2 582 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Leda spillvatten från säkerhetsventil uppåt?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 554 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 554 inlägg
Jag vet att vissa sätter expansionskärl på vvb så det kanske är en alternativ lösning här?
Jag vet egentligen inte mer än att det funkar bra med rätt kärl men det kostar säkert därefter men alla lösningar kostar så.
Jag vet egentligen inte mer än att det funkar bra med rätt kärl men det kostar säkert därefter men alla lösningar kostar så.
Badrummet är redan klart och väggen är som resterande väggar, reglar med plyfa, gips och tätskikt. Därav att det känns dumt att ta hål i den nu…J jonaserik skrev:Vad för materiel i den tänkta väggen som du ev tänker bygga. Det med tätskikt går man runt med att sätta ett EL-rör 20 mm som säkröret kan gå igenom. Ev täskikt smörjes runt, så där är inget problem.
Och den har säken under så inte mycket till fall blir det. Du får se hur det går att ordna det
Visst kan det fungera, men det får inte bli som ett vattenlås på en säkerthetsledning, detta för att vid en ev. kok av någon orsak så måste ångan ut, det är ett hemskt tryck på ångan om en säk löser och är det då ett vattenlås kan det gå illa. Därav bestämmelser om fritt utlopp för en säk.
Då är det en vägg som är ihålig. Det beror lie på vad ytskiktet är. Borra hål, fyll i hålen och in i väggen med tex silikon eller annat. Röret ska vara längre än väggens tjocklek, det är väl bara på ena sidan väggen som det spolar vatten på, på vattensidan så ska röret vara ca 0,5 - 1 centimeter och där kan det läggas en liten svulst runt säkrör och genomförningsrör, den sistanämnda kan kapas jämns vägg på torrsida. Du har 2 alternativ, burk eller borra, finns inga genvägar.
Vad innebär det, att ett kärl ska ta upp övertryck från VVB. det är koktryck som säken ska ta hand om i första hand, samt ett litet övertryck som blir när KV värms till VV Det är måååånga liter ånga som ska ut och då räcker nog inte ett kärl på 1000 liter för den mängden, då vatten exspanderar ca 1000 ggr vid övergång till ånga. Så att gå förbi det med fritt fall ut är ingen bra ide.Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 554 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 554 inlägg
Expansionskärlet ersätter inte säkerhetsventilen utan tar bara hand om övertrycket som blir under normal användning så man slipper droppet. Någon sorts spillledning måste ändå finnas men den behöver inte vara smidig eller trevlig då den bara ska användas om något går knas.J jonaserik skrev:Vad innebär det, att ett kärl ska ta upp övertryck från VVB. det är koktryck som säken ska ta hand om i första hand, samt ett litet övertryck som blir när KV värms till VV Det är måååånga liter ånga som ska ut och då räcker nog inte ett kärl på 1000 liter för den mängden, då vatten exspanderar ca 1000 ggr vid övergång till ånga. Så att gå förbi det med fritt fall ut är ingen bra ide.
Jag har aldrig hört någon beskriva en säkerhetsventil på det sätt som du gör och så jag vet inte om det är en tänkbar lösning här, det var bara något som slog mig att jag hört.
Du får inte dra röret uppåt så det står vatten mot ventilen.
Du kan sätta en liten kondensvattenpump under beredaren som pumpar ut vattnet till avloppet.
Den kommer inte att klara fullt blås om ventilen löser ut men det vanliga droppet räcker den till.
En annan lösning är att dra ett rör från anslutningen på säkerhetsventilen och flytta själva ventilen till ovanför spilltratten till tvättmaskin.
Du kan sätta en liten kondensvattenpump under beredaren som pumpar ut vattnet till avloppet.
Den kommer inte att klara fullt blås om ventilen löser ut men det vanliga droppet räcker den till.
En annan lösning är att dra ett rör från anslutningen på säkerhetsventilen och flytta själva ventilen till ovanför spilltratten till tvättmaskin.
Man skall naturligtvis inte göra något som kan bli farligt i anknytning till en säkerhetsventil, men kan någon förklara vad som händer om man får ett utblås av ånga och det finns en antydan till vattenlås på vägen. Blåser inte ångan omedelbart ut det vatten som står i slangen?
Skälet är som skrivits tidigare främst att den kan fastna och därför inte kunna skydda om det mot förmodan skulle behövas. Det är mycket viktigt på större och viktiga säkerhetsventiler att de är på olika sätt dränerade invid sätet även om blåsröret i princip inte är draget uppåt.K Kvisthberg skrev:
Lösningen med någon burk vid utloppet borde funka bra om man bättrar effekten genom att ha en form med stor yta typ spillplåt. Samma med en liten ack det går ju också fint om man vill eller att se till att backventilen i ventilröret läcker lite kontrollerat tex att göra en liten borrning som är betydelselös för funktionen på den. Då har man hela övriga systemet att expandera den lilla volymen i helt omärkligt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 554 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 554 inlägg
Detta kändes som ett självklart alternativ men är det verkligen helt ok? Jag blev så osäker så jag vågade inte skriva det....L lordi skrev:
Jag tänkte främst att det ska räknas som en blindtarm men det är inte riktigt sant även fast det aldrig är några riktiga flöden om man inte är på ventilen men det är ju egentligen inget unikt... Det andra är väl att den måste sitta på rätt sida så det inte finns några avstängningsventiler mellan vvbn och säkerhetsventilen men det är ju lättlöst bara man tänker på det.
Rätt Rickard.. En säk kan i princip sitta var som helst, det är det efter säken som det är viktigt med fritt fall, Men då ska det vara ett rör från säkens anslutningspunkt på VVB och inget annat än rör till den. Går bra att flytta säken till annat ställe. Men bäst är så kort väg som möjligt mellan VVB och säk. Därav att den sitter direkt på blandningsarmaturen på VVB. Ångan om det blir, ska ut för att lätta trycket i VVB så fort som möjligt.
Ja jag har funderat på en behållare med kondensvattenpump så slipper man iaf tömma behållaren själv. Det där med att flytta säkerhetsventilen lät ju som en väldigt bra lösning! Det skulle isf innebära ett rör från anslutningen på vvb rakt bak mot vägg och sedan upp till strax ovanför spilltratten, totalt ca 80 cm rör och en stigning på ca 40-50 cm. Någon som vet om det är en godkänd och fungerande lösning?L lordi skrev:Du får inte dra röret uppåt så det står vatten mot ventilen.
Du kan sätta en liten kondensvattenpump under beredaren som pumpar ut vattnet till avloppet.
Den kommer inte att klara fullt blås om ventilen löser ut men det vanliga droppet räcker den till.
En annan lösning är att dra ett rör från anslutningen på säkerhetsventilen och flytta själva ventilen till ovanför spilltratten till tvättmaskin.
Det är inget problem med det om du som nämnts utgår från anslutningen på ventilröret där säkerhetsventilen sitter nu. Den sitter på kallvattensidan och efter back/avstängningsventilen och inget backflöde ut i KV. Så legionellabakterier har bara vägen via beredaren där du förhoppningsvis håller normalt tillräckligt hög temperarur mot det problemet.P Pularjocke skrev:Ja jag har funderat på en behållare med kondensvattenpump så slipper man iaf tömma behållaren själv. Det där med att flytta säkerhetsventilen lät ju som en väldigt bra lösning! Det skulle isf innebära ett rör från anslutningen på vvb rakt bak mot vägg och sedan upp till strax ovanför spilltratten, totalt ca 80 cm rör och en stigning på ca 40-50 cm. Någon som vet om det är en godkänd och fungerande lösning?
Det blir även tydligt i ditt fall hur det ligger till jämfört med att sätta ventilen någonstans på VV-sidan där avstängare kan bli montrade före och även blindtarmar på fel sida dvs VV-rör.
Liknande trådar
-
Leda bort vatten från luftvärmepump
Värmepumpar -
Hur leda bort vatten från luftvärmepumpens utedel?
Värme allmänt -
Leda vatten från stuprör till dike. Vad behöver jag?
Vatten & Avlopp -
Avleda kondensvatten från värmepump, tråg inte aktuellt
Värmepumpar -
Återkoppling av strömuttag från fem ledad kabel
El