freddahl skrev:
I utrustningsbilagan står det att det skall ingå en isolerad lucka samt stege från Samhall.
Men det råder tvetydigheter om det skall ingå till hus med träfasad?

Hur är det med era hus, har ni vindslucka inifrån med stege?

Vi har som sagt träfasad och det var aldrig snack om någon stege invändigt. Standard var lucka på funkisdelens baksida och på garagsidan, allt annat var vi tvungna att säga till om. Vi ville dock inte begränsa möbleringsutrymmet i allrummet (där det är lämpligast med en stege) med en trappa där så vi beslöt oss för att köra på utvändiga vindsluckor. Man kan ju inte få allt eller hur?

Vi har inte flyttat in i vårt hus ännu men i vårt ska det ingå en vindslucka med stege i klädkammaren. Det ska finns utritat på ritningen.

Jag pratade med arkitekten på LBhus, det skall ingå vindsstege som sitter antingen i klädkammare eller hallen mellan allrum och v-rum. Det är bökigt att bara ha tillträde utifrån.

Så det blir allt till att fixa detta för snickarna, men efter samtalet med LBhus verkar det inte vara några problem (än i all fall).

Ni som har flyttat in i era LBLE hus, vad tycker ni om att dörren till stora sovrummet öppnas åt vänster inåt rummet?

När vi tittar på ritningarna så verkar det ganska dåligt att man ska öppna dörren åt vänster, tar mycket plats i anspråk. Även kontaktuttag kommer att sitta bakom dörren. Åt höger kan man inte heller öppna dörren, då den skulle vara ivägen för badrumsdörren.

Upplever ni detta som ett problem?

eagle skrev:
Ni som har flyttat in i era LBLE hus, vad tycker ni om att dörren till stora sovrummet öppnas åt vänster inåt rummet?

Vi såg också detta på ritningen och sade till att den skulle öppnas ut mot allrummet upp mot klädkammaren istället. Dörrarna kommer ju aldrig att krocka med varandra eftersom klädkammaren alltid är stängd. Vårt hus är nästan klart nu och när man ser det i verkligheten ser det mycket mer naturligt ut. Det hade varit en sådan grej man hade stört sig på.

Kakling etc ....

• DSCN0552.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0554.jpg
    Skapa konto
  • DSCN0557.jpg
    Skapa konto
  • DSCN0558.jpg
    Skapa konto
  • DSCN0559.jpg
    Skapa konto
  • DSCN0560.jpg
    Skapa konto
  • DSCN0563.jpg
    Skapa konto
  • DSCN0564.jpg
    Skapa konto
  • DSCN0567.jpg
    Skapa konto
Häftigt med takfönster. Svårt att föreställa mig hur det är i verkligheten men det måste ju bli mycket mer rymd och ljus väl? Fräckt med det där golv-till-takfönstret också. Det blir nog fin utsikt därifrån. Märkligt att de lägger klinker i köket EFTER att luckor och stommar kommit på plats. Hos oss gjorde de precis tvärtom.

• Köket 1.jpg
    Skapa konto
  • Kök 4.jpg
    Skapa konto
Måste säga att vi otroligt nöjda med takfönster, och gavelfönster. Det blir helt fantastiskt med rymd och ljus. Kan knappt vänta att få möblera v-rummet senare..

Näe, måste hålla med, deras klinkerstanke i detta fallet är motiverat att ifrågasätta, ska bli intressant att höra hur de tänkte. Ser att ni valt liknande klinkers också, läckert....

Angående dörröppningen i sovrummet, så har iallafall inte jag upplevt några problem med utrymme.

Angående vidslucka och stege som skall ingå...så har iallafall inte vi någon? Och det var nogldrig riktigt på tapeten heller vad jag komemr ihåg, så jag vet inte om det är nåt nytt påhitt? (vi har träfasad)

Hellmaister: Var ni förutseende nog och drog tilluft genom grunden till eran alternativt placerade braskamin? Vi har ju dragit tilluft till "standard-placeringen", men vi har ännu ingen braskamin (man blev plötsligt lite fattig när man flyttat in ;-)

Redigerat:
Lite bilder från den nya altanen, med tillbehör....

• DSC00058.jpg
    Skapa konto
  • DSC00060.jpg
    Skapa konto
  • DSC00063.jpg
    Skapa konto
  • DSC00064.jpg
    Skapa konto
Hej,

Vi har valt vita ytterdörrar samt vit garageport. För några dagar sedan moterades vår garageport. Vi har sedan tidigare tyckt att ytterdörrarna har gått i ljusgul/vanilj färg och inte vit. Men nu när garageporten monterades märkte vi en tydlig skillnad på färger. Man ser nu tydligt att ytterdörrarna går åt ljusgult medans garagedörren är vit. Vi tog upp detta med snickarn som hänvisade vidare till säljaren. Ska prata med honom, men tänkte först höra hur ni andra har det? Har ni märkt någon skillnad på er ytterdörrsfärg gentemot garageportsfärgen?

Tacksam för svar!

Den där altanen ser ju ut precis som förhandsvisningen. Gratulerar! Då blev det ju precis som du ville ha det. Det ser riktigt fint ut faktiskt. Där kommer ni sitta många fina kvällar och begrunda lånen... :p

Angående garaget kontra dörrarna så har vi också vita dörrar och vit port men nyansen hos oss är inte så markant. Inte vad vi kan se i alla fall och vi har höga krav tycker vi. Det kanske har att göra med vilken färg man har på fasaden.

När det gäller vår vackra placering av braskaminen så är naturligtvis tilluften dragen dit. Ventilen sitter mellan fönsterna på gaveln under allrummet. Vi tyckte inte att braskaminen skulle komma till sin rätt där borta i hörnet så vi fick garantier av säljaren att den kunde stå där vi ville ha den. Sen att det blev ett jäkla liv på snickarna för att takstolarna gick hit och dit osv det fick man ta. Nu står den där och vi är ytterst nöjda!! Om den bara hade kunnat stå i hörnet hade vi inte valt den alls för den hade inte kommit till sin rätt på samma sätt. Vi tycker den delen av huset blir i så fall väldigt svårmöblerad och trång och mysfaktorn försvinner. Men ni har säkert kommit på någon snillrik lösning när ni väl sätter en kamin där :D

Hallå på er alla LBLE:are!
Hoppas ni alla har det bra.
VI har nu bott i vårat hus i 2 månader.
På våran slutbestiktning var det mest små saker som behövdes fixas. Skönt det!
Huset målade vi på semestern.
Nästa sommar kanske vi målar dörrarna mörkgrå så det färgen återkommer någon mer stans.
Tyvärr så har vi ej kommit igång med trädgård.
Tiden räcker inte till alla gånger. Arbeta heltid och två småtjejer. Och på kvällen många gånger efter allt hushållsarbete så är all energi borta.
Någon som har ett tips! :)
Jag har en kusin som är landskapsarkitet så jag tänkte ta lite hjälp av henne med ideer till trädgården.
Hur har ni tänkt göra med era trädgårdar??
Hos oss blir det nog en hel del marksten och grus på framsidan.
På höger sida om huset kommer det bli en stor gräsyta att leka på.
Ideerna är många! :)
Som ni kanske förstår inne i huset så gillar jag färg.
Tyvärr så missade jag fota köket men det får bli till en annan gång.
Ha det gott alla LBLE:are och andra!

• PICT0021.jpg
    Skapa konto
  • PICT0019.jpg
    Skapa konto
  • PICT0018.jpg
    Skapa konto
  • PICT0017.jpg
    Skapa konto
  • PICT0013.jpg
    Skapa konto
  • PICT0028.jpg
    Skapa konto
  • PICT0026.jpg
    Skapa konto
  • PICT0032.jpg
    Skapa konto
  • PICT0029.jpg
    Skapa konto
Hej Kajsasmamma. Vad hemtrevligt det ser ut!! Häftigt som bara den med en orange hall som kommer igen som fondvägg i vardagsrummet. I like it!! Väldigt retro. Ni har verkligen tagit ut svängarna i ert hus. Att ni bara vågar. En annan kör så basic som möjligt utan några vågade krusiduller. Man är tråkig på det viset.

Er lilla toalett ser heltjusig ut. Vågar man fråga vad den mosaikväggen kostade och kaklade ni för kråkorna genom att sätta mosaik bakom kommod och spegel också? Vi satte inte mosaik bakom vårt badkar. Det hade fört oss in på ruinens brant... hehe. Ser även att ni satsat på en Klippan från IKEA i allrummet. Är den att rekommendera? Kan ni inte lägga upp lite mer bilder på stora badrummet, vardagsrummet och köket också? Det hade varit jättekul.

Du undrade lite om trädgård. För vår del är det en vanlig sådd gräsmatta som gäller till att börja med. Vi ska köpa matjord i samband med stensättning och vänta tills den har rotat sig. Sedan kan man sätta sig ner och planera hur man vill ha det. Vi är inte så mycket för fontäner och dammar. Jag skulle kunna tänka mig en rhododendron eller två på baksidan. Ärligt talat har jag inte bestämt mig för något ännu. Bara att det får vänta tills man har installerat sig.

Vi har besiktning den 28 oktober. Någon som kan tipsa vad man ska vara uppmärksam på?

Är också nyfiken på vad man kanske bör tänka på vid besiktningen, hoppas det följer något inlägg kring detta.........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.