31 355 läst · 35 svar
31k läst
35 svar
LG side-by-side eller Husqvarnas nya Kyl och frys?
Tänk också på att Side By Side oftast inte är 60cm djupa utan ofta 70 cm eller liknade så då måste ni flytta ut resten av köksinredningen eller välja djupare skåp för att matcha. Sen måste det dras vatten och ev avlopp fram. Skulle definitivt välja Husqvarna eller elektrolux med 60 bredd och 60cm djup framför något LG skåp med måtten 90 cm bredd och 70 cm djup med skitliten frys vilket är det vanligaste!
Vi har haft vår kyl och frys från Husqvarna i en vecka nu och är supernöjda. Vi valde dessa eftersom min sambo bara skulle ha en ismaskin och jag bara skulle ha en större frys. Och då var detta enda alternativet. Men faktum är att vi hittills varit mest förtjusta i det kolsyrade vattnet som man får ur kylen. Så det var en glad överraskning.
Tack för alla svar! Nu är husqvarnas vitvaror beställda! Känns bra och jag tror att maken också kommer bli nöjd. Han får ju sin ismaskin som någon tidigare oxå nämde!
Jag har kört fast på denna från Miele, 75cm bred o liten frys. Fast vi har ytterligare en frys
http://www.vitvarumaklarna.se/prodview.asp?pid=3662
http://www.vitvarumaklarna.se/prodview.asp?pid=3662
Föredrar helt klart Husqvarna om man ska välja mellan dessa märken. Sen tycker jag att side-by-side-skåpen är stora och klumpiga, bättre att hålla sig till standardmått den dagen det ska köpas nytt. För köket lär hålla längre än kylen/frysen.
Jag är också sugen på LGs stora kyl med fryslåda. Den är bara sååå snygg! Men jag har lite funderingar över lådan. Blir det inte rörigt? Svårt att veta vad man har där längst ner!? Om det är någon som har erfarenhet av denna modell så kan ni väl berätta?
Att de är utrymmeskrävande gäller alltså själva öppningsvinkeln för dörrarna. Den ställer ju bara till problem om man ska placera skåpet intill en vägg. Med "standardskåp" räcker det med en list på cirka 10 cm mellan skåpet och väggen för att dörrtjocklek + handtag ska "få plats" när dörren öppnas i 90°.
För de side-by-sideskåp som jag var med och kollade på så krävdes ett utrymme på sisådär 40 cm om jag inte minns fel. Väldigt mycket mer än för ett vanligt skåp i alla fall. Men det finns kanske side-by-side-modeller som inte har det problemet? Har du ditt skåp intill en vägg, "pappskallen"? (Frågar egentligen mest av ren nyfikenhet, det blir inget side-by-side för min bekanting ändå.)
För de side-by-sideskåp som jag var med och kollade på så krävdes ett utrymme på sisådär 40 cm om jag inte minns fel. Väldigt mycket mer än för ett vanligt skåp i alla fall. Men det finns kanske side-by-side-modeller som inte har det problemet? Har du ditt skåp intill en vägg, "pappskallen"? (Frågar egentligen mest av ren nyfikenhet, det blir inget side-by-side för min bekanting ändå.)
Jag är ledsen, men kontoret på översta våning är förtillfället tomt !!
jag har förvisso inte min side-by-side vid en vägg, men den behöver inte mer än handtagets djup för att kunna öppnas 90 grader, precis likadant som min gamla frys som jag har kvar i tvättstugan......... (dom modeller jag tittade på funkade likadant)
däremot kan man ju naturligtvis öppna det MER än 90 grader men det är ju samm förutsättning som för en vanlig kyl/frys.
Anledningen till att vi valde side-by-side var att vi behövde dom sista 30 centimetrarna, dock skiljer det inte så mycket som man tror på frysarna om man inte har ismaskin och dylikt krafs. (då vi i familjen inte dricker något bubbelvatten eller förbrukar några mängder is så kändes dom funktionerna överflödiga, blir nog lätt att det slutar användas efter ett tag, men ska villigt erkänna att det verkade fräckt när det en gång kom)
våran frys är på 211 liter mot ca 250 liter på en normalfrys.........
jag har förvisso inte min side-by-side vid en vägg, men den behöver inte mer än handtagets djup för att kunna öppnas 90 grader, precis likadant som min gamla frys som jag har kvar i tvättstugan......... (dom modeller jag tittade på funkade likadant)
däremot kan man ju naturligtvis öppna det MER än 90 grader men det är ju samm förutsättning som för en vanlig kyl/frys.
Anledningen till att vi valde side-by-side var att vi behövde dom sista 30 centimetrarna, dock skiljer det inte så mycket som man tror på frysarna om man inte har ismaskin och dylikt krafs. (då vi i familjen inte dricker något bubbelvatten eller förbrukar några mängder is så kändes dom funktionerna överflödiga, blir nog lätt att det slutar användas efter ett tag, men ska villigt erkänna att det verkade fräckt när det en gång kom)
våran frys är på 211 liter mot ca 250 liter på en normalfrys.........
Hejlier skrev:Jag tror att det allra flesta nya vitvaror håller ungefär samma funktion. Iaf inom samma prisgrupp. Det ända jag tycker är en nackdel med nya vitvaror som kyl och frys, är att det e en massa digitalt skit som är jättekänsligt för åska.
Så vilket märke man väljer tror jag är sak samma. Det viktiga tycker jag är hur dom ser ut på insidan. Det ska rymmas det som det är tänkt för. Sen om det e snyggt så är det bara ett + i kanten.
Ju mer finesser man har ju mer är det som går sönder & dessto mer kostar det att laga. Har sj valt Husqvarna fast jag vet sedan tidigare att dom är känsliga mot åsknedslag, men å andra sidan så gäller det nog alla maskiner med en digital funktion.
Men jag tror att det är lättare att få tag på reservdelar till Husqvarna än LG så mitt val faller på Husqvarna
Nu 15 år senare så har Husqvarna slutat med vIktiga reservdelar
Vår kylskåpsdörr har pajat längst ner vid tappen.
Reservdelarna har utgått mvh/Oskar
lier skrev:Jag tror att det allra flesta nya vitvaror håller ungefär samma funktion. Iaf inom samma prisgrupp. Det ända jag tycker är en nackdel med nya vitvaror som kyl och frys, är att det e en massa digitalt skit som är jättekänsligt för åska.
Så vilket märke man väljer tror jag är sak samma. Det viktiga tycker jag är hur dom ser ut på insidan. Det ska rymmas det som det är tänkt för. Sen om det e snyggt så är det bara ett + i kanten.
Ju mer finesser man har ju mer är det som går sönder & dessto mer kostar det att laga. Har sj valt Husqvarna fast jag vet sedan tidigare att dom är känsliga mot åsknedslag, men å andra sidan så gäller det nog alla maskiner med en digital funktion.
Men jag tror att det är lättare att få tag på reservdelar till Husqvarna än LG så mitt val faller på Husqvarna
Tyvärr är det vattendispenser i den. Så jag vet inte ifall det går.electroluxaren skrev:
Och elanslutning uppifrån.
electroluxaren skrev:
electroluxaren skrev: