H hempularen skrev:
Du har några 16A säkringar till vänster om jfb. Jag skulle gissa att de är till värmepumpen, och att de inte går via jordfelsbrytaren. Så den här tvåfasgruppen driver något annat. Den andra fasen i det här fallet, du skriver att den kommer från en annan säkring, jag hoppas att det är säkringen bredvid den med blå tråd? Annars är det ett grovt fel.
Hej!

Stämmer blå och brun fas kommer från säkringar bredvid varandra.

De tre 16A-säkringarna är till 3-fasuttaget i garaget. Jag har som sagt en värmepump (Nibe 360P) som matas med 400V och 3 faser - jag tror att det är den som matas med dessa faser (och en fas till då från annat rör?).

Kommer en elektriker och kopplar på ytterligare en ledare/säkring i veckan så ska försöka få klarhet i detta då!

Kul att ni engagerar er!

K kaustiksoda skrev:
jag tror att det är den som matas med dessa faser (och en fas till då från annat rör?).
Förhoppningsvis är det inte det. En trefasgrupp skall för det första komma från 3 säkringar bredvid varandra (eller om det är diazed, skruvproppar, under varandra). För det andra skall trådarna (faser, jord och ev. neutral) som hör till 3 fasgruppen gå samma väg från centralen till apparaten de driver, de skall gå i samma kabel eller kanal.

Det där med inbördes positionen är viktigt för det är viktigt att faserna kommer från 3 olika matande faser. I en elcental med dvärgbrytare matar de inkommande faserna var 3e säkring. Gör man fel på det, så kommer en trefasapparat som använder 400V inte att fungera (det blir 0V mellan faserna), eller om den går på 230V så kommer det att bli överbelastning med risk för brand i den gemensamma neutraledaren.

Att trådarna skall gå i samma rör, är delvis för att installationen skall vara tydlig, men det blir även avsevärt större magnetfält runt röret om inte trådarna går tätt ihop.

Ja antingen bytt en elradiator från 240-400v eller bytt VVB från en 240- 400 v.
Inge konstigt att göra så här.

K kaustiksoda skrev:
De tre 16A-säkringarna är till 3-fasuttaget i garaget.
Det låter lite oroande. Detta att de sitter till vänster om jordfelsbrytaren indikerar att de inte är skyddade av jordfelsbrytaren (iallafall inte av just den jfbn), och ditt trefas uttag i garaget borde nog vara skyddat av jordfelsbrytare, Däremot behöver man normalt inte skydda en fast ansluten värmepump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.