3 286 läst · 42 svar
3k läst
42 svar
Led spotlights 110v använda med 220v
Blir 7,13 W. Eftersom de var märkta 6W, kan man då anta att det ska vara 600 mA konstantström. Minska till 600 mA, så får du antagligen tillräckligt med ljus ändå. Du kan ju också passa på och kolla hur varm lampan blir, för att bedöma rimligheten i att den är gjord för 6W. Hur lyser den och vilka effekter får du vid 300 eller 350 mA ?
600mA är lite udda, närmaste normala drivström är 500 mA. Om dessa följer det normala mönstret att ebaygrejerna är nerklassade så är det sannolikt 700mA LED-chip.
Hur blir det om du ställer strömbegränsningen till 500mA? 700?
Hur blir det om du ställer strömbegränsningen till 500mA? 700?
Från max ner till 300-350 skulle jag säga att det skiljer kanske 15-20% ljus vilket jag skulle kunna leva med😃
Här kommer bilder.
Här kommer bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om du kan leva med ljuset vid 350 mA, så kan du köra med det då det ger längre livslängd. C:a 10V gör att du lätt kan koppla 3-4 st i serie på samma drivdon ( brukar väl ge 40-50V max). Har inte kollat de du länkade till, men misstänker att de gör jobbet.
Kör med 350mA om du är ok med ljuset. Precis som HasseTeknik säger så håller de längre då. Annars är 500mA en vanlig drivström också.
Nu kollade jag på drivdonet du länkade till och det har ju ett flertal möjliga konfigurationer så 600 mA är helt realistiskt att köra, även om jag tror att det är onödigt. Malmbergs är väl ett bättre budgetmärke, jag har själv en liknande driver och 4 st MD99 från dem som jag är väldigt nöjd med.
Nu kollade jag på drivdonet du länkade till och det har ju ett flertal möjliga konfigurationer så 600 mA är helt realistiskt att köra, även om jag tror att det är onödigt. Malmbergs är väl ett bättre budgetmärke, jag har själv en liknande driver och 4 st MD99 från dem som jag är väldigt nöjd med.
En fullösning skulle kunna vara att koppla in två av dina kinadrivdon och dioder i serie med varandra på 230. Då får du spänningsfall på 115V på vardera enhet.
Kan skita sig men du var ju beredd att bränna någon i test.
Kan skita sig men du var ju beredd att bränna någon i test.
Moderator
· Stockholm
· 52 618 inlägg
Jag fattade inte förrän nu att den första mätningen var med aggregatet kopplat via drivern.
Eftersom du matade på DC så borde det inte blivit något resultat överhuvudtaget. Det tyder på att du har någon sorts galvanisk kontakt mellan 230V (110V) sidan och LED armaturen. Skumt.
Men de här senaste rönen verkar ju bra. jag skulle köra den på 500mA.
Eftersom du matade på DC så borde det inte blivit något resultat överhuvudtaget. Det tyder på att du har någon sorts galvanisk kontakt mellan 230V (110V) sidan och LED armaturen. Skumt.
Men de här senaste rönen verkar ju bra. jag skulle köra den på 500mA.
Moderator
· Stockholm
· 52 618 inlägg
Det är inte ens bra som fullösning. Tittar man på dem så ser man att de inte klarar isolationskraven. Och driftsförsöket med DC in på drivdonet indikerar att det kan finnas kontakt mellan 230V sidan och lampan. I så fall är donen akut farliga.mroing skrev:
Härligt, tester som för projektet framåt.
Jag skulle satsa på max 500mA drivdon, det är gynnsamt för livslängden att inte ta ut det sista.
Men byt verkligen den där LED-drivern. Den verkar helt livsfarlig.
Om jag inte minns fel är det i lågvoltsdirektivet krav på 5mm isolationsavstånd på kretskortet för att uppfylla SELV.
Sen ser konstruktionen öht rätt suspekt ut. Inget jag skulle vilja ha i mitt hus.
Jag skulle satsa på max 500mA drivdon, det är gynnsamt för livslängden att inte ta ut det sista.
Men byt verkligen den där LED-drivern. Den verkar helt livsfarlig.
Precis vad jag direkt tänkte.hempularen skrev:
Om jag inte minns fel är det i lågvoltsdirektivet krav på 5mm isolationsavstånd på kretskortet för att uppfylla SELV.
Sen ser konstruktionen öht rätt suspekt ut. Inget jag skulle vilja ha i mitt hus.