hempularen skrev:
En liten uppdatering.

Jag fick hem den nya pumpen igår. Har även upptäckt att det sitter ytterligare en exakt likadan pump för "cirkulation", den pumpar upp tvättvatten som skall duschas in i den övre delen av trumman.

Och även den pumpen förefaller vara felaktig. Pumparna verkar ha en permanentmagnet som rotor. men det går inte att se om den snurrar när man snurrar på pumphjulet.

Jag kom på att prova med en kompass. Om jag placerar den lämpligt vid pumpen och snurrar på pumphjulet så snurrar kompassnålen. Men om jag gör samma sak med avloppspumpen som verkar slira mellan hjulet och rotorn så rör sig nålen bara lite, utom när man känner att pumphjulet verkar ha kontakt med magnetrotorn.

Gjorde samma test med cirkulationspumpen, och där rör sig heller inte kompassnålen.

Kom även på att testa att mäta växelspänning ut från motorn om jag snurrar den som generator. På den nya pumpen får jag ut 5 - 8V AC när jag snurrar den för hand. På de felaktiga pumparna blir det bara 150mV.

Jag tyckte först att det är konstigt att det överhuvudtaget blir någon spänning om inte rotorn rör sig. Ko m på med kompassen att rotorn rör sig först framåt ca 20 grader,m sedan står den och darrar lite fram o tillbaka där när jag snurrar på pumphjulet, den darrningen lyckas troligen skapa några millivolt.

Nåväl ytterligare en pump beställd, hoppas få den före helgen. Vill inte montera ihop maskinen med bara ena pumpen bytt. För mycket strul att plocka isär igen. Värst var att komma åt att lossa slangklämmorna till slangarna på pumphuset.

Känns som en kvalitetsvarning för LG vore på sin plats. Att två mindre pumpar av två, pajar inom 4 år tyder på ett systematiskt fel.
Hej

Vi har exakt samma fel som du har haft på din LG TM, dock så är det bara cirkulationspumpen som strular. Den tömmer som den skall.
Jag hade nere pumparna i helgen och noterade en sak i jämförelse på dessa. Den ena snurrar lätt runt. Den andra får ett slags motstånd i sig när man snurrar på hjulet efter ett kvarts varv typ för att sedan "kugga" över det och snurra vidare ett kvarts varv. Jag beställde en ny pump och inser att det verkar vara så på den nya pumpen också. Med andra ord så verkar det vara den pump som snurrar lätt hela tiden utan motstånd som felar vilket jag inte trodde först.
Min fråga är om du kommer ihåg att det var så på dina också när du jämförde ny mot gammal/eller om dina pumpar gick lätt när du snurrade på dom?

Det sk vara ett motstånd i pumpen precis det du beskriver, går det att ge den en snurr så den snurrar runt flera varv så är det troligtvis trasig.
När du ändå har pumparna löst öppna båda och kontrollera så inget sitter runt impellern.
Du kan ohmmäta dem också för att se att det inte är något brott elektriskt.

A
Väldigt vanligt fel på LG
Jag byter hela pumphuset med båda pumparna samtidigt
då får man bättre pumpar (magneter).

electroluxaren skrev:
Hur ska det vara, ska man inte känna moment från magneterna?
Tänkte på mitt inlägg ovan.

A
JO JO
momentet skal vara distinkt.

Pumpen är bytt. Nu funkar cirkulationen.
Kan väl tillägga att den pumpen som satt där från fabrik mådde nog inte så bra från början. Den lät väldigt mycket från första start tyckte vi. Nu är det tyst och fint.

Skruva isär den gamla avloppspumpen och se om du hittar se om du hittar någon orsak till haveriet, tag gärna en bild.

Aha det är en sådant, trodde det var en med fast pumphus.
Då är den redan isär.

electroluxaren skrev:
Hej, kapar den här gamla tråden lite och hoppas på svar...

Är det alltså två separata pumpar, en för cirkulation och en för tömning?

Jag har en LG som är några år gammal där pumpen nu låter illa under själva tvättcykeln (vid cirkulation av vattnet).
Den tömmer dock bra och under tömning uppfattar jag ljudet från pumpen som normalt.

Tänkte jag skulle byta pump innan den klappar ihop...

På min maskin sitter det två pumpar på "avloppshuset". De nya pumpar jag köpte låter illa från början, men fungerar.

Det var rätt stökigt att demontera. Nu kommer jag inte ihåg alla momenten, men jag hittade en video på youtube som gällde en liknande maskin.

Till slut hade jag problem med en slangklämma. Det sitter ju ett antal slangar på pumpuset, pumphuset måste tas ut. Klämmorna var av fjädrande modell, gick relativt bra att klämma loss med en polygrip. Men en av dem var "omöjlig" att få dit igen. Provade med polygrip, böjd spetstång och en del andra mer eller mindre kreativa varianter. Till slut åkte jag och köpte en slangklämmetång på Biltema. Då gick det precis att komma åt. Det är väldigt trångt där nere i hörnet där den sitter.

Själva fronten var rätt strulig att få av också. Dels måste man få bort gummibälgen som sitter med en jättelik fjäderbelastad slangklämma (där hade jag stor hjälp av en vinklad spetstång i jätteutförande), dels sitter fronten fast med snäppfästen som jag fick ta till obehagligt mycket våld för att få isär.

H hempularen skrev:
På min maskin sitter det två pumpar på "avloppshuset". De nya pumpar jag köpte låter illa från början, men fungerar.

Det var rätt stökigt att demontera. Nu kommer jag inte ihåg alla momenten, men jag hittade en video på youtube som gällde en liknande maskin.

Till slut hade jag problem med en slangklämma. Det sitter ju ett antal slangar på pumpuset, pumphuset måste tas ut. Klämmorna var av fjädrande modell, gick relativt bra att klämma loss med en polygrip. Men en av dem var "omöjlig" att få dit igen. Provade med polygrip, böjd spetstång och en del andra mer eller mindre kreativa varianter. Till slut åkte jag och köpte en slangklämmetång på Biltema. Då gick det precis att komma åt. Det är väldigt trångt där nere i hörnet där den sitter.

Själva fronten var rätt strulig att få av också. Dels måste man få bort gummibälgen som sitter med en jättelik fjäderbelastad slangklämma (där hade jag stor hjälp av en vinklad spetstång i jätteutförande), dels sitter fronten fast med snäppfästen som jag fick ta till obehagligt mycket våld för att få isär.
Tack för info.
Jo, det finns ju en del intressanta klipp på Youtube som förhoppningsvis underlättar en del...
För övrigt såg jag även ett där man helt sonika hade lagt maskinen på sidan och visade pumparna underifrån utan att demontera fronten. Ska kolla om det är möjligt på min modell.

Var det samma modell av pump x 2 eller var det olika typer för tömning resp. cirkulation?

A
Det brukar vara samma pump
Underifrån går inte.

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Då väcker jag liv i en gammal tråd, LG'n ville inte tömma efter tvätt fick som bekant OE som felkod.
Testade alla knep som fanns tillgängliga,men nej det ville sig inte.
Så det var bara att plocka isär maskinen,demontera pumphuset,plocka isär pumpen i tron att jag skulle hitta orsaken där men återigen nä...
Så då demonterade jag avlopps slangen helt ifrån maskinen (går bara när maskinen är isärtagen).
Kopplade på en vattenslang och började spola,men inget vatten kom ut i andra änden.....aha.
Rätt som det var så lät det ungefär som när man har en dålig dag när man gör 2:an på toaletten.
Ut kom då stoppet som liknade en skitkorv,ingen vacker syn.:surprised::surprised:
Med stoppet borta så var det bara att sätta ihop maskinen och testa,nu fungerar den klockrent igen

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
A
Blir så med för låg tvätttemperatur

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.