yonna skrev:
Jag har pelletskamin i vardagsrummet (drygt 20 kvm) och kaminen står i hörnan mot köket. Inbyggt rörsystem -utsug i taket med separat inbyggd fläkt som för värmen till taket i andra änden av huset. Det gäller litet hus - 108 kvm inkl öppen trappa till ovanvåningen. Kaminen Eco Baby skall kunna värma ett hus på ca 120 kvm.
Efter 8 år jag bara konstatera att kaminen, som är min primära värmekälla, värmer hela huset med 2 pallar pellets/år. Den separata fläkten används aldrig. Elelementen i övervåningen är aldrig på. Under vintern går kaminen oftast 20 tim/dygnet.
Det har varit kyligt kortare perioder då januriblåsten varit extrem ett par gånger under dessa år men jag bor kustnära med mycket stora fönsterpartier.
Min rörinstallation var alltså onödig.
Husets storlek, öppenhet och val av kamin är alltså avgörande.

Man ser lågan/elden genom glasrutan och jag tycker fortfarande det är mysigt :rolleyes: Men jag rengör glaset dagligen
mitt hus ligger på 100kvm utan att räkna med källaren, då.. Har du någon ritning på ditt hus? så man kan se planlöäsnige? låter ju bra om:)
 
Det finns ju vattenmantladpelletskaminer/pelletseldade finrumspannor också, så att man kan sprida värmen genom elementen och få även varmvattet billigare och så finns det kombinationer av de två. Alltså finrumspannor som kan elda både ved och pellets.

Pellets och bergvärme går väll på ett ut ekonomiskt?
 
berne88 skrev:
de är 2 alt som jag har kikat på... den första väger lite tyngre då den har täljsten
Det är bra med tälgsten därför att den lagrar värmen lite som en ackumulatortank den första är väll snyggare också?
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Pellets och bergvärme går väll på ett ut ekonomiskt?
Det blir betydligt dyrare med bergvärme och vill du ha vattenmantlad kamin krävs rörinstallation. Jag ville ha en ekonomisk lösning och därför blev valet denna lilla kamin för enbart rumsvärme. Det ligger visserligen elvärme i golven men installationen misslyckades :mad: så den funkar bara i badrummet! Vattnet går på el. Totalt blir det alltså ca 8000 kwh för hushållsel/badrumsgovvärmen/bastu plus pelletskostnaden. Enpersonshushåll 9 mån/år, resten av året är vi 4-6 personer. Inget badkar ! Men jag har liten elbastu som brukas ca 2 ggr/veckan.

Installation av Eco Baby kräver bara ett eluttag och något golvskydd vid trägolv då kaminen är inte så tung. Skorsten behöver bara gå 1 m över takfot (kostnad under tiotusen kr för mig). Jag lämnar kaminen på om jag är hemifrån 5-6 timmar.

Svårt att jämföra med vedeldning med oftast större golvtyngd, krav på dyrare skorsten och skötsel/påfyllnad många ggr/dygnet. Om man trivs med vedeldning och har tillgång till gratis ved kan nog vedkamin bli ekonomiskt på sikt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Värmelagringen i 35T låg är i stort sett obefintlig. Skall stenen göra nån nytta får den befinna sig över eldstaden. Den nere vid golvet gör ingen som helst nytta. Har själv en högmodell och...tja något gör det.men långt ifrån vad många förväntar sig av tälj- o olivinsten. Under 500 kg aktivt stenlager får nog mer ses som en försäljningsfint. Har även en Tulikivi på 2900 kg och då börjar det likna nåt. Sedan beror mycket på vilken effekt momentant man vill att kaminen skall ge till rummet.
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
exerg skrev:
Värmelagringen i 35T låg är i stort sett obefintlig. Skall stenen göra nån nytta får den befinna sig över eldstaden. Den nere vid golvet gör ingen som helst nytta. Har själv en högmodell och...tja något gör det.men långt ifrån vad många förväntar sig av tälj- o olivinsten. Under 500 kg aktivt stenlager får nog mer ses som en försäljningsfint. Har även en Tulikivi på 2900 kg och då börjar det likna nåt. Sedan beror mycket på vilken effekt momentant man vill att kaminen skall ge till rummet.
intressant.... jag är helt novis... på kaminer... men de jag har förstått av alla man har läst av, är att tälj är det man ska ha.
 
Flexit 100X värmeförflyttare 25 db, från Clas Ohlsson fungerar bra för mig, betydligt billigare och tystare än mera kända märken. Samt om man vill ha snabb rotation på luften så är det bästa en vanlig bordsfläkt.
Har själv en stor Contura med inbyggd fläkt, den fungerar okej men inte mer än så.
Jag var på "Leva Bo mässan" för ett par år sedan i Västerås, där fanns det ett företag med värmeförflyttarsystem som var i det närmaste helt ljudlösa, kommer bara inte ihåg vad firman/företaget heter.
Täljstenskaminer är dock lite överskattade, de fungerar inte i praktiken lika bra som de omtalas i teorin!
Men de ger bra värme och hög verkningsgrad!
 
Pagno skrev:
Flexit 100X värmeförflyttare 25 db, från Clas Ohlsson fungerar bra för mig, betydligt billigare och tystare än mera kända märken. Samt om man vill ha snabb rotation på luften så är det bästa en vanlig bordsfläkt.
Har själv en stor Contura med inbyggd fläkt, den fungerar okej men inte mer än så.
Jag var på "Leva Bo mässan" för ett par år sedan i Västerås, där fanns det ett företag med värmeförflyttarsystem som var i det närmaste helt ljudlösa, kommer bara inte ihåg vad firman/företaget heter.
Täljstenskaminer är dock lite överskattade, de fungerar inte i praktiken lika bra som de omtalas i teorin!
Men de ger bra värme och hög verkningsgrad!
Okej, ja det är något jag har funderat på ochså, ang fläkt i kaminen, är det värt de?
Trist ang täljsten:( mmm nu måste jag fundera en stund till.
Förstärkte du golvet, när du satte in den kaminen du har?
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Fläkten i kaminen är till för att snabbare få ut värmen ur kaminomramningen och snabbare värma upp rummet kaminen står i (tex i kallställda sommarstugor mm) men fungerar inte till att transportera värmen ut till andra rum. De flesta tröttnar på det fläktljud som alstras och drar ur sladden vilket minskar konvektionsflödet till mindre än om det inte suttit nån fläkt där. Värmeförflyttarfläktar bör ha rejäl fläktkapacitet för att ge märkbar effekt under de få timmar du orkar hålla värme i kaminen. De flesta sk värmeförflyttare har endast 70-90 kbm luft/tim vilket är på tok för lite. Det finns säkert tidigare trådar i forumet som förklarar varför. Pagnos bordsfläktsvariant har större möjlighet att sprida värmen. Ställ den då lågt i dörröppningen och blås inluft från det kallare rummet och in i kaminrummet. Det går så klart att överleva med värme från en kamin. Det gjorde man förr, och då med betydligt sämre isolerade hus,men en komfortabel helhetslösning kommer du tveklöst efterhand att eftersträva
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Om man vill öka förutsättningarna att spara pengar med eldstaden är det en tung eldstad man skall ha. Givetvis är det möjligt att värma ett hus med bara en kamin, men det är inte speciellt effektivt, och det är ganska arbetskrävande. Eftersom den tunga kaminen lämnar en lägre effekt blir det inte lika lätt för varmt i rummet där den står. Eftersom det inte lika lätt blir för varmt så kommer mer av värmen från veden huset tillgodo. Samma mängd ved kan spara mer el. Med en kakelugn, rörspis eller täljstensugn på runt ett ton får man en måttlig värme under en längre tid än om man har en lätt eldstad. Men det är mer pengar initialt också. Vattenmantlat och acktank är ännu bättre, men också ännu dyrare.
 
Redigerat:
har testat med vedkamin och det funkade väl bra så länge man eldade.tog visserligen lite tid att få upp värmen när man kom hem från jobbet.eldade så i några år men vart sugen på en pelletskamin,Så nu använder jag enbart en pelletskamin för värme till hela huset. kan bara tala för mitt hus, men spridningen på värmen e inga problem så länge dörrarna står öppna. 22 grader står termostaten inställd på,så de e alltid varmt o skönt när man kommer hem. 180kvm -två-plans
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Det beror på vad man eftersträvar med kaminen, ska man bara myselda så räcker en liten gjutjärnskamin helt fri från elektronik, sten och keramik, alldeles utmärk. Den funkar om strömmen skulle gå och slits aldrig ut.

Till slut blir den antik och börjar öka i värde igen om den inte redan är och gör det.

Om man behöver spara pengar på riktigt med en kamin så ska man ha en gjutjärnskamin, särskilt om man har gratis ved, därför att den är billigast att köpa, har längst livslängd och bara behöver sotas och inspekteras. Inget hig tec som går sönder.

Om man nu är i behov av att spara pengar på riktig så får man lov att finna sig i att det ibland blir för varmt i kaminrummet, och att komma hem till ett kallt hus ibland, eller vara hemma nästan jämnt på vintern.

Man kan dekorera den med vackra stenar så ackumulerar den i alla fall lite värme.

Allt i livet handlar om att prioritera och helst se möjligheter i allt.
 
Nu börjar hösten närma sig.. och jag har tänkt att åka på hem å villa mässan, för att kunna göra ett bra kap på en kamin.
men jag måste bara försöka gör ett beslut om jag ska ja en vanlig kamin eller en täljsten.
alla har olika tankar osv om de.

en del säger att det självklart man ska ha täljsten, det bevarar värmen osv
några säger att täljsten håller värme i ca 30min efter man är färdig, plus att den väger mkt mer


så jag behöver ha eran hjälp att komma fram till vilken av dessa jag ska:S
 
Conturan är som sagt bra men lite överskattad och till din fråga som jag glömde svara på tidigare så behövde jag inte förstärka golvet, det behövs sällan med en contura men om du går på de finska lite tyngre varianterna så kan det behövas!
Vanlig kamin med hög strålningsgrad är skönt, det blir bättre att köpa en "billigare" och byta upp sig senare om man inte är nöjd!
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.