J JennyMathias skrev:
Det var en säljare från Ottosson själva som
föreslog engångsstrykning för att behålla träkänslan i panelen. Menar du att engångsstykningen inte är enligt deras råd egentligen eller menar du byggarens råd om att måla två ggr?
Intressant, har inte hört om denna metod innan så därför var jag tveksam.

Har tex följt Ottossons råd för panel utomhus med grund på 70%linolja och 30%färg första lagret och sen 2lager efter det, det är först efter sista lagret man tycker det blir som man vill ha det :)

alla som hjälpt till med att måla våra fönsterfoder tycker det var väldigt enkelt och trevligt att måla med linoljefärg

Vi har använt oss av allbäcks pensel, väldigt god att hålla i
https://annabritas.se/produkt/pensel-med-vinklad-spets/
 
  • Gilla
JennyMathias
  • Laddar…
A
Om jag kommer ihåg rätt så vanlig färg (akrylat, alkyd mm) torkar genom avdunstning. Linoljefärgen torkar genom att oxidera med luften. Så har man för brått med nästa lager så kommer färgen under aldrig att torka. Luftfuktigheten påverkar torktiden för alla färger liksom temperaturen. Personligen målar jag inte om inte temperaturen nått +10 grader. Rå linolja är väldigt finkornig så blandar man den med balsamterpentin(40%) så får man en grundfärg som kryper långt in i träet. Men det blir lite lång torktid också, andra strykningen i torrt väder kan man räkna med 1 vecka innan färgen läggs på (inte enl ottoson) men sen har man ett bra grundskydd.

Vet inte hur känslig linolja är för att måla i solljus. Lasyr brukar jag helst måla med när man kan göra det i solsken, känns så behagligt och varmt då. Linolja har det blivit mest av inomhus och på skuggiga ställen så får prova i solljus framöver.

Linolja brukar de flesta rekommendera penslar som inte är i konstgjort material. Naturfiber ska kunna hålla större mängd med färg också. Ofta används runda anstrykare som ger enklare kantstrykning, man kan snurra penseln vid kanten och det går att måla långa sträckor. Enkla att rengöra. Bara tvål och vatten får man bort nästan all färg ur penseln. Använder man såpa så blir penslarna enkelt och snabbt rena. Som en dröm mot vanlig färg.
 
  • Gilla
JennyMathias
  • Laddar…
Angående utspädning
Jag gillar doften av balsamterpentin. Lacknafta, not so much.
Jag köper linoljefärgen av en proffsmålare, och han tipsade att de hade slutat använda lösningsmedel.
Lite för arbetsmiljön, men de hade kommit fram till att det inte behövdes.
Resultatet blev lika bra med att bara använda linolja.
Så jag testade, och använder nu inte heller något lösningsmedel.
När jag är färdig för dagen häller jag ett tunt skikt linolja i färgburken, så torkar den inte.
Penseln kan stå i linolja.
Mycket linolja blir det.
Kan sakna doften av terpentin.
 
  • Gilla
JennyMathias
  • Laddar…
A
Om man grundar med ren rå linolja så går den inte in riktigt lika mycket (terpentinen är ännu tunnare) och torktiden ökar en del också men vet inte hur mycket. Har för mig att det är mest för torktiden som den är med.

Wibo brukar rekommendera att använda en kinesisk olja som är ännu tunnare än den råa linoljan.
Men den råa brukar ge ett tillräckligt grundskydd.
 
Beror nog på vad man målar.
Jag lärde mig hyvla fasadpanelen, blev mycket bättre resultat med linoljefärg då. Men då suger den inte mycket. Lättstruken, behöver inte spä så mycket. Fin slät yta blir det.
Hade en diskussion med min målare om detta med impregnering. De målar mycket kulturbyggnader bland slott och herresäten här.

Lätt gisten träbåt under vattenlinjen brukade vi blanda till ’roslagsmahogny’, 1/3 trätjära - balsamterp - linolja. Då blir det rejält impregnerat. Skrovvirket suger i sig som en svamp.
 
A
Har laserat(täcklasyr) mitt hus och haft några detaljer som är hyvlade.. Varit problem att få färgen att fästa men genom att spä den så sitter den betydligt bättre. Men linolja är betydligt tunnare så den går säkert bättre.

Har målat en del med roslagsmahogny men där jag köpte den så rekommenderade dom att man målar om vart tredje år. Inga träbåtar men några stockar som ligger i mark och några planteringslådor.
 
Har ni provat Selders linoljefärger? Jag har använt dem i lite olika sammanhang inne och ute, tyvärr inte på fasad, och jag tycker att de verkar väldigt lovande. Hursomhelst otroligt sköna att måla med. Jag har ingen koppling alls till företaget, men har talat några gånger med grundaren Mikkel Selder som är väldigt hjälpsam. De har en speciell metod för att extrahera enbart torkande oljor. Det ska minska risken för påväxt. Kanske stämmer det?
Jag har tidigare haft en del problem med svartmögel på snickerier utomhus, målade med Kulturhantverkarnas linoljefärg (grön och vit).

Folksams tester ger förvånande resultat och jag är väldigt tveksam till om de ens är relevanta. Som tidigare sagts tar de t ex inte hänsyn till röta efter lång tid. Träet i en fasad ska väl hålla längre än 2-6 år?
 
Blir också nyfiken på Selders färger. Har följt honom genom åren alltsedan Kulturhantverkarna lanserades med buller och bång i början-mitten av 90-talet. Lite högre tonläge än vad dom kanske hade täckning för. Vet inte mycket om hållbarheten på färgerna, däremot var det ofta problem med kulörer. Har sedan varit inblandade i flera olika linoljeanknutna projekt som avslutats ganska snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.