Nedersta bilden är i princip identiskt med hur vårt vardagsrum ser ut och hur vi tänkt att växla av... Intressant att det tydligen är ok att lägga stålbalk på träpelare. Ser ut att vara ett snyggt jobb. Fällde du även in trästolpen i fasadväggen och vad står den på, betongplattan eller syllarna?

Tack för exemplet !
 
Redigerat:
Bjälkarna är utsågade efter balken. Dock med några millimeters övermått på höjden. Stålbalken är tillverkad efter måtten på bjälkarna. Observera dock att jag hade nästan 100 mm kvar av bjälken när jag gjort urtaget varför jag inte behövde stämpa bjälklagt på andra sidan väggen. Pelarna är placerade på betongbalken i krypgrunden.
 
  • IMG_3799-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3800.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan årskiftet gäller Eurokoden, och jag är inte helt hemma på den än, EN 1993 behandlar stålkonstruktioner och EN 1995 behandlar träkonstruktioner. Det finns ett antal skäl att inte blanda material. Som konstruktör måste man ta hänsyn till materials egenskaper, men så länge man har koll på detta är det inga problem.
Vid fukt och temperaturskillnader kan t.ex. olika material röra sig olika i relation till varandra men det är knappast du behöver oroa dig för i detta fall, spännvidderna är så små. Tyck petersk lösning såg bra ut. Lägg balken ovanpå pelaren, men svetsa på en plåt så du kan skruva in i sidan.
 
Klart man kan blanda material. Allt annat skulle vara vansinne. Dessutom får du använda BKR om lämnar in bygganmälan före den 1 maj iår.
 
Just ja det är en övergångsperiod för detta. 2 maj om man ska vara petig ;-)
 
2 st 90 x 320 limträbalkar på spännvidd 4m! låter som att du har nå tungt på övervåningen :)
 
Att stålbalken skulle vara jobbiggare att montera var ett ovanligt fånigt argument från din konstruktör. Det är ett jobb man gör EN gång, alternativet är att leva med limträbalkarna hela livet.

Dessutom är en så kort och klen balk inte speciellt tung. Vi monterade en 8 m HEB 280 på fyra man. Vill minnas att den vägde typ 800 kg.
 
Vi har nu fått slutgiltiga konstruktionsritningar av arkitkt / konstruktör och har nu ett par funderinga i samband med dessa.

1) Ritningarna baseras på HEA 180 balk vilken är angiven som rekommenderad dimension i ritningarna. Enligt beräkningarna står det att även HEA 160 är ok. Är det tillåtet att köra med 160 balken även fast ritningarna är baserade på HEA 180 (allt annat lika, dvs samma dimension på pelarna som balken ska ligga på). Vidare är det väal även så att ritningar brukar ha en rejäl marginal och därför rekommenderas kraftigare material?

2) Ritningarna anger att balken ska fästas uppåt i bjälklaget med vinkeljärn. Dvs. vinkeljärnen fästs med ankarspik träregeln och nitas / skjuts fast i järnbalken. Funderade på om det inte är lättare att borra hål i järnbalken och fästa vinkeljärnet med skruv och mutter?

3) Eftersom jag har tagit på mig att införskaffa material (köper järnbalken på montano.se som verkar bra) , någon som har förslag på vart man köper vinkeljärnen som fixerar järnbalken samt vilka dimensioner / kvaliteter dessa bör vara i ?

stort tack för era synpunkter !

Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.