Bra, det gäller att tänka på allt!

Vi tog offert ifrån snickeri så jag vet att det skiljer ljusår!

Sedan kan man ju vara lite förnuftig - vem betalar för alla köksdesigners och utställning, snitsiga broschyrer och all reklam?
Det värsta med ett rba snickeri är att de tyvärr vet vad det är värt och kanske lägger sig precis under Kvänum.

Bästa vore att få tag i en finsnickare av äldre modell som gör lite jobb på kvällen eller så ;-)

Gummigum skrev:
Det värsta med ett bra snickeri är att de tyvärr vet vad det är värt och kanske lägger sig precis under Kvänum.
Exakt ;)

Men visst kan man hitta "guldkornen" om man letar, för naturligtvis finns det säkert sådana också. Men de som håller den sympatiska prissättningen och dessutom har vana och kunskap sas. över hela linjen när det gäller platsbyggda, målade kök växer nog dessvärre inte på träd ;)

MVH//Christina.

Hej

Funderade ett tag på att platsbygga ett kök men vi valde att köpa ett std kök som kunde modifieras(Haga kök).

Vad vi noterade är att om man väljer köksbutiker etc i Stockholm så betalar man en hel del extra.

Många köks lev har sina egna snickare så det var inget problem att få hjälp att sätta upp köket. Det företaget jag var i kontakt med sa att de jobbade regelbundet i Sthlm.

LYCKA TILL

Nu har jag varit och skissat hos Piave Design, både på kök och badrum. Kul! :D

Någon som har erfarenhet av den firman?
Det finns för mycket snyggt att välja på, dessutom förändras smaken lite har jag märkt.. Nu är jag helt inne på byggimperts linje, med enkel ramspegellucka, innanpåliggande i ljus varmgrå ton, nästan vit. Hon sa att enbart snickerierna skulle hamna på ca 150-180 tusen. Ska bli intressant att se Kvänums prisidé. De båda firmorna vet att vi väljer mellan de två, och det märktes att de tävlat förut om kunder. Men det ser jag som en fördel, eller är det fel tänkt? ::)

:) Ja, men vilken firma skull det vara Kire? Marbodal kanske, men de har nog bara utanpåliggande luckor.
O då går det ändå inte att jämföra.
Vad finns det mer, i något billigare prisklass än Kvänum Lidhult men ungefär samma typ av kök, dvs ramspegellucka i vit nyans. ???

Hej Matilda, här kommer två fullt jämförbara, varav åtminstone första alternativet kanske tom. strået vassare, http://www.villagecorner.se/Kontakt.htm, återförsäljare i Karlstad, Gtbg och Sthlm. Billigare??........ytterst tveksamt ;).
KummelnSs%201a.jpg

http://www.traditionellalantkok.nu/index.html, billigare? njaaa..... tveksamt ;)
Stockholmsbaserat (finns i Gustavsberg).
e_5.jpg

MVH//Christina :).

*EDIT* Dessutom finns ju tex. Nacka Byggnadsvård och Byggfabriken i Malmö som båda säljer snickarbyggda kök. Kan säkert finnas ytterligare byggnadsvårdsbutiker som saluför kök.

:D Är Ni inte alldeles, alldeles underbara...
Ska kolla upp alla Era förslag nu i veckan. Tack!
Kungssäter var vi inne på i ett tidigt stadie, eftersom vi kunde få riktigt bra pris hos dem pga av kontakter.
Nu hade jag nästan lagt dem åt sidan helt, men varför inte låta dem skissa o ge ett pris. Ju fler desto bättre!

Christinas förslag ska kollas upp, den kvinnan har bra koll på vad jag vill ha nu. ;)

Jureit, Vedums katalog har jag, men vet inget annars.
Men de har också bara utanpåliggande luckor.
Vilken prisklass ligger de i ungefär, vet du?

jureit skrev:
Grovt ur minnet: om Ikea var faktor 1 så var Vedum 2 och Kvänum 10 eller så. Minns helt enkelt inte. De tog det som var intressant från dem. Resten i form av skivor, handtag och jox blev egenhandlat + snickeri då det blev betydligt billigare.

De har en snygg utställningslokal i en gammal kvarn...  ::)
Ok, då vet jag, tack Jureit.

Jag har köpt mitt 5:e Kvänumkök i år.

När jag drog och slet i våra breda utdragslådor så tyckte jag att de kändes bra, precis som de ska vara... Funderade då ifall kvaliten verkligen är så mkt bättre som jag hade för mig att de skulle vara, lådorna kändes inte så märkvärdiga.

Besökte därefter ett par byggvaruhus i jakt på golv och annat. Tittade in i deras köksutsällningar och drog ut deras breda lådor (Ballingslöv och Marbodal). FY FAN vad rackligt!!! Jag skulle aldrig i livet klara av att bo i ett hus med ett sådant kök!

Då förstod jag att Kvänum faktiskt är KLART BÄTTRE! Våra lådor var precis som de skulle vara, inget rackel alls!

Visst är Kvänum dyrare än många andra kök, men då är bl a fanerade stomframkanter standard hos dem, flera andra tillverkare tar extra för det. Jag har sett nya körsbärskök från andra leverantörer där vita stommar LYSER mellan de röda luckorna, det ser fördjävligt ut, hur kan man sälja sånt skit till folk?

Det går även att specialbeställa skåpstommar efter egna önskemål hon Kvänum.

/N

Vi går i köksrenoveringstankar. Inspirerad av denna tråd besökte jag även Kvänums utställning för att uppleva det underbara. Visst, mycket trä och tjocka luckor, atmösfär. Vad jag lade märke till på utställningen var att 10 W spottar hade frästs i botten av överskåpen. Värmen på andra sidan skivan, inne i skåpet var påtagligt och stomskivan hade på många ställen spruckit. Takspottarna hade placerats direkt ovanför överskåpen, dörrarna kan på sikt skadas av värmeutveckling. Inte bra för ett "kvalitetskök"...

En annan femma är att min syster har haft Kvänumkök i 10 år (kanadensisk lönn) och det är fortfarande lika fräscht som då.

Vi har inte haft några problem med spottar i nåt av våra kvänum-kök... Har inte heller sett ngt utställningskök med det problemet som du nämner. ?

Intressant att läsa era inlägg. Väntar på Kvänums förslag. Undrar hur lång tid de tar på sig att rita?
Piave hörde av sig i dag, och hade ritat ett köksförslag (lidhults) och två badrum. Ska dit på lördag.

Nu har jag hittat ett ytterligare alternativ, via en bekant.
Lokal firma precis som önskat. Detta ser lovande ut. www.falerumkok.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.