Ola C skrev:
Fräsanhållet? Det behöver (liksom ett anhåll till pelarborren) inte vara parallellt med nånting. Det är bara avstånd till fräscentrum som spelar roll.
Jo det har du ju rätt i såklart. Jag tänkte nog att det kunde bli olika avstånd men det blir det ju såklart inte. Ibland hänger man upp sig på att allt ska vara så vinkelrätt i förhållande till varandra. Bra dock att du bringade klarhet i detta, det gör det mycket lättare att fixa mitt fräsbord 😃
 
Björn Melander skrev:
Snyggt! Gjorde du slangstosen i Valchro? Posta gärna bild på den detaljen.
Oj, nu blev det till att gräva djupt i arkivet, fräsanhållet byggde jag för typ 5 år sen. I alla fall, huset som slangen stoppas ner i är byggd i ett par lager vanlig mdf, som sen målats svart. Visste inte ens det fanns nåt som hette valchromat på den tiden.

Konstruktion av mdf med fräsanhåll, svart slang och justeringsdelar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort fräsanhåll av MDF med målade svarta delar och precisionsinstrument på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
...ja osså resten då.

Fräsanhållet fick 2 gänginsatser på varje sida, dessa täcker -4 (dvs anhållet utanför ståletscentrum) till +12 cm o borde fixa 90% avfräsningarna. Andra fall tvingas anhållet som sagt med tvingar genom hålen i toppen.

Gjorde också infästningar för festools skengångjärn. Lite fräsningar och sen aluminium i lagom tjocklekar o bredder för att imitera måtten på festools mft sida. Nu sitter skeninfästningen på fix position och jag slipper besudla toppen med en massa sågspår. Spåret som kommer bli blir rakt över en stödregel så inte skivan börjar bågna om jag skulle råka såga för djupt.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Verkligen ett fint bord, håller själv på med ett bygge där detta inspirerat mycket.

Skulle man kunna få be om hållbild och profilmåtten på fästet till festool gångenjärnet...

Mitt är i dhls händer men ska iväg och fräsa lite andra aluminium bitar i veckan tänkte göra dessa daprar även då.

Hur gjorde du urtaget för incests ringarna?
Frilands fräs?

Själv har jag tänkt en platta i lexan 12mm som fräsen sitter i med belysning och så man ser ned genom bordet om man behöver fippla med maskinen. Men är välldigt sugen på dessa ringar. Funderar bara på hur jag ska fälla in dessa. Just cirklar är ju svårt på koordinatbord...
 
Hedens Hedens skrev:
Verkligen ett fint bord, håller själv på med ett bygge där detta inspirerat mycket.

Skulle man kunna få be om hållbild och profilmåtten på fästet till festool gångenjärnet...

Mitt är i dhls händer men ska iväg och fräsa lite andra aluminium bitar i veckan tänkte göra dessa daprar även då.

Hur gjorde du urtaget för incests ringarna?
Frilands fräs?

Själv har jag tänkt en platta i lexan 12mm som fräsen sitter i med belysning och så man ser ned genom bordet om man behöver fippla med maskinen. Men är välldigt sugen på dessa ringar. Funderar bara på hur jag ska fälla in dessa. Just cirklar är ju svårt på koordinatbord...
Hålbilden är helt beroende av ribbverket under bordet så vet inte om det är så intressant. Under 96cc är väl inte så av fördel då tvingarna överlappar isåfall. Tror jag har runt 140-150 men inte riktigt säker. Kan mäta ikväll.

Edit; Läste igen och tolkade som hålbilden på skenfästet nu? Dom hålen spelar inte så stor roll var dom sitter, satte dom där det fanns plats.

Måtten på festool profilen hittar du här http://festoolownersgroup.com/festo...urements/?action=dlattach;attach=221414;image det är bara högra sidan och "toppklacken" som är viktigt.

Ringarna gjorde jag fräsmall till, syns i denna tråden. Mallen borrade jag först fyra hål där insertsen putar ut, sen körde jag stora hålet med cirkelmall och filade radieövergångarna. Inserten sitter på neodymmagneter med o-ring under (syns också i tråden), precis som på incras platta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Några frågor om magneterna och infästningen av fräsen.

Magneterna
Sätter du en neodym i "bussningen" direkt på skruvskallen?

Visa bilaga 199107

Det ser ju ut som om det finns ett tomrum där iaf :)

Visa bilaga 199108

Edit: Eller är det bussningen som är en neodym med hål i?

Neodymmagneter med hålcentrering, möjligtvis för fäste av verktyg som en fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräsen
Fäster du basen på din Dewalt-fräs direkt mot dessa två hål?
Och är det tredje hålet i ytterkanten till för att höjdjustera?

Visa bilaga 199110

Skulle du säga att det är smidigt att få av och på fräsen? Eller är det så att du så pass sällan växlar däremellan?

Tack på förhand Ola :)
 
Redigerat:
Tyckte första bilden visade det rätt bra, underst är en bricka, sen en o-ring, sen neodymmagnet med försänkt hål på ena sidan. I detta hål sjunker skruven in så skallen ligger under magnetytan. O-ringen är bara för att kunna finjustera höjden på förbandet.

Jag har inte min dewaltfräs i bordet, det sitter en tritonfräs där som jag aldrig tar bort. Om jag skulle hållt på att skruva i och ur fräsen hade jag nog tyckt det var lite jobbigt, isåfall är det enklare att ha iläggsplatta som man först skruvar i fräsen och sen sänker ner hela paketet ovanifrån.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tyckte första bilden visade det rätt bra, underst är en bricka, sen en o-ring, sen neodymmagnet med försänkt hål på ena sidan. I detta hål sjunker skruven in så skallen ligger under magnetytan. O-ringen är bara för att kunna finjustera höjden på förbandet.

Jag har inte min dewaltfräs i bordet, det sitter en tritonfräs där som jag aldrig tar bort. Om jag skulle hållt på att skruva i och ur fräsen hade jag nog tyckt det var lite jobbigt, isåfall är det enklare att ha iläggsplatta som man först skruvar i fräsen och sen sänker ner hela paketet ovanifrån.
Då är jag med på noterna! Man ser så sällan annat än din gula fräs på dina bilder men då förstår jag att det sitter något brandgult under bordet. Tack Ola :)
 
P
Måste få fråga vart du köpt säkerhetsströmbrytaren? ser fin ut! köpte själv en på Duab som håller sämsta tänkbara kvalite, ryser varje gång man använder den :rolleyes:
 
P pleqtiz skrev:
Måste få fråga vart du köpt säkerhetsströmbrytaren? ser fin ut! köpte själv en på Duab som håller sämsta tänkbara kvalite, ryser varje gång man använder den :rolleyes:
Den är nog 5 år gammal, köpte den på axminster. Ser ut som denna modellen men kan inte svära på det http://www.axminster.co.uk/kedu-nvr-switch-230v-1ph-e-stop-200093

Sök på nvr på axminster så dyker det upp fler modeller.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Hålbilden är helt beroende av ribbverket under bordet så vet inte om det är så intressant. Under 96cc är väl inte så av fördel då tvingarna överlappar isåfall. Tror jag har runt 140-150 men inte riktigt säker. Kan mäta ikväll.

Edit; Läste igen och tolkade som hålbilden på skenfästet nu? Dom hålen spelar inte så stor roll var dom sitter, satte dom där det fanns plats.

Måtten på festool profilen hittar du här [länk] det är bara högra sidan och "toppklacken" som är viktigt.

Ringarna gjorde jag fräsmall till, syns i denna tråden. Mallen borrade jag först fyra hål där insertsen putar ut, sen körde jag stora hålet med cirkelmall och filade radieövergångarna. Inserten sitter på neodymmagneter med o-ring under (syns också i tråden), precis som på incras platta.
Men bordsskivan - har du cc 96 mm à la MFT där eller något annat? @Frustrator och mina gissningar på Ola-jigg-dimension bygger på att vi har antagit att din hålbild har varit cc 96 mm. Onej :surprised:

Men @Daniel_N bord kan man nog lita på ;) (länk)
 
Redigerat:
Lime113 Lime113 skrev:
Men bordsskivan - har du cc 96 mm à la MFT där eller något annat? @Frustrator och mina gissningar på Ola-jigg-dimension bygger på att vi har antagit att din hålbild har varit cc 96 mm. Onej :surprised:

Men @Daniel_N bord kan man nog lita på ;) (länk)
Nä tyvärr ni e snett på det o får bygga om alla jiggar. Tror det är 120cc...Kan mäta imorron.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nä tyvärr ni e snett på det o får bygga om alla jiggar. Tror det är 120cc...Kan mäta imorron.
Suck. Flera års arbete förgäves :(
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Suck. Flera års arbete förgäves :(
Förgäves? Inte då, repetition är all kunskaps moder :ok:
 
Då har jag två gissningar
1) 130-140 mm
2) Avstånd läng och sidled är inte samma.
:p
 
nanowire nanowire skrev:
Förgäves? Inte då, repetition är all kunskaps moder :ok:
Alltså..jag är inte klar med första jiggen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.