Nej, dom har säkert låtit tillverka dom som OEM och vill inte avslöja vem som
tillverkat dom. Kan nog vara olika vid olika batcher tom.



nanowire nanowire skrev:
Står det verkligen inget annan nummer på cellerna? Parkside är ju ingen celtillverkare så den som tillverkat borde ha sin produktkod på.
 
C
De har tidigare kört med olika märken, ibland Samsung andra ggr står det Parkside.
 
Alla jag öppnat har varit omärkta, kanske var dom tidigare som hade märkesceller. Dock så kan det nog fortfarande vara bra celler i dom, som kanske är tillverkade av någon av dom stora.
 
Humulus Humulus skrev:
Alla jag öppnat har varit omärkta, kanske var dom tidigare som hade märkesceller. Dock så kan det nog fortfarande vara bra celler i dom, som kanske är tillverkade av någon av dom stora.
Omärkt är väl sällan ett bra tecken. Finns troligen en anledning till att det är omärkt.
 
Göran.W Göran.W skrev:
Mjölken är viktig.
Vad ska man säga till frugan om man inte kommer hem med mjölk.
Inget jag vågar testa att komma hem utan, det var ju därför jag körde ut! Det andra som följde med förutom mjölken kanske bars in genom källardörren dock..

C Chippe skrev:
@Vardagsrum Vagnen full av verktyg och så ett paket mjölk :rofl:
Lägg märke till att du i appen ser hur lång tid det tar tills batteriet är urladdat. Det måste vara BT som drar så mycket ström att det endast håller i 21 dagar. På mitt 4Ah batteri blir det ca 10 dagar och normalt håller ett batteri väldigt länge. Nu kan man stänga av BT genom att hålla ned batteriindikatorknappen i 10 sek och 3 sek för att sätta på den men jag upptäckte att det räcker med att trycka ned knappen en gång kort för att kolla batteriets status tex för att sätta på BT. Detta kan göras av misstag och så laddas batteriet ur.
Jo det var nära att vi blev utan mjölk till kaffet, så jag fick ju offra mig och köra ut och köpa!

Jag såg det om urladdningen, det är nog bäst att man kommer ihåg att stänga av bluetooth när man kört klart med batteriet. Tack för tipset!


nanowire nanowire skrev:
Om någon öppnar 8 Ah-batteriet vore det intressant att se vad det är för celler.
De har varit hemlighetsfulla den här gången, det ser inte ut som att man kan se cellerna utan att löda bort dem och det får vänta till packet gett upp. 3 års garanti dock!


Öppet verktygsbatteri visar battericeller och kretskort på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet batteripaket med exponerade celler på en arbetsbänk, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PARKSIDE batteri på ett arbetsbord bland verktyg med märkningar och varningsikoner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Humulus Humulus skrev:
Alla jag öppnat har varit omärkta, kanske var dom tidigare som hade märkesceller. Dock så kan det nog fortfarande vara bra celler i dom, som kanske är tillverkade av någon av dom stora.
Alla jag öppnat har varit märkta med kemin, kapaciteten och antingen Grizzly Tools eller Parkside.

Min gissning är som andras, att de sourcar celler från olika tillverkare som kan leverera tillräckligt många och tillräckligt bra. Det kan säkert variera mellan olika batcher.

Jag tror som du, det kan mkt väl vara bra celler från någon av de ”stora” tillverkarna. Med såhär mycket kräm och höga effektuttag vill de såklart ha säkra (och förhoppningsvis hållbara) batterier.

nanowire nanowire skrev:
Omärkt är väl sällan ett bra tecken. Finns troligen en anledning till att det är omärkt.
Nu har jag bara sett ”rebrandade” celler från just Lidl, men om de är helt omärkta är det inte bra förstås, man ska ju kunna se vad det är för cell, kemi och kapacitet.

Men det finns anledningar till att märka om batterier, om det t.ex är Panasonic eller Samsung som tillverkar deras celler så vill de självklart inte att det ska synas, då de tar bra mycket högre pris för samma celler till andra applikationer. Även om det förstås givits en generös mängdrabatt när tysken ringer och säger att de behöver en 5-6 miljoner celler.

Kolla på IKEA’s NiMh batterier, AA och AAA. De är (eller var iaf för inte alltför längesedan) rebrandade Eneloop från Panasonic, de i princip bästa batterierna på konsumentmarknaden.

IKEA säljer ett 4-pack för 59:- Ett 4-pack Eneloop på 2400mAh kan lätt kosta 249:-

För den som är intresserad, så är här ett test av en cell från ett 2Ah batteri. Den här killen är riktigt seriös: https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Parkside INR18650E 2000mAh (Blue) UK.html
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
nanowire nanowire skrev:
Omärkt är väl sällan ett bra tecken. Finns troligen en anledning till att det är omärkt.
De är tillverkade under nattskiftet på samma fabrik, utan det välkända märkets välsignelse ...
 
  • Gilla
  • Haha
Sparkish och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De är tillverkade under nattskiftet på samma fabrik, utan det välkända märkets välsignelse ...
Om det är så kan det ju vara bra celler, värre är om det är de som sorterats bort av olika anledningar från ordinarie tillverkning. Dvs b-sortering eller ännu sämre...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
C
@Vardagsrum

Jag stängde av batteriets BT och appen visar offline dvs ingen kontakt med batteriet. Dubbelkollade, den är avstäng. Lämnade batteriet i 2 timmar, öppnade appen och slog på BT i mobilen och den får kontakt med batteriet utan att jag rört den (testat 2 ggr). Detta måste innebära att BT går igång automatiskt efter ett tag. Jag har även observerat att BT inte alls tömmer batteriet så snabbt om appen är ifrånkopplad. Batteriet hade 6d 9h 36m 59% kvar. Efter 16 timmar med BT på står det 6d 9h 36m 58-59%. Procenten varierar lite när man öppnar upp appen. Jag kan konstatera att BT går igång automatiskt efter ett tag samt att om man råkar lämna BT på och appen är ifrånkopplad sker ingen stor urladdning.

Du får gärna bekräfta om du vill att om du stänger av BT genom att hålla ner batteriets knapp i 10 sek. Appen går i offlineläge. Vänta några timmar, starta app samt BT i mobilen och den kopplar upp sig mot batteriet utan att du slagit på batteriets BT.
(iPhone 11 pro)

-BT är onödigt
-Dyrare batteri
 
Redigerat:
BT på dessa batterier låter onekligen som en alldeles värdelös funktion. Eller snarare negativt värde. Batterier som får hjälp att självurladda är inget jag skulle vilja ha. Och eftersom de verkar oklart och varierande vad det är för celler så känns det tyvärr inte heller som en prisvärd källa för celler.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
@nanowire
onödig funktion, något vi betalar för men BT i standby verkar inte dra något enligt min observation. En goggling visar att BT 4 eller LE drar 70uA dvs 0.00007 ampere.
 
C Chippe skrev:
@nanowire
onödig funktion, något vi betalar för men BT i standby verkar inte dra något enligt min observation. En goggling visar att BT 4 eller LE drar 70uA dvs 0.00007 ampere.
Det är ju bra men det gäller att en inte glömmer stänga av då, laddar annars ur på en månad enligt dina bilder från appen?
Och vad ska man ska ha för användning av funktionen förstår jag inte.
 
C
@nanowire
Batteriet är i standby då appen är nedstängd dvs. batteriets BT är faktiskt på.
Det var Vardagsrums bilder och hans batteri skulle hålla i ca 22 dagar men det är om batteriet kommunicerar hela tiden med mobilen dvs. appen är öppen. Det är vad jag kommit fram till efter tester och efterforskande och det är ganska osannolikt att mobilen ligger nära batteriet samt att appen är öppen så batteriet urladdas.
 
Man kan iaf konstatera att det här med BT i batteriet är ett misstag, iaf inget jag vill ha. I laddaren må det väl vara en kul, men tämligen onödig funktion, men bort från batterierna! Eller en möjlighet att helt stänga av om man vill
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Mina Xiaomi Mi Smart Home Temperature / Humidity Sensor 2 har inbyggd BT och försörjs av ett CR2032 batteri med uppgiven drifttid på ett år så jag tror inte du behöver oroa dig för att BT skulle dra ur batteriet
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
1047680-parkside-pat-20-li-a1.jpg
Är det någon som har denna modell av spikpistol/häftpistol? 20V. Om ni inte använder den skulle jag hemskt gärna köpa den av er. Är i stort behov av en elektrisk häftpistol och har många parkside-maskiner och batterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.