Jag har aldrig provat att fräsa i plywood, men tror inte det hade blivit så snyggt tyvärr.
Men ska se om jag kan skaffa en liten bit plywood och prova.

Men annars är jag nog mer inne på att limma ihop olika reglar till större.
 
En limträ/"hobbyskiva" (typiskt 18 mm tjock gran lr furu i bredder upp till 80 cm i längder upp till ca 2 m), endera limmad dubbel eller med plywood på baksidan, skulle kunna fungera bra både map fräs- och hållbarhet.

Men limmade reglar ger ett rustikare uttryck så det beror ju på vad du vill åstadkomma och hur mycket jobb du vill lägga:thinking:
 
S
M mstoltz skrev:
Jag har aldrig provat att fräsa i plywood, men tror inte det hade blivit så snyggt tyvärr.
Men ska se om jag kan skaffa en liten bit plywood och prova.

Men annars är jag nog mer inne på att limma ihop olika reglar till större.
du borde lyckas när det finns andra som gör skyltar i plywood
 
M mstoltz skrev:
Jag har aldrig provat att fräsa i plywood, men tror inte det hade blivit så snyggt tyvärr.
Nu tycker jag du är lite orättvis/pessimistisk!

H/t google:

Detaljerat parkettgolv med komplex geometrisk mönsterdesign i bruna nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel med fräst mönster av cirkulära och radiella linjer som ger en optisk illusion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med dekorativt, vågformigt mönster i beige och vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplatta med konstnärliga ringmönster ligger på grått gatstensgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
He he he....ja att göra mönster var ju jäkligt snyggt :)

Men som en träskylt med text vet jag inte om det hade blivit ra, men får väl prova om jag hittar en liten bit ;)
 
Ska du köra med v-fräs eller med notfräs (dvs platt botten)? Notfräs så slipper du ränderna (som jag personligen inte är jätteförtjust i men det spelar mindre roll) synliga rakt framifrån och det blir riktigt cleant, speciellt om du kostar på dig björkplywood som dessutom går att få med vattenfast limning. Typ i stil med detta (dålig bild men du fattar nog). Nackdelen är väl att plywood är bra på att slita frässtål.

Logotyp för "Snap Fitness" fräst i björkplywood med platt botten ger ett cleant resultat utan synliga ränder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade också bild på vad @nanowire skrev om på sidan 1, hur det kommer se ut om du inte sågar eller hyvlar bort fasningarna på reglarna

Utskurna träbokstäver med texten "THE ZAPPOS ESCAPE .com" på en plywoodvägg som exempel på notfräs resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Jag kör med båda...dvs både not och v.
Jag hade tänkt införskaffa en bordcirkelsåg så jag kan såga av kanterna och få dom raka, dvs inga rundade kanter, så att man får 90 graders vinkel på bitarna innan man limmar ihop dom.
 
Microkatten
Som Ola och Nanowire varit inne på - hur har du tänkt rikta bitarna?
 
Eftersom jag aldrig gjort detta så var mina tankar som så här:

Jag hade tänkt köpa tex 45x120 reglar.
Sedan använt en bordcirkelsåg och sågat sidorna på dessa så att dom blir 90 grader.
sätta limm på dessa och tvinga ihop dom.

Efter dom torkat, köra dom genom min planhyvel.
 
Jag skulle valt ett PU-lim, alltså polyuretanlim. Känns säkrast för ett objekt som ska vara så utsatt för väder och vind.
 
Hej

Ja fast vad jag har hört så expanderar detta och man måste ha ett rätt bra tryck på tvivlarna så att det håller ihop mesans det härdar .

Fast som sagt, har aldrig gjort detta så jag vet inte, utan bara vad jag hört :)

Samt om skylten ska vara utomhus så lackar jag hela skylten oftast med Båtlack,
 
Microkatten
Jag vill nog envisas lite med vikten av att rikta bitarna. Själv hade jag för inte alltför länge sedan som nybörjare noll koll på detta, och du kan t.ex. se i min fönsterprojekt-tråd här på forumet att det krävdes en del tjat från forumet innan jag begrep hur viktigt riktning är.

Att hitta regelvirke som är någorlunda rakt är svårt. Jag har stått på brädgårn och försökt hitta de rakaste reglarna och planhyvlade brädorna. Väl hemma så är i princip alla vid en närmare undersökning vridna, bananer och/eller kupade.

De senaste dagarna har jag stått och riktat en mängd bitar till fönsterbågar. Alla bitar över 0,7m har krävt riktning, och då är det ändå virke med hög kvalitet, till skillnad mot vanliga reglar.

Så se nu till att omedelbart gå och skaffa dig en rikthyvel eller ett par handhyvlar! :p
 
Amerikanarna kör en del med slädar/jihgar för att rikta sina brädor med bordsågen, typ http://www.woodworkersjournal.com/375/

Hur bra och säkert det är vet jag inte för har inte testat själv. Jag gillar hyvlar :)
 
HA ha ...ja en rikthyvel hade varit super, med det handlar om ekonomi med ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.