P Pagno skrev:
Vilken modern kamin som helst är bra idag, täljsten lagrar minimal värme, ingen "buffert" att tala om, max 30 minuter efter att glöden slocknat så är kaminen sval.
De gjutjärnskaminer som finns på marknaden ger bra strålningsvärme och inte mycket sämre eftervärme än en dyrare täljsten.
Vill du ha en kamin som inte väger runt tonnet så finns det inte många att välja på, i princip ingen alls.
Att tänka på om man installerar någon form av fastbränsleeldstad är att om det finns möjlighet så bör man undvika syrafasta rör och olika premodula tekniker om man vill ha effektivare värme i huset, det är bättre att slamma en pipa och ha oisolerade rökgångar till en murstock annars får muren ingen värme, muren är det bästa magasinet att lagra värmen i. Har man inga möjligheter att "dra" slamma en skorsten eller helt enkelt inte har någon utan behöver nyinstallera med isolerade rör så spelar det ingen större roll vad man köper, då är det enbart strålningsvärmen man kan ta till vara på.
Själva har vi en Contura på några hundra kilo med täljsten, fungerar okej, bra strålningsvärme men inget att hänga i julgranen när det gäller "buffert", kakelugn, tung, ca 2 ton, gammal sedan början på 1900-talet, bra buffert men segeldad.
Vedspis bra buffert som jag murat/gjutit värmelagring till samt en "plåt" kamin i sovrum som enbart ger strålningsvärme samt hjälper muren att bli varm.
Så tyvärr inga goda råd gällande kaminer förutom att det är bättre att kosta på sig en riktig murstock utan isolerade rör i sig.
Här pratat med flera kaminfirma o montör o de säger täljsten lagrar värme i flera timmar. T.ex. de säger att kamin sigtuna domino håller värme 3 timmar..är det fel information? Tackar.
 
Det är ju en aning luddigt uttryckt. Att en täljstenskamin känns varm eller ljummen upp till tre timmar efter avslutad eldning låter inte helt orimligt för mig. Men jag betvivlar att den avger speciellt mycket värme till rummet mot slutet av den tiden. Dessutom är ur varmhållningsperspektiv inte tre timmar speciellt mycket.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju en aning luddigt uttryckt. Att en täljstenskamin känns varm eller ljummen upp till tre timmar efter avslutad eldning låter inte helt orimligt för mig. Men jag betvivlar att den avger speciellt mycket värme till rummet mot slutet av den tiden. Dessutom är ur varmhållningsperspektiv inte tre timmar speciellt
A Avemo skrev:
Det är ju en aning luddigt uttryckt. Att en täljstenskamin känns varm eller ljummen upp till tre timmar efter avslutad eldning låter inte helt orimligt för mig. Men jag betvivlar att den avger speciellt mycket värme till rummet mot slutet av den tiden. Dessutom är ur varmhållningsperspektiv inte tre timmar speciellt mycket.
Så en täljstenkamin har ingen speciell fördel ? Säljaren sade att den ska värmesprida minst tre timmar, inte bara lummen. Vi tänkte använda den i vår bottenvåning i 85 kvm med öppen planlösning, där finns en luftvärmepump o denna Sigtuna Domino kan hjälpa som komplimenet värmekälla. För oss varje kw värme är viktig..ser framåt din feedback. Tackar.
 
A Ahm.s skrev:
Här pratat med flera kaminfirma o montör o de säger täljsten lagrar värme i flera timmar. T.ex. de säger att kamin sigtuna domino håller värme 3 timmar..är det fel information? Tackar.
Om de menar att värmen från stenarna orkar hålla lite över rumstemperatur är det i de flesta fall ingen lögn men har du din dator påslagen så ger den förmodligen mer tillskott till huset än täljstenskaminen som har sin huvudsakliga stenmassa under eldstaden dit ingen överskottsvärme överhuvudtaget kan ta sig. De flesta täljstenskaminer med mindre sten än 800-1000 kg tillverkas för att inbilla köpare att de har en värmelagrande verkan istället för att sanningsenligt förklara det som en dekoration. Vill du ha samma eftervärme från en kamin som domino eller morsö 1450 el likn så ställ en 5-liters gryta med lock på kaminen.,den lagrar mer värme även om den kanske inte är lika snygg.
 
Jag har lärt mig (minns inte varifrån) att man får en timmes värmelagring per 100 kg täljsten. Jag ser att en Sigtuna Domino väger 280 kg, så 2-3 timmar extra borde den väl ge om det jag lärt mig stämmer.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Här finns det bilder på den:
https://kaminexperten.se/kamin/sigtuna-domino/
För det första: Den täljsten som är belägen under eldstaden kommer inte att bidra nämnvärt till värmelagring. Där kan vi plocka bort kanske en tredjedel av vikten. Jag tror att den värmelagrande effekten är märkbar men inte på något sätt avgörande. Hur mycket energi man kan få ut ur den avgörs främst av hur mycket man eldar i den.

För det andra: Det är en snygg modern kamin till ett överkomligt pris. Köp den för att den är snygg. Men vänta dig inte att den har några avgörande skillnader mot en modern kamin i gjutjärn eller plåt beträffande varmhållning.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Här finns det bilder på den:
[länk]
För det första: Den täljsten som är belägen under eldstaden kommer inte att bidra nämnvärt till värmelagring. Där kan vi plocka bort kanske en tredjedel av vikten. Jag tror att den värmelagrande effekten är märkbar men inte på något sätt avgörande. Hur mycket energi man kan få ut ur den avgörs främst av hur mycket man eldar i den.

För det andra: Det är en snygg modern kamin till ett överkomligt pris. Köp den för att den är snygg. Men vänta dig inte att den har några avgörande skillnader mot en modern kamin i gjutjärn eller plåt beträffande varmhållning.
Tack. Huvud orsaken att vi ville köpa den för den hade så mycket täljsten = 3 timmars värmelagning. Synd men sanningen är alltid bra :( .. en fråga.. tycker du att den e liten att sätta i vår allrum ? Planen är att montera den mitt på två golvfönster som är 95 cm bred o 380 cm lång..
 
  • Renoverat allrum med två golvfönster, trägolv, byggmaterial och en stege mitt i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en s-vinklining av skorstenen innan den går ut genom taket då?
 
E exerg skrev:
Med en s-vinklining av skorstenen innan den går ut genom taket då?
Det ska används två 45 böjar av möntoren att passera balken..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.