2h.

Personligen gillar jag inte täljstenslooken, men det är ju en helt annan fråga... ;)
 
Hej,

Det var den senare lösningen jag funderade på, me nska jag tolka de tidigare ¨svaren så är 60-70 kilo olivinsten i ett värmemagasin som Contura erbjuder rätt meningslöst, Gillar inte heller täljstenslooken så funderade på om en sådan som du har kunde vara något för mig, och du verkar väl relativt nöjd i alla fall?

Jag har en frånluftsvärmepump i huset med så jag inbillar mig att de skulle kunna komplettera varandra skapligt. Annars är det ju det där med vattenmantlad kamin, men jag har ingen ack-tank idag i och med att Niben är VV-beredaren plus att jag inte ser mig själv elda så att det skulle fungera heller.
 
Sen är det värt att köpa en contura tex, då dom står högre i pris, visst dom är snygga, men är det bara det, eller vrf är dom så mkt dyrare än andra märken?
 
berne88 skrev:
Sen är det värt att köpa en contura tex, då dom står högre i pris, visst dom är snygga, men är det bara det, eller vrf är dom så mkt dyrare än andra märken?
Bra fråga som man inte kan svara riktigt på, varför kostar en Audi/Volvo så mycket mera än en Dacia, kanske det har med design och lite funktionsmässiga förbättringar som rökgas förbränning, Conturan som vi har förbränner röken sekundärt, den cirkulerar i kanaler inne i kaminen och bränner innan den går ut i skorstenen, men det har även andra billigare fabrikat. Förvisso är vi nöjda med kaminen men inte är den värd att den kostar 2-3 ggr mera än flertalet andra.
Tulikivi är lite dyrare än Contura,http://outl1.se/braskamin-abisko?gclid=CLDAifbHksoCFWvncgodZHUOZw här har du en prisvärd utan täljsten.
Ofta är de lite billigare kaminerna tillverkade i lite tunnare material!
 
Contura har väl arbetat upp en sådan status att de kan ta bättre betalt för dem. Det var någon i nån tråd som nämnde att Contura tillverkades i tjeckien och att samma kamin där kostade mycket mindre.

Sedan kan jag tycka att det är väldigt dyrt att köpa kaminer i Sverige. Samma kamin i Tyskland/Polen kan kosta 40% mindre.

Den som bygger nytt välisolerat hus idag bör tänka sig för innan man väljer en plåtkamin. Iaf om man vill stödvärma. Bättre att lägga ut många kronor extra och köpa sig en modern kakelugn typ Gabriel eller bygga ett värmelagrande magasin kring en insats.
 
Om det var mig du frågade så ja, jag är nöjd. Har också frånluftsvärmepump samt direktverkande elradiatorer.

Conturan används dels för myseldning men vi installerade den först och främst för att kunna trycka upp värmen när det är ordentligt kallt ute och det har varit lyckat.
 
Nu snubblade jag in på kakelugnar och det är ju också jävligt tilltalande. Hade en i vår sommarstuga som barn och har bara goda minnen av dem, plus att de i mitt tycke är rätt fina. Bor i ett sent 70-talshus och det är väl hyfsat modernt inrett så skulle i sådant fall få bli någonting neutralt eller relativt modernt. Priserna verkar ju dock väldigt varierande. Vissa går på 60-70 och vissa verkar gå på 50 med installation och "allt" som det uttrycks. Sen framgår det inte om det är skorsten dock så verkar vara en smått förvirrande marknad för en novis.

Finns det några som är mer renommerade än andra även här eller tar vissa överpriser här med?
 
Kakelugnar är himla fina grejer! Jag gillar personligen Gabriel kakelugnarna. De har moderna utseenden och extremt bra verkningsgrader. Dock får du nog ge 80kkr för att få en installerad.

Annars är jag svag för Brunners produkter. Deras kit-serie BSO kan man sätta ihop själv. Ganska dyra att köpa i Sverige men finns att köpa hyfsat billigt i Tyskland/Polen. Typ 40kkr. Går att putsa eller kläs med kakel.

Känner du att det skulle vara kul med en kakelugn men tycker det är dyrt så kan du alltid bygga en rörspis! Du kan tom bygga en själv efter en helgs utbildning. Rörspisar är grymma! Se tex detta bygge av ett svenskt par i Portugal som jag alltid länkar till. Hade det funkat i mitt nybygge så hade jag lätt byggt en!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Håller med om att de är fina, men antar att jag får vinna på travet imorgon eller ha lägre målsättning med det här projektet. Är nog inte händig nog, eller ha tid nog, till att sätta ihop något på egen hand. 3 småttingar ser till att det är rätt kört.

Tack för all input dock, är kul att höra andras erfarenheter och synpunkter. Bad en kollega känna nedtill på sin täljstenskamin nyss för att konstatera att den inte var särskilt varm alls vilket inte alls är så de marknadsförs. Så det var ju ett litet uppvaknande i alla fall!
 
Jag tycker ni är liiiite för negativa angående lagringseffekten på täljstenskaminer. Jag har en liten kamin som heter Andersen 4. Om jag eldar den på kvällen är den fortfarande ordentligt varm morgonen efter. Dock håller jag med om att i övrigt är en kamin ganska opraktisk värmekälla jmfrt med ett vattenburet system. I synnerhet i ett gammalt hus med en ur värmespridningssynpunkt dålig planlösning. Nu har jag eldat några brasor här ikväll och nu verkar täljstenen vara ca 90 grader om man får tro min termometer. Jag återkommer i morgon bitti och meddelar täljstenstemperaturen innan jag börjar elda. Utomhus är det faktiskt -24 så något blidväder är det ju inte att tala om. /LOB
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Spännande!

För att vara rättvis var det väl mest de mindre mängder täljsten som vanligtvis finns i kaminer som fick sig en känga. Vad har du för modell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.