C cochese skrev:
Denna makita-adaptern ska ha "deep discharge protection" inbyggd. För 11455 forinter inklusive frakt, kan den bli din (det motsvarar ca 330sek) :D

[länk]
jag tycker det låter tvärtom?

”Warning: The deep discharge protection circuit built into the battery is bypassed. ”
 
Tror att det bästa är att om man har ett kass batteri från annan tillverkare, så bör man kunna flytta över cellerna från ett Parkside till detta och därmed bibehålla orginalets funktion.
 
O olofh skrev:
jag tycker det låter tvärtom?

”Warning: The deep discharge protection circuit built into the battery is bypassed. ”
Längst ner på sidan står det "THE ONLY EXCEPTION: Makita LXT adapter. It has the deep discharge protection!"
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
C cochese skrev:
Längst ner på sidan står det "THE ONLY EXCEPTION: Makita LXT adapter. It has the deep discharge protection!"
Missade den, tack!
 
Fairlane
S snajgel skrev:
Vad tror ni om hyllorna, Någon som köpt eller känt på dom?

[länk]
Som olofh skriver så ser de ut att vara identiska med Julas.
Jag har köpt två sådana hyllor på Jula och funderade på att köpa någon till att ha i förrådet. De är riktigt stabila, inte att jämföra med Julas billigare som jag tyckte kändes rangliga (med reservation för att Jula många gånger inte skruvar ihop grejerna ordentligt när de ställer upp de som demo-ex, så de känns rangligare än nödvändigt).
Oavsett vilket, så är den hyllan riktigt bra tycker jag.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
C
C cochese skrev:
Längst ner på sidan står det "THE ONLY EXCEPTION: Makita LXT adapter. It has the deep discharge protection!"
Hmm, intressant. Kanske också betyder att LXT har det i verktyget som Parkside?
 
Humulus Humulus skrev:
Tror att det bästa är att om man har ett kass batteri från annan tillverkare, så bör man kunna flytta över cellerna från ett Parkside till detta och därmed bibehålla orginalets funktion.
Du verkar vara batterinörd, sund inställning!

Så hade jag också gjort, att behålla originalfunktioner är ju det allra bästa. Men det är såklart beroende på hur krångliga mottagande packar är att jobba i. En del fabrikat är riktigt otacksamma.

De ”dumma” Parkside batterierna är rätt tacksamma att transplantera till/från. ”Punktsvets” för batterier och nickelremsor rekommenderas!

Och Humulus, skynda dig till tysken, du VILL ha åtminstone ett 8Ah. Du behöver ett! Appen är jätterolig! Sedan är steget inte långt till laddaren, den är fenomenal!

C Chippe skrev:
Cut off verkar sitta i Parksides verktyg som du misstänkte. Är det därmed olämpligt att använda den där adaptern till Makita?
Spola fram till 8:50
Jo jag hade för mig det från tidigare experiment..

Olämpligt eller ej, det beror på hur man ser det. Om man daltar med batterierna och inte kör slut på dem, så är det klart att det går. Men man bör vara uppmärksam på laddningsnivån. Dessvärre är Parkside-packens tre dioder inte ett under av precision direkt..

Kör du nåt tungt jobb med adapter och ett verktyg som drar mycket, så är det lätt hänt att dra ner cellerna för lågt. De KAN skadas av en enda för djup urladdning.

Jag hade vågat använda en adapter till andra verktyg, men då hade det varit med snudd på OCD-kontroll på laddningsnivån och effektuttaget.

Men en intressant tanke blir ju att köra en adapter till de nya ”smarta” batterierna. I appen kan man välja vid vilken spänning själva batterierna ska slå ifrån. Man kan sätta allt mellan 2.5-3.4V :)

Skärmdump av Lidl Home-appen visar ett fulladdat Parkside batteri och olika batteriinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev för övrigt en fin sväng på Lidl i onsdags! Kombihammaren ska få bekänna färg nu ikväll.

Kundvagn fylld med nya Parkside-verktyg och batteriladdare utanför Lidl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Focksta och 6 till
  • Laddar…
C
@Vardagsrum Vagnen full av verktyg och så ett paket mjölk :rofl:
Lägg märke till att du i appen ser hur lång tid det tar tills batteriet är urladdat. Det måste vara BT som drar så mycket ström att det endast håller i 21 dagar. På mitt 4Ah batteri blir det ca 10 dagar och normalt håller ett batteri väldigt länge. Nu kan man stänga av BT genom att hålla ned batteriindikatorknappen i 10 sek och 3 sek för att sätta på den men jag upptäckte att det räcker med att trycka ned knappen en gång kort för att kolla batteriets status tex för att sätta på BT. Detta kan göras av misstag och så laddas batteriet ur.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Mjölken är viktig.
Vad ska man säga till frugan om man inte kommer hem med mjölk.
 
  • Haha
MasMats
  • Laddar…
hsd
Mjölken var slut :rofl:
 
Göran.W
Det kan du ju prova, men på egen risk :rofl:
 
Om någon öppnar 8 Ah-batteriet vore det intressant att se vad det är för celler.
 
C
nanowire nanowire skrev:
Om någon öppnar 8 Ah-batteriet vore det intressant att se vad det är för celler.
Parkside 21700 4000mAh 3.6V
 
C Chippe skrev:
Parkside 21700 4000mAh 3.6V
Står det verkligen inget annan nummer på cellerna? Parkside är ju ingen celtillverkare så den som tillverkat borde ha sin produktkod på.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.