21 844 läst · 46 svar
22k läst
46 svar
Liten betongpump samt lite uppdatering
Visst kan jag ta några ytterligare bilder. Men det får bli på fredag eller till helgen när jag är på plats. Pumpen drivs av en kedja på "veva-igång-axeln" i bak. Sedan är det en tank och en dubbelverkande ventil som monterats där nere vid rattstången. Funkar hur bra som helst.Tror att det inte tagit så värst mycket tid att få till. Jag har kompletterat med ett kedjeskydd - det är nog "oskönt" att fastna med kläder e.d. i kedjan
Har Du några bilder på Din maskin (nu när betongtråden ändå spårat ur...).
Har Du några bilder på Din maskin (nu när betongtråden ändå spårat ur...).
Hej igen Psau!
Ursäkta att det dröjt så länge, det kom en miljon saker emellan, och därefter lyckades jag halka på berget med följd att jag tvingats hålla mig stilla en vecka. Här kommer några bilder i alla fall.
Hydraulpumpen sitter monterad på axeln där man vevar igång maskineriet
Jag satte på ett kedjeskydd för att slippa riskera fastna med kläder e.d. i kedjan (jag vet - extremt ful svets, skyller på att jag inte hade rätt elektrod - eller också hade svetsen en dålig dag)
Hydrauloljetanken
Reglaget för skopan sitter på hö sida vid rattstången
Via en enkel konstruktion med en knäled skapas tryck alt. drag i den återfjädrande ventilen
Hydraulkolven till vä om kardanaxeln
Skopan i tippläge...
Ja, det är en makalös maskin...
Hoppas bilderna är till hjälp, återkom om Du vill ha ytterligare info eller bilder Psau.
/Micc
Ursäkta att det dröjt så länge, det kom en miljon saker emellan, och därefter lyckades jag halka på berget med följd att jag tvingats hålla mig stilla en vecka. Här kommer några bilder i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydraulpumpen sitter monterad på axeln där man vevar igång maskineriet
Logga in
Skapa konto
Jag satte på ett kedjeskydd för att slippa riskera fastna med kläder e.d. i kedjan (jag vet - extremt ful svets, skyller på att jag inte hade rätt elektrod - eller också hade svetsen en dålig dag)
Logga in
Skapa konto
Hydrauloljetanken
Logga in
Skapa konto
Reglaget för skopan sitter på hö sida vid rattstången
Logga in
Skapa konto
Via en enkel konstruktion med en knäled skapas tryck alt. drag i den återfjädrande ventilen
Logga in
Skapa konto
Hydraulkolven till vä om kardanaxeln
Logga in
Skapa konto
Skopan i tippläge...
Logga in
Skapa konto
Ja, det är en makalös maskin...
Hoppas bilderna är till hjälp, återkom om Du vill ha ytterligare info eller bilder Psau.
/Micc
Ja, det var otroligt snyggt jobbat, jäklar vilka tuffa snubbar. Själv klarar jag det säkert, men frågan är om jag har någon kompis som platsar
Formen är helt färdig och armerad mm, och jag hoppades få betongen pumpad någon dag före jul när vädret var perfekt, men det sket sig. Kom något annat emellan för bilen. Sedan hade de julledigt och därefter har vädret inte varit helt lämpligt, får inte regna eftersom det rinner massor av vatten nedför berget då, och jag vill inte ha köldgrader eftersom det är lite besvärligt att täcka ordentligt (och det är ett väldigt blåsigt läge).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det har varit minst sagt trögt kan man säga Det är ju lågkonjunktur..., så det var helt omöjligt att få en pumpbil veckorna före jul när formen o armering mm var helt färdigt. Jag fick "nästan-löfte" flera gånger men sen funkade det inte i alla fall. (det var riktigt nära att de kunde måndagen före jul, jag erbjöd då en bonus (1500 rakt ned i fickan) till föraren o kollegan eftersom det kunde bli en timme övertid på eftermiddagen alternativt om de var beredda att jobba några timmar på tisdagen). Men nej - det gick inte - så det måste vara en fruktansvärd tung lågkonjunktur för närvarande!!!
Därefter blev det för kallt, och efter det har jag haft svårt att få tiden att räcka för att åka dit under vardagarna. Nu har jag bestämt att jag lika gärna kan vänta lite till så att man inte behöver riskera att det är för kallt om man bokar bilen flera veckor fram. Dessutom skall jag bila upp några hål i betongbryggan intill, så att jag kan förstärka den samtidigt.
Har täckt formen så att det inte skall gå in snö i den.
Därefter blev det för kallt, och efter det har jag haft svårt att få tiden att räcka för att åka dit under vardagarna. Nu har jag bestämt att jag lika gärna kan vänta lite till så att man inte behöver riskera att det är för kallt om man bokar bilen flera veckor fram. Dessutom skall jag bila upp några hål i betongbryggan intill, så att jag kan förstärka den samtidigt.
Har täckt formen så att det inte skall gå in snö i den.
Jo, vi valde att vänta ut vintern (som i och för sig inte var särskilt kall) och göt inte grunden förrän i våras. Därefter var jag sysselsatt med lite metallarbete för att få till en kraftig järnbalk inkl stöttor utefter den bakre långsidan. När den var på plats lade jag syllen, och därefter hade jag hjälp av en snickare och hans lärling (mkt duktig) att resa stugan. Med tanke på hur lång tid mina tidigare snickeriprojekt tagit när jag gjort allt själv, valde jag den här gången att ta lite hjälp så att det hela flyttade sig lite snabbare. Så stugan var rest och teglet på plats på en taksida efter midsommarhelgen. Därefter har jag skadat mig lite så allt har stått still sedan dess.
Jag skall försöka lägga upp lite bilder under helgen.
Jag skall försöka lägga upp lite bilder under helgen.
Ursäkta dröjsmålet, helgen rusade iväg. Här kommer i alla fall bilder visande den fortsatta byggnationen:
Formen riven.
Formade också för ett par klackar som stöttorna skall stå på.
Fick tag på fina galvade H-balkar med fotplatta som stöttor.
Använde begagnad järnbalk, en HEB160 som skarvades med en bit HEA180 mm (urtagen i gavlarna på muren anpassad för de olika höjderna på balkarna
Tack vare enkla hjälpmedel gick det faktiskt att själv få de tunga järnbalkarna på plats.
Första svetsning innan balken roterades för svetsning övriga ytor (är dålig på att svetsa vertikalt o framför allt upp-och-ned...
Efter mycket bärande (jäkligt jobbigt att få upp grejerna på berget) och byggande av ställning satte snickarna fart med bjälklaget.
Minidumpern skar så vi fick gå över till att bära och flotta virke o ställning, det blev kortare sträcka att bära på det viset ....
Väggarna uppreglade. Nockbalken vägde 170 kg, men det gick förvånansvärt bra att få upp den.
Gips är på plats på alla väggar, panel också på en gavel och en långsida.
Dags för ränna, fotplåt och sedan skall pannorna läggas.
*Idag är pannorna på plats på den yttre taksidan, skall börja med andra sidan nu efter 3 veckors paus pga jag skadade mig när vi rev snickarens ställning. Han skulle ju vidare till nästa projekt och behövde naturligtvis ställningen. Då insidan inte är så hög var planen att jag skulle fixa den med min betydligt enklare o mindre ställning . Men det blev alltså 3 veckors paus först...
Jag har tidigare byggt mina projekt själv, men nu tog jag alltså hjälp av snickare att få stugan rest. Och i och med att tiden räckte så de satte alltså också på panel på de 2 väggar som skulle bli besvärliga utan bra ställning. Känns väldigt bra - det hade tagit mig evigheter att komma så här långt om jag gjort allt själv.
Logga in
Skapa konto
Formen riven.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Formade också för ett par klackar som stöttorna skall stå på.
Logga in
Skapa konto
Fick tag på fina galvade H-balkar med fotplatta som stöttor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Använde begagnad järnbalk, en HEB160 som skarvades med en bit HEA180 mm (urtagen i gavlarna på muren anpassad för de olika höjderna på balkarna
Logga in
Skapa konto
Tack vare enkla hjälpmedel gick det faktiskt att själv få de tunga järnbalkarna på plats.
Logga in
Skapa konto
Första svetsning innan balken roterades för svetsning övriga ytor (är dålig på att svetsa vertikalt o framför allt upp-och-ned...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter mycket bärande (jäkligt jobbigt att få upp grejerna på berget) och byggande av ställning satte snickarna fart med bjälklaget.
Logga in
Skapa konto
Minidumpern skar så vi fick gå över till att bära och flotta virke o ställning, det blev kortare sträcka att bära på det viset ....
Logga in
Skapa konto
Väggarna uppreglade. Nockbalken vägde 170 kg, men det gick förvånansvärt bra att få upp den.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gips är på plats på alla väggar, panel också på en gavel och en långsida.
Logga in
Skapa konto
Dags för ränna, fotplåt och sedan skall pannorna läggas.
*Idag är pannorna på plats på den yttre taksidan, skall börja med andra sidan nu efter 3 veckors paus pga jag skadade mig när vi rev snickarens ställning. Han skulle ju vidare till nästa projekt och behövde naturligtvis ställningen. Då insidan inte är så hög var planen att jag skulle fixa den med min betydligt enklare o mindre ställning . Men det blev alltså 3 veckors paus först...
Jag har tidigare byggt mina projekt själv, men nu tog jag alltså hjälp av snickare att få stugan rest. Och i och med att tiden räckte så de satte alltså också på panel på de 2 väggar som skulle bli besvärliga utan bra ställning. Känns väldigt bra - det hade tagit mig evigheter att komma så här långt om jag gjort allt själv.