Hej,

Tror jag behöver lite hjälp.

Vi har en LG TM som börjat avbryta tvätten med felkod 0E, som betyder problem med avloppspumpen.

Filtret är rensat, har kontrollerat att det är fritt flöde till avloppet. Verkar inte vara något synligt skräp i avloppslangen.

Det verkar som vatten bara rinner ut stillsamt när avloppspumpen går, svårt att säga om pumpen går sakta, eller om det beror på något stopp.

Någon som har någon idé, eller varit med om det?

Jag har hittat några youtube fimer som visar hur man demonterar och kommer åt pumpen, men de inkluderar att ta bort fronten, och den stora låsring som håller gummibälgen mot trumman på plats. Så det känns väl inte jättekul att plocka isär, bara för att undersöka.

Jag kan ha fel, men jag misstänker att en sådan pump går inte sönder så att den pumpar dåligt, utan i så fall skulle den väl inte gå alls?

Har du testat att snurra pumpen för hand?
Ibland kan det fastna något som inte syns, en lite sten, hårnål eller något... Jag hade en gång ett hårband som hade kilat fast högst upp så det syntes inte innan jag lade mig på golvet...

Rinner det ut stillsamt så pumpar den men dåligt, tror du är innte på rätt spår, ta loss pumpen å kika.

vet inte om man kommer åt att snurra den utan att öppna allt. Men den pumpar, men inte så mycket.

Det verkar som den inte fungerar när den tömmer under en tvätt, men om man sedan kör bara en tömmning och centrifug så tömmer den. Jag misstänker att den tar för lång tid på sig att tömma. Antingen pga. något halvstopp eller fel på pumpen. Men när den då får tömma en gång till så hinner den med.

Förresten, är det någon som har ett tips på hur man får av den stora låsringen som håller gummibälgen runt luckan på plats? Har sett en youtubefilm om pumpbyte där de tar loss den med en jättestor låsringstång. En annan där de kränger av den mha. en bordskniv, i den filmen hoppar de dock över hur man får tillbaka ringen på plats igen sedan....

Ringen består av en lång cirkelformad ståltråd, som har en ca 5cm lång spiralfjäder som håller ihop ändarna. Den som använde tång, applicerade den i öglorna på spiralfjädern.

Filmerna jag har hittat gäller nästan exakt rätt maskin, den ser likadan ut, men har avloppspumpen nere till vänster, på min maskin sitter den nere till höger,

hempularen skrev:
Förresten, är det någon som har ett tips på hur man får av den stora låsringen som håller gummibälgen runt luckan på plats? Har sett en youtubefilm om pumpbyte där de tar loss den med en jättestor låsringstång. En annan där de kränger av den mha. en bordskniv, i den filmen hoppar de dock över hur man får tillbaka ringen på plats igen sedan....

Ringen består av en lång cirkelformad ståltråd, som har en ca 5cm lång spiralfjäder som håller ihop ändarna. Den som använde tång, applicerade den i öglorna på spiralfjädern.

Filmerna jag har hittat gäller nästan exakt rätt maskin, den ser likadan ut, men har avloppspumpen nere till vänster, på min maskin sitter den nere till höger,
Jag använder en lite mejsel som jag stoppar in i öglan vid fjädern. Kräng av den bara.
Jobbigare att få tillbaka den men här använder du dina fingrar, det smärtar på men smörj lite med tvål eller diskmedel runt hela ringen. Smärta är ju en högre form av njutning :)

balg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
hempularen skrev:
vet inte om man kommer åt att snurra den utan att öppna allt. Men den pumpar, men inte så mycket.

Det verkar som den inte fungerar när den tömmer under en tvätt, men om man sedan kör bara en tömmning och centrifug så tömmer den. Jag misstänker att den tar för lång tid på sig att tömma. Antingen pga. något halvstopp eller fel på pumpen. Men när den då får tömma en gång till så hinner den med.
Då kan det vara stopp i slangen ut också. Har du en rensfjäder så lägg utloppsslangen platt på golvet och kör en omgång i den.
Ofta sätter sig avlagringar och annat mumsigt i den efter ett tag.
Testa annars att köra ett 90 grader program eller två efter varann, det kan också lösa upp mer.

hempularen skrev:
Ofta kan man få in fingrarna genom rensluckan så man känner pumpen. Det brukar vara som en plastflik som sticker ut, snurra på den om den finns. Den ska löpa runt lätt.

Är det inte så att anslutning betrf avloppsslangen på maskinsidan brukar innehålla en sil?

Redigerat:
Hej,

Nu när jag precis skulle demontera den. Så kom jag på att jag ville se hur det flödade ner i en hink, för att kunna få en uppfattning om före/efter reparation. Hittils har jag ju bara lyssnat när den tömmer ner i avlopssröret.

Jag tyckte att den tömde med rätt bra fart ner i hinken. Det kom ut lite små avlagringsflagor när jag ruckade på slangen, men inget som liknade ett stopp.

Nåväl efter två genomsköljningar så stoppade jag tillbaka slangen till avloppet, körde en tömmning till. Det låter nu som det är rejäl fart på vattnet.

Så då återstår att jag inte riktigt begriper vad som hände. Jag kör nu en riktig tvätt så får vi se om felet verkar vara borta.

Tack för alla råd.

Andy78 skrev:
Är det inte så att anslutning betrf avloppsslangen på maskinsidan brukar innehålla en sil?
Nej, det tror jag inte. Dvs det finns en sil/filter, men det sitter ju före avloppspumpen, för att hindra att trådar och fiber skall sätta igen pumpen, men sedan tror jag att det skall vara så fritt blås som möjligt.

Däremot så brukar det sitta en sil på inkommande vatten.

Har du ingen bild på det du försöker ta bort?

Maskinen tömde inte efter tvätten. Jag märkte att när jag då satte igång tömmningsprogrammet så kom det först inget vatten då heller, men när jag rörde lite på slangen (sänkte den), då kom tömmningen igång.

Jag demonterade pumpen, hittar ingen tillstymmelse till skräp som kan blockera.

MEN om jag snurrar på pumpen så känns en tydlig "magnetkänsla", alltså den går trögt ett kvartsvarv, vill svänga tillbaka, men så släpper det och den åker fram lite istället. Känns rätt tydligt att rotorn är en permanentmagnet (tror jag).

Så långt är det säkert rätt. Men om jag då snurrar lite till så försvinner magnetkänslan, det går bara trögt, och så kommer "magneten" tillbaka efter något varv. Beter sig olika om man snurrar åt andra hållet.

Min teori är att pumphjulet slirar på motoraxeln, då kan man tänka sig att det fungerar sämre om den är varm av tvättvattnet. Det skulle också kunna förklara att det verkade som pumpen kom igång när jag sänkte slangen lite, mottrycket minskar.

Jag beställde en ny pump inatt, kostar drygt 400, värt en chansning.

En liten uppdatering.

Jag fick hem den nya pumpen igår. Har även upptäckt att det sitter ytterligare en exakt likadan pump för "cirkulation", den pumpar upp tvättvatten som skall duschas in i den övre delen av trumman.

Och även den pumpen förefaller vara felaktig. Pumparna verkar ha en permanentmagnet som rotor. men det går inte att se om den snurrar när man snurrar på pumphjulet.

Jag kom på att prova med en kompass. Om jag placerar den lämpligt vid pumpen och snurrar på pumphjulet så snurrar kompassnålen. Men om jag gör samma sak med avloppspumpen som verkar slira mellan hjulet och rotorn så rör sig nålen bara lite, utom när man känner att pumphjulet verkar ha kontakt med magnetrotorn.

Gjorde samma test med cirkulationspumpen, och där rör sig heller inte kompassnålen.

Kom även på att testa att mäta växelspänning ut från motorn om jag snurrar den som generator. På den nya pumpen får jag ut 5 - 8V AC när jag snurrar den för hand. På de felaktiga pumparna blir det bara 150mV.

Jag tyckte först att det är konstigt att det överhuvudtaget blir någon spänning om inte rotorn rör sig. Ko m på med kompassen att rotorn rör sig först framåt ca 20 grader,m sedan står den och darrar lite fram o tillbaka där när jag snurrar på pumphjulet, den darrningen lyckas troligen skapa några millivolt.

Nåväl ytterligare en pump beställd, hoppas få den före helgen. Vill inte montera ihop maskinen med bara ena pumpen bytt. För mycket strul att plocka isär igen. Värst var att komma åt att lossa slangklämmorna till slangarna på pumphuset.

Känns som en kvalitetsvarning för LG vore på sin plats. Att två mindre pumpar av två, pajar inom 4 år tyder på ett systematiskt fel.

Redigerat:
  • Gilla
Hjalmare
  • Laddar…
Kan bekräfta att en till synes fungerande pump till en Husqvarna (premiummodell från 2009) också gjorde att tvätten inte riktigt ville gå klart. Stannade strax innan sköljprogrammet skulle starta (normalt 30-95 program) med felmeddelande EF3. Detta fel va såklart sånt som enbart en servicetekniker kunde fixa då felkoden indikerar på "intern vattenläcka"... Inte så mycket hjälp på nätet heller tills jag stötte på denna tråd tillsammans med uteslutningsmetoden ;).

Nåväl, bytte pumpen och nu funkar den som aldrig förr!

Kan säga att jag är ganska envis och ändå varit nära att skicka den på tippen ett par ggr. Men eftersom det gick att tvätta ändå tills den stannade, köra sköljprogrammet och sist centrifugering, så gick det ändå :wow:. Man kan säga att jag fick bli tvättansvarig härhemma :eek:. Bytte hel del annat i ren spekulation, mest småsaker som stötdämpare, tryckvakt, tätningar mm. Lödde även om kretskorten... Dock en viktig sak att göra när man har isär maskinen, är att göra ren luftkammaren som går till tryckvakten. Kan tydligen skapa samma typ av fel, då vattenmängden blir för liten i maskinen om den sitter igen av smuts. Vet inte om en sådan finns på LG, men Electrulux/HQ har det iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.