Vi håller just på att bygga ett hus med totalentrepenad (stort företag) med liggande lärkpanel som vi betalat extra för. Panelen har blivit monterad utan jämn delning och med olika avslut runt knutar och fönster. Vi är chockerade och har påtalat felet men snickaren hävdar att det är OK. Vi tycker givetvis att det inte är fackmannamässigt gjort och vill ha fasaden åtgärdad på ett korrekt sätt. Hur utvärderas ett "fackmannamässigt arbete"? Behöver vi jurist? Borde inte vårt husföretag ta ansvaret nu direkt?
Tacksam för goda råd...

http://picasaweb.google.com/lindh.mats/Husbilder?authkey=Gv1sRgCMiEueKX0eay2wE&feat=directlink
 
  • IMG_3401.JPG
Redigerat:
Vet inte riktigt vad som är fackmannamässigt på en fasad, att det inte läcker in? Om de skulle ha gjort som ni önskar så hade kostnaden blivit högre eftersom det tar längre tid att göra en fasad där brädorna stämt överens.

Håller med om att det är skitfult när det diffar så där.
 
Har precis panelat vårt garage, det är inte så där helt enkelt att få det perfekt i hörnen men man döljer ju det med knutbrädor vanligtvis, ska Ni inte ha det? Om skillnaden är så stor att det blir fult trots knutbrädor har man passerat gränsen tycker jag. Fönster däremot är ju ett så pass kort avstånd att man faktiskt borde få till det så pass att det inte syns nån skillnad. Sen vad som är fackmannamässigt är väl inte exakt definierat, om det är en fackman som gjort det är det iofs fackmannamässigt gjort, uppenbarligen tycker Er snickare att han gjort som man ska eller i alla fall som man brukar.
 
Väldigt liten bild. Har du ingen större så att man kan se hur de gjort ?

Det ser dock ut som om man haft mycket bråttom och inte brytt sig om slutresultatet. En snickare som hävdar att han satt upp panelen fackmannamässigt på detta vis, som din bild visar, har nog inte fått någon riktig snickarutbildning.
Självklart skall fasad med gerade hörn stämma i våg, på varje bräda. Om slutresultatet är beroende på att materialet (lärkpanelen) har haft ojämn dimension så skulle snickaren aldrig godkänt leveransen över huvud taget.

Jag tycker att ni skall kräva av den "stora firma" som ni kontrakterat för jobbet att de tar sitt ansvar och förklarar. Den enskilde snickaren kan tycka att han gjort ett bra jobb men det är husfirman som ni måste få ett svar i från.

Stå på er ! Ni kommer att reta ihjäl er på denna panel om ni inte får den åtgärdad.
 
B
kan du fixa bilder på det du tycker är fel?
 
byggare henke skrev:
kan du fixa bilder på det du tycker är fel?
Ser du inte på den bifogade? ;)
Efter att nästan ha slagit skallen i bildskärmen får jag det till att panelen på var sida om hörnet diffar ganska rejält... Eller???
Beroende på panelens bredd måste det röra sig om ungefär en 5-6 cm eller mer...
Så mycket i diff ska man inte tolerera...

//Daniel
 
Precis, gerade hörn skall inte diffa alls. Någon mm kan man acceptera.
Redan 1 cm är oacceptabelt.
 
Vi kommer att ha knutbrädor men det kan aldrig dölja den stora skillnaden. Vi lutade oss tillbaka i god tro med vår totalentrepenad och med en snickare med stor tilltro till sig själv och sin kompetens - vi gick tyvärr på det!
Har någon en uppfattning om var man hittar information ang. byggnormer tar jag tacksamt emot det.
 
B
om det inte finns på ritningen eller om ni inte sagt till om hur ni vill ha det.
så tråkigt att det blev så där.
jag såg på den där pytte bilden. fixa bättre bilder till nästa fel du hittar!
men det där ger ju lite liv i panelen. ska göra så där någon gång.
tråkigt med att allt ska va exakt hela tiden.
 
Som sagt, går det att få till en större bild eller?

/A
 
B
har du haft lärlingar bara på bygget??
haha
 
Inte acceptabelt - reklamera enligt KTL så att det får göras om. Som att missa mönsterpassningen av en tapet - självklart inte fackmannamässigt.
 
Hmm. Vi hade också en del diffar, men det fick vi ta med hänsyn tagen till att det var ett prefab hus som var sektionsbyggt på fabrik. Vi valde bort platsspikad liggande fasad för att det blev MKT. dyrare. Nu syns faktiskt inte diffarna i hörnen när knutbrädorna kommit på plats och man tänker inte på det. Men hade jag haft platsspikad fasad så hade jag aldrig accepterat det som syns på bilderna. Det jag dessutom speciellt reagerar mot är upplaget av limträbalken..... en bit gles....eller finns det en annan lösning bakom.
Tyvärr så känns detta igen när man bygger med iofs. totalentreprenad men ändå lite custom made. Gissar att det skulle kunna vara Willa N eller någon liknande aktör som bygger jättefina hus, men bara ett av varje och inte får in ett system och lär av missarna till nästa likadant hus. Detta inte för att smutskasta Willa Nordic, men ni förstår problematiken när man i varje unikt hus måste finna lösningar på problem som man inte overför på nästa objekt. Detta ställer oerhört stora krav på snickarna, att de är duktiga och erfarna. Tyvärr har man ibland otur och får inte rätt snickarlag.
 
Gillar inte heller bilden på limträupplaget....

IMG_3287.JPG

Hoppas verkligen det finns en annan dold infästning ock att detta "upplag" inte ska ta någon stor last.

/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.