20 696 läst · 18 svar
21k läst
18 svar
Limma golvgipset i spånplatta - med vad?
Sida 1 av 2
Ska som många andra förstärka vridstyvheten i badrumsgolvet genom att limma golvgipsskivor på 22 mm spånplatta (reglat c/c 60). Rummet är c:a 1,8 x 2,4 meter, lite drygt 4 m2 alltså.
En fråga gällande limmet (som inte sedan tidigare riktigt är besvarad på detta forum):
GVK branschregler säger:
Ardex Ardurit S48
Bostik Bostik Rep & Fix,
Casco Schönox FS
Kiilto Kiilto Fixbinder
Lip Lip Flexicol
maxit Serpo 616
Beijer säger: Tremco PL 600 (vattenbaserat konstruktionslim för snabbmontering).
Min snickarkompis säger: CL 400 eller ett sättlim.
Vem har rätt? Kan jag använda limmet som Beijer rekommenderade? Det är ju i lite smidigare format än en säck med S48 (som även är alldeles för mycket för mitt lilla badrum).
En fråga gällande limmet (som inte sedan tidigare riktigt är besvarad på detta forum):
GVK branschregler säger:
Ardex Ardurit S48
Bostik Bostik Rep & Fix,
Casco Schönox FS
Kiilto Kiilto Fixbinder
Lip Lip Flexicol
maxit Serpo 616
Beijer säger: Tremco PL 600 (vattenbaserat konstruktionslim för snabbmontering).
Min snickarkompis säger: CL 400 eller ett sättlim.
Vem har rätt? Kan jag använda limmet som Beijer rekommenderade? Det är ju i lite smidigare format än en säck med S48 (som även är alldeles för mycket för mitt lilla badrum).
Absolut inte sättlim, PL400 eller liknande. Det måste vara ett formstabilt mineraliskt bundet lim som kammas ut över hela ytan med 6 mm tandad kam. Detta är fullstädigt avgörande för att det ska fungera, de andra limmerna har inte en chans att ta upp skjuvkrafterna mellan skivorna under lång tid. Blir vansinnig på idioterna på byggvaruhusen som inte vet vad de pratar om men ändå ger folk råd i viktiga frågor.
Sedan kan man ju fråga sig varför någon människa tycker att det är någon mening att förstärka med golvgips när man ändå måste flytspackla ovanpå gipsen för att få fall poå golvet. En flytspackling direkt på primad spånskiva med punktsvetsat stålnät blir en minst lika stark konstruktion, men billigare, snabbare och enklare. Det skulle inte falla mig in att lägga golvgips i badrum, finns inte ett enda argument för att göra det.
Sedan kan man ju fråga sig varför någon människa tycker att det är någon mening att förstärka med golvgips när man ändå måste flytspackla ovanpå gipsen för att få fall poå golvet. En flytspackling direkt på primad spånskiva med punktsvetsat stålnät blir en minst lika stark konstruktion, men billigare, snabbare och enklare. Det skulle inte falla mig in att lägga golvgips i badrum, finns inte ett enda argument för att göra det.
Det finns en anledning till att du kallas forumgud!!jon_h skrev:Absolut inte sättlim, PL400 eller liknande. Det måste vara ett formstabilt mineraliskt bundet lim som kammas ut över hela ytan med 6 mm tandad kam. Detta är fullstädigt avgörande för att det ska fungera, de andra limmerna har inte en chans att ta upp skjuvkrafterna mellan skivorna under lång tid. Blir vansinnig på idioterna på byggvaruhusen som inte vet vad de pratar om men ändå ger folk råd i viktiga frågor.
Sedan kan man ju fråga sig varför någon människa tycker att det är någon mening att förstärka med golvgips när man ändå måste flytspackla ovanpå gipsen för att få fall poå golvet. En flytspackling direkt på primad spånskiva med punktsvetsat stålnät blir en minst lika stark konstruktion, men billigare, snabbare och enklare. Det skulle inte falla mig in att lägga golvgips i badrum, finns inte ett enda argument för att göra det.
Jag låter helt enkelt kakeljobbarna (proffsen) ta hand om allt detta. Elektrikern får dra fram anslutningsmöjligheter för golvvärmen, men inget mer. Eller...?
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Jag tror att många (jag själv inräknat) jämför prisset på 11mm flytspackel med priset på en golvgipsskiva, och använder skivan för att fylla ut innan man går på med flytspackel.
Många missar då vad det kostar med ett godkänt lim för gipsen. Kvadratmeterpriset på limmet plus gipsskivan är högre än samma mängd flytspackel.
Många missar då vad det kostar med ett godkänt lim för gipsen. Kvadratmeterpriset på limmet plus gipsskivan är högre än samma mängd flytspackel.
Dessutom kan man inte riktigt räkna med hela att tjockleken på flytspacklet reduceras med motsvarande skivans tjocklek. Man behöver ända upp i en viss minsta tjocklek på spacklet, så normalt sparar man endast omkring 7 mm spackel. Så det blir en direkt förlust rent ekonomiskt, och dessutom en massa tid, helt i onödan.
Jag pratade precis med en firma (Stråhlbergs Kakel o Klinker i Åkarp) som ansåg att jag borde lägga golvgips för att få upp elgolvvärmeslingorna högre upp samt att det var krångligt att lägga armeringsnätet. Golvgipset skulle läggas lutande med fix/lim (Ardex eller FS Cement) under som byggde upp lutningen underifån för golvgipset. Och sen skulle man på med värmeslingorna och sedan spackel på det. Hon avrådde starkt från armering med flytspackel.jon_h skrev:Absolut inte sättlim, PL400 eller liknande. Det måste vara ett formstabilt mineraliskt bundet lim som kammas ut över hela ytan med 6 mm tandad kam. Detta är fullstädigt avgörande för att det ska fungera, de andra limmerna har inte en chans att ta upp skjuvkrafterna mellan skivorna under lång tid. Blir vansinnig på idioterna på byggvaruhusen som inte vet vad de pratar om men ändå ger folk råd i viktiga frågor.
Sedan kan man ju fråga sig varför någon människa tycker att det är någon mening att förstärka med golvgips när man ändå måste flytspackla ovanpå gipsen för att få fall poå golvet. En flytspackling direkt på primad spånskiva med punktsvetsat stålnät blir en minst lika stark konstruktion, men billigare, snabbare och enklare. Det skulle inte falla mig in att lägga golvgips i badrum, finns inte ett enda argument för att göra det.
Jag tycker att det är rätt konstiga argument. Men visst, i ena änden av badrummet längst bort från brunnen kan det ju bli 30-35 mm tjocklek på spacklet, men kan det verkligen ha en så menlig inverkan på golvvärmen?
Och kan man verkligen limma ihop golvgipsen med spånet på ett tillräckligt bra sätt när man har tjockare med lim/fix under ena ändan av golvgipsen än andra ändan. Gipsen skall ju skruvas också väl; och då pressas väl limmet iväg om det ligger olika tjock under skivan, eller?
Och vilket jobb att lägga gips först och sen spackla.
Och att det skulle vara svårt lägga armeringen låter konstigt.
Nej, det är inte svårt att lägga ut armeringsnätet. Det finns t.o.m. mjuka nät på rulle (Maxit/ Weber) som lätt klipps till rätt mått.
Att limma golvgips är, som Jon redan har påpekat, helt bortkastat. Kommer kabeln 20 mm djupare i spackelkakan så tar det aningens längre tid att värma ytan, men värmen magasineras å andra sidan längre i spacklet.
Att limma golvgips är, som Jon redan har påpekat, helt bortkastat. Kommer kabeln 20 mm djupare i spackelkakan så tar det aningens längre tid att värma ytan, men värmen magasineras å andra sidan längre i spacklet.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Förstår inte heller deras tankesätt.
Brukar själv köra med armeringsnät som ligger på 800x1200mm vilket är behagliga mått att arbeta med i ett litet badrum.
Dessa häftar man bara fast i spånet med vanlig häftpistol och sen lägger man värmeslingor och flyter på det.
Var är det svåra ?
Förstår inte varför de säger att golvgipsen ska läggas lutande eftersom man ändå ska flyta ovanpå om man använder det tillvägagångssättet.
Skulle man nu göra detta så ska man i alla fall inte skruva gipsen utan bara limma den, men jag avråder från dessa ideér helt och fullständigt.
Brukar själv köra med armeringsnät som ligger på 800x1200mm vilket är behagliga mått att arbeta med i ett litet badrum.
Dessa häftar man bara fast i spånet med vanlig häftpistol och sen lägger man värmeslingor och flyter på det.
Var är det svåra ?
Förstår inte varför de säger att golvgipsen ska läggas lutande eftersom man ändå ska flyta ovanpå om man använder det tillvägagångssättet.
Skulle man nu göra detta så ska man i alla fall inte skruva gipsen utan bara limma den, men jag avråder från dessa ideér helt och fullständigt.
Är det bra fall på spånet så är det ju en fördel att lägga golvgips och sen lägga slingan samt spackla på slingan. Då behöver du inte anstränga dig när du spacklar, det är bara att följa slingan. På den tiden när man använde golvgips så skruvade vi gipsen bara utan att limma. Det funkade utmärkt eftersom man flöt med fiberförstärkt spackel samt hade flödigt med fuktspärr överst.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Jag tolkar ju det som att han pratar om att bygga upp lutningen på golvgipsen med fix...kakelmannen skrev:Är det bra fall på spånet så är det ju en fördel att lägga golvgips och sen lägga slingan samt spackla på slingan. Då behöver du inte anstränga dig när du spacklar, det är bara att följa slingan. På den tiden när man använde golvgips så skruvade vi gipsen bara utan att limma. Det funkade utmärkt eftersom man flöt med fiberförstärkt spackel samt hade flödigt med fuktspärr överst.
Det tyder ju på att spånet är i våg...eller... :blushing:
ohlgren skrev:Golvgipset skulle läggas lutande med fix/lim (Ardex eller FS Cement) under som byggde upp lutningen underifån för golvgipset.
Och kan man verkligen limma ihop golvgipsen med spånet på ett tillräckligt bra sätt när man har tjockare med lim/fix under ena ändan av golvgipsen än andra ändan. Gipsen skall ju skruvas också väl; och då pressas väl limmet iväg om det ligger olika tjock under skivan, eller?
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg