Inget seleJ Jaggatagga skrev:
Här tror jag att du tänker helt rätt, låt bli träden!👍D Derbyboy skrev:
Som tidigare påpekats; krafterna blir helt enkelt skitstora, men med tvärstag och/eller genom att fästa vajern i berget bakom stolparna blir konstruktionen väldigt mycket starkare.
Varför skulle krafterna bli större i en konstruktion med spänd vs. slak lina? Jag skulle möjligen vilja hävda att krafterna blir något större i en konstruktion med slak lina (linan behöver kontinuerligt vikas vilket äter upp rörelsemomentet framåt, och du får med dig mindre energi när du hoppar av eftersom du har en lägre sluthastighet).
200 % i säkerhetsmarginal, så TS behöver räkna med 15 ton för svetsarna i varje fall.B Bjober skrev:5ton var en antagen siffra helt utan beräkning.
Men om vi försöker... med 0.3meter nedhäng på 30meter lina får vi utväxling 100ggr. Med 50kg hängande i linan får vi 5000kg i dragriktningen. Så nej, det är ingen marginal.
(Sitter å funderar om man ska räkna på halva linans längd....men det spelar inte så stor roll...det blir snabbt stora krafter ändå.)
Jag tror de flesta i den här tråden överdriver det hela en aning. Det är inte så att jag ska skicka ut barnen i rymden.
Hastigheten blir knappast högre än vad ett barn kan cykla.
Dessutom har jag två barn.
Hastigheten blir knappast högre än vad ett barn kan cykla.
Dessutom har jag två barn.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 153 inlägg
Nä, du behöver nog inte madrassera marken under hela åkturen, men det vore ju trist om du lade 15000 spänn på VKR, och sen böjer sig röret när nån överförfriskad granne ska provåka....
Jag tycker det låter som ett kul projekt som jag hoppas du genomför.
Med lite klurande får du nog till en konstruktion som håller.
Linbana har jag aldrig byggt men mycket annat. Har bland annat en hembyggd personhiss som brukats dagligen i 10år.
Och en materialhiss till garagekällaren som bär flera ton.
Just nu konstrueras en liten lastväxlare med maskinflak som ska sitta i skuffen på en personbil.
En handikappanpassning.
Där finns bland annat en stolpe som belastas på liknande vis som din linbanestolpe.
Vi får se om jag räknat rätt eller om det kroknar....
Man måste våga om man ska komma någonstans med sina ibland vilda ideer.
Men visst är det många runt ikring en som vill bromsa skapandet och ropar om saknade CE-märkningar och försäkringskatastrofer.
Just det här med spänd lina...det är ju en av de grundläggande fysiska elementen tillsammans med hävstången och hjulet.
Med endast en spänd lina har man en fattigmanns vinsch som med handkraft kan flytta många ton material.
Håller man linan spänd mellan 2 tunga föremål och drar med handkraft i mitten på linan så kommer de tunga föremålen förflyttas mot varandra en liten bit. Så snart linan börjar få lite vinkel så avtar kraften. Spänn åter linan och upprepa proceduren. Snart har du förflyttat föremålen en bit.
Till exempel dragit ikull ett träd med rot å allt med ett större träd som mothåll.
Eller förflytta en 3ton tung sten.
Med lite klurande får du nog till en konstruktion som håller.
Linbana har jag aldrig byggt men mycket annat. Har bland annat en hembyggd personhiss som brukats dagligen i 10år.
Och en materialhiss till garagekällaren som bär flera ton.
Just nu konstrueras en liten lastväxlare med maskinflak som ska sitta i skuffen på en personbil.
En handikappanpassning.
Där finns bland annat en stolpe som belastas på liknande vis som din linbanestolpe.
Vi får se om jag räknat rätt eller om det kroknar....
Man måste våga om man ska komma någonstans med sina ibland vilda ideer.
Men visst är det många runt ikring en som vill bromsa skapandet och ropar om saknade CE-märkningar och försäkringskatastrofer.
Just det här med spänd lina...det är ju en av de grundläggande fysiska elementen tillsammans med hävstången och hjulet.
Med endast en spänd lina har man en fattigmanns vinsch som med handkraft kan flytta många ton material.
Håller man linan spänd mellan 2 tunga föremål och drar med handkraft i mitten på linan så kommer de tunga föremålen förflyttas mot varandra en liten bit. Så snart linan börjar få lite vinkel så avtar kraften. Spänn åter linan och upprepa proceduren. Snart har du förflyttat föremålen en bit.
Till exempel dragit ikull ett träd med rot å allt med ett större träd som mothåll.
Eller förflytta en 3ton tung sten.
Jag har dragit loss grundstötta båtar på det här sättet, man blir mycket stark när man drar vinkelrätt i en spänd lina.B Bjober skrev:Jag tycker det låter som ett kul projekt som jag hoppas du genomför.
Med lite klurande får du nog till en konstruktion som håller.
Linbana har jag aldrig byggt men mycket annat. Har bland annat en hembyggd personhiss som brukats dagligen i 10år.
Och en materialhiss till garagekällaren som bär flera ton.
Just nu konstrueras en liten lastväxlare med maskinflak som ska sitta i skuffen på en personbil.
En handikappanpassning.
Där finns bland annat en stolpe som belastas på liknande vis som din linbanestolpe.
Vi får se om jag räknat rätt eller om det kroknar....
Man måste våga om man ska komma någonstans med sina ibland vilda ideer.
Men visst är det många runt ikring en som vill bromsa skapandet och ropar om saknade CE-märkningar och försäkringskatastrofer.
Just det här med spänd lina...det är ju en av de grundläggande fysiska elementen tillsammans med hävstången och hjulet.
Med endast en spänd lina har man en fattigmanns vinsch som med handkraft kan flytta många ton material.
Håller man linan spänd mellan 2 tunga föremål och drar med handkraft i mitten på linan så kommer de tunga föremålen förflyttas mot varandra en liten bit. Så snart linan börjar få lite vinkel så avtar kraften. Spänn åter linan och upprepa proceduren. Snart har du förflyttat föremålen en bit.
Till exempel dragit ikull ett träd med rot å allt med ett större träd som mothåll.
Eller förflytta en 3ton tung sten.
En spänd vajer har mycket större krafter i sig än en slak vid samma last i en linbana.J Joel_S skrev:Varför skulle krafterna bli större i en konstruktion med spänd vs. slak lina? Jag skulle möjligen vilja hävda att krafterna blir något större i en konstruktion med slak lina (linan behöver kontinuerligt vikas vilket äter upp rörelsemomentet framåt, och du får med dig mindre energi när du hoppar av eftersom du har en lägre sluthastighet).
Kraften går i vajerns riktning i fästpunkterna. Om du tänker dig krafterna i fästpunkterna som en pil så ska de peka upp lika mycket som kraften av lasten, dvs barnet, pekar rakt ner. Och vid låg vinkel så pekar pilarna väldigt lite upp och måste vara mycket längre än barnets pil.
En vinkel på tex:
5 grader ger en utväxling på ca 11 gånger
15 grader en utväxling på ca 4 gånger
Med lasten mitt emellan fästpunkterna. '1/sin(x)' där x är vinkeln mellan horisontalplanet och vajern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur detta ser ut i en linbana med lutning eller när barnet inte är i mitten lämnas som en övning åt någon som kan något.
Redigerat:
En enkel ingenjörsmässig konstruktion är att tänka trianglar
Bara en rak stolpe är nog väldigt utmanade att få att hålla, även om det säkert inte är omöjligt - i praktiken blir det en "minitriangel" inuti stolpen, så en ihålig stolpe med säg en meters diameter skulle nog kunna motsvaras av tre st små "stänger" med ngn cm tjocklek i rätt vinklar
Bättre är oftast att öka vinklarna istället för att öka diametern på "röret"
Så se till att B i skisen ovan är rimligt stor så kan det nog funka med rätt klena "rör" (stockar osv). Om vajern är spänd så kan det säkert funka med att ha bakre "benet" i from av en vajer med ett vajerfäst i tex berget. Oc att man har dåligt med plats bakom spelar ingen roll: Sätt bakre stödet så långt bak det går och sedan stödbenen framåt i ett "V" så åker man mellan dom: I teorin kan dom sluta långt efter att linan slutar (även om vinklarna då blir lite knepiga i praktiken)
Bara en rak stolpe är nog väldigt utmanade att få att hålla, även om det säkert inte är omöjligt - i praktiken blir det en "minitriangel" inuti stolpen, så en ihålig stolpe med säg en meters diameter skulle nog kunna motsvaras av tre st små "stänger" med ngn cm tjocklek i rätt vinklar
Bättre är oftast att öka vinklarna istället för att öka diametern på "röret"
Så se till att B i skisen ovan är rimligt stor så kan det nog funka med rätt klena "rör" (stockar osv). Om vajern är spänd så kan det säkert funka med att ha bakre "benet" i from av en vajer med ett vajerfäst i tex berget. Oc att man har dåligt med plats bakom spelar ingen roll: Sätt bakre stödet så långt bak det går och sedan stödbenen framåt i ett "V" så åker man mellan dom: I teorin kan dom sluta långt efter att linan slutar (även om vinklarna då blir lite knepiga i praktiken)
Fäster du det ordentligt i marken samt lägger till en överliggare som då bilar ett V blir det nog helt okej.
Du kan ju lyxa till det med något tvärstag för att få lite fler "trianglar". Beroende på infästning i mark kan det antingen välta åt sidan eller falla ihop.
Du kan ju lyxa till det med något tvärstag för att få lite fler "trianglar". Beroende på infästning i mark kan det antingen välta åt sidan eller falla ihop.