4 035 läst · 26 svar
4k läst
26 svar
Lita på fiberförening?
Ett vettigt tips, att kolla vem som tecknar firman.eleson skrev:Håller inte med om att det är naivt. Herregud, det är väl bara att kolla vilka som får teckna firma och ta ut pengar från bankkontot. Det du pratar om är att få garantier att något olagligt inte sker, men det är ju lagarana som skall säkra det.
Mitt tips till dig är att avstå, både för din och föreningens skull. Detta för att jag ser att du kommer in i det från fel håll, sett ur föreningens perspektiv. Kanske helt rätt från ditt perspektiv , men ... , - Och därför är rådet; Avstå.
Resten bortser jag helt ifrån, för det är inte i närheten av verkligheten.
Jag hjälper också till i en fiberförening. Sitter inte i styrelsen men försöker värva medlemmar/grannar. Vi har gjort som så att för att ta ut pengar från kontot där pengarna finns, för tillfället bara medlemsavgifter i stort sett, så krävs det att minst två i styrelsen skriver på när det är över ett visst belopp. Så om någon skulle få för sig att ta ut alla pengar sedan måste denne övertala minst en styrelsemedlem till vilket förhoppningsvis minskar risken för felaktig användning.Noseone skrev:
Upp till en viss summa kan tas ut av en person men över denna måste man vara två.
om alla skulle tänka som du då skulle det inte finnas någon Fiber förening alls. Sitter själv i styrelsen och jag lovar dig, det är VÄLDIGT mycket jobb och ingen förtjänst. Vi jobbar hård för att vi vill ha fiber i trakten. Medlemmar som du är bara negativa och bromsar, som jag helre vil vara utan.-MH- skrev:Ett väldigt naivt svar. Givetvis sitter styrelsen där av intresse, men en miljon på ett bankkonto kan göra mycket konstiga.saker med folk. Mer än en kassör i ideella föreningar har tagit.pengarna och stuckit.
Du utgår från att jag intw hjälper till, vilket är felaktigt men vad spelar det för roll i att bedöma säkerheten att.pengarna kommer ge mig en fiberanslutning?
Vi har både bevattningsförening och kabel-TV-färening. En självklarhet att medlemsavgifter för investeringar betalas i förskott till föreningen, annars skulle de ju behöva ta lån för att göra saker. Avgifterna beslutas ju på årsmöte utifrån förhoppningsvis väl underbyggda underlag.
Att sedan föreningen inte ska betala förskott till eventuella entreprenörer är ju ett helt annat kapitel. Och visst kan en oärlig kassör förskingraen hel del pengar i en sådan förening, men det lär ju märkas rätt snart när leverantören stryper leveransen när inte räkningen betalas och därefter lär det vara svårt att bo kvar i området.
Så länge årsmötet ser till att kassören och revisorn inte är bästisar tror jag man kan vara rätt lugn i den här typen av förening.
Att sedan föreningen inte ska betala förskott till eventuella entreprenörer är ju ett helt annat kapitel. Och visst kan en oärlig kassör förskingraen hel del pengar i en sådan förening, men det lär ju märkas rätt snart när leverantören stryper leveransen när inte räkningen betalas och därefter lär det vara svårt att bo kvar i området.
Så länge årsmötet ser till att kassören och revisorn inte är bästisar tror jag man kan vara rätt lugn i den här typen av förening.
Dey verkar vara många föreningar som drivs på ptemissen att medlemmarna bara skall betala och vara glada. Visst är det enklare att vara med i styrelsen när ingen får ifrågasätta, mem tveksamt om det är bra i förlängningen.Hanshammar skrev:
Hur an mn få vara med i en styrelse och ta illa upp om någon frågar vad medlemmarnas.pengar går? Första föreningen för många, kanske?
Och så en annan sak, enstytelse för fiberförening som inte känner till att nidrage fråm staten är beroende åå att a) alla får vara med och b) alla skall betala lika mycket. Man kan inte bara bilda en förening med ja-sägare, även om det såklart är lättare.
Tack för att jag inte är den enda som saknar verklighetsförankringHanshammar skrev:
Alla som går med in en förening, för fiber eller annat, måste förstå att föreningar bygger på att vi i föreningen gör saker, inte att man köper av dom.
Det finns saker som en förening kan åstadkomma, som ett företag aldrig kan, och tvärtom.
Har man bara koll på det så kan man med lätthet och egen vilja välja om man vill vara med och bidra, eller avstå.
Inga drivs utifrån det. Man kan alltid välja att inte vara med, och inte många föreningar tackar nej till medlemmar som vill vara med och bidra ideellt.-MH- skrev:Dey verkar vara många föreningar som drivs på ptemissen att medlemmarna bara skall betala och vara glada. Visst är det enklare att vara med i styrelsen när ingen får ifrågasätta, mem tveksamt om det är bra i förlängningen.
Hur an mn få vara med i en styrelse och ta illa upp om någon frågar vad medlemmarnas.pengar går? Första föreningen för många, kanske?
Hur kommer din anslutningskostnad att påverkas om er nuvarande kostnadsmodell ändras till "alla betalar lika mycket"?-MH- skrev:
Eleseon, vad i det du skriver har att göra med hur tryggt det är att betala en ansenlig summa pengar till en alldeles ny förening? Om du vill predika ideella föreningars lov, varsegod, men kanske i en egen tråd?
En ekonomisk förening kan gå i konkurs eller misskötas på annat sätt, mer eller mindre avsiktligt.
En ekonomisk förening kan gå i konkurs eller misskötas på annat sätt, mer eller mindre avsiktligt.
Liknande trådar
-
Slipning och lackning av ekparkett, anlitad slipare och ojämheter.
Golv -
Varför ingen ska anlita Poolbyggarna AB
Pool -
Kan jag göra elanslutningen själv och anlita en elektriker för besiktn
Belysning -
Buskar som insynsskydd, vem anlita?
Häckar, Buskar & Träd -
Jag har anlitat en målare för målning 2ggr utvändigt.
Färg, Måla & Tapetsera