Är du medveten om att det där är rör som är 150cm? Tidigare 58 Watts rör.
Seriekoppling går INTE med LEDrör men är bara aktuell med 60 cm rör och en reaktor.
Armaturer för 120 och 150 cm rör är normalt inte seriekopplade.

Protte

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är ett 120cm rör jag har idag på 36 watt, jag har två rör i varje armatur. Vilken kan passa?

Då köper du lite kortare rör som är 120 cm, köp en påse WAGO221 också.
Bryt strömmen.
Bryt strömmen
Ta ur rören och glimtändarna.
Klipp trådarna som går in i rektorerna skala och sätt i en WAGO .
Lika med den andra reaktorn.

det finns troligen en rund pryl, koppla bort den.
Sätt i LEDstartarna och rören.
Har du gjort allt rätt så ska det lysa när du slår på strömmen.

Nu verkar du inte så hemma på detta så ta och lägg upp bilder så pekar vi med hela handen.

Protte

• Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Sätt i LEDstartarna och rören.
Om man ändå ska klippa kablar och koppla förbi saker så kan man väl strunta i LED-startarna?

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Har nån bilder på vilka kablar som ska klippas och sättas samman?

Jag körde på Julas billiga Anslut som jag köpte på nån rea när jag bytte i mina 120cm arematurer, Julas rör var nog på närmare 20W om jag kommer ihåg rätt och gav på pappret mer ljus än de 120cm ledlysrör som låg kring 15W (jämförde lite datablad innan köp).

Hela armaturen eller vad

R Rolle85 skrev:
Hela armaturen eller vad
Hela arematuren vad?

Bytte du ut hela armaturen menar du

R Rolle85 skrev:
Bytte du ut hela armaturen menar du
Så som jag formulerade det kan man tycka att det framgår men nej, jag bytte bara rören.

är ganska lost nu, vissa av er säger att det räcker med att köpa nya lysrör med en tillhörande "special" glimtändare. Andra säger att jag måste koppla om först och sen ska de gå?

• Gilla
anelma
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
är ganska lost nu, vissa av er säger att det räcker med att köpa nya lysrör med en tillhörande "special" glimtändare. Andra säger att jag måste koppla om först och sen ska de gå?
Om det är en 120cm arematur med två vanliga lysrör så kan du byta till LED-lysrör utan att modifiera något.

Det du måste göra är att plocka ur befintliga glimtändare och ersätta dessa med de som följer med dina nya LED-lysrör. Som någon annan redan nämt är de nya glimtändarna till LED-lysrören bara "spikar" som leder strömmen rakt igenom.

Allt detta finns troligtvis väl beskrivet i pappret som medföljer LED-lysrören.

Okej tack

Var på Hornbach och köpte 2st LED Airam. 18W och glimstift ingick. Fanns tre olika vita färger att välja på. Ger bättre ljus än innan. 90kr/st.
Nu lyser de fint igen.
Tack alla
Långsträckt takmonterad ljuskälla med diffusor, inomhusbelysning, upplyst, modern design, vertikalt orienterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Airam LED-glödlampsförpackning, 1850 lumen, 18W/36W, energiklass F, 25000 timmar, klar, kallvit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
De så kallade LED-starters som ersätter glimtändaren innehåller en säkring som skyddar mot kortslutning om någon skulle få för sig att sätta tillbaka ett vanligt lysrör utan att byta till glimtändare.

• Gilla
rolflidvall och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.