18 282 läst · 77 svar
18k läst
77 svar
LB-Hus Classic 159
KIB skrev:
Helt klart värt pengarna då rummet blir rektangulärt istället för kvadratiskt.
Ett annat tips är att gjuta platta på altanen så har man direkt en uteplats, det kostade oss ca 10 000 när vi byggde för 3 år sedan
Vi trivs utmärkt i vår pärluggla som var föregångaren till Ugglan159
Hejsan Freddan,KUL! Har byggt Ugglan 102, hette den då iaf (det är samma som 147:an med oinredd ö.vån.)Vi byggde "NNF",dvs dem gjorde "snickarfärdigt",sen gjorde vi resten (men i princip allt material ingick). Vi är jätte nöjda med vårt husval,har bott här sen 31:a aug-08...Hallen är lite liten JA,men vi har iaf. fått plats med en 400*400*2000 garderob direkt innanför dörrn,för mössor vantar m.m. (+hatthylla och skoställ såklart).För övriga "inte vardags plagg" har vi tagit den större "garderoben" mellan sov/bad i besittning...Går in massor av skor och jackor där,bara bygga några extra hyllor.
Våra tillval för övrigt var:
en extra golvbrunn+vatten i badrummet,för bubbelbad
ryggåstak+ förlängning av vard.rum (värt vartenda öre tycker vi,slipper sko-kartong känsla)
trappa till ö.vån.
Div. tillval i kök bla. takansl. på skåp (dammsamlare),luckbyte m.m
Radonträd
Fönster i gavelspetsarna på över.vån
+massa annat jag säkert glömt
Sen drog jag elen själv i huset,så ett snabbt tips där är att dra ut för infravärme till uteplatsen.
Komfortvärme i badrum (extra el-slinga),om man inte vill ha kall klinkers på sommaren.
Eftersom jag drog elen själv så har jag förstås dragit massa extra rör för bla. surround ljud,extra el+tv på 1,5m ög på gavelvägg vard.r för 50-tums plasman =) höjdhögtalare till uteplats+badrum..Extra eluttag för motorvärmare,spottar i takfot+uteplats+entretak,ryggåstak vard.rum..larm + div extra tändningar i kök med spottarm.m..Cat-6 nät m.m listan kan göras JÄTTELÅNG...Men jag passade samtidigt på att kortla i med plyfa i mina enkelgips väggar,samt ljudisolera alla väggar..
Lycka till mvh/Baritz
Våra tillval för övrigt var:
en extra golvbrunn+vatten i badrummet,för bubbelbad
ryggåstak+ förlängning av vard.rum (värt vartenda öre tycker vi,slipper sko-kartong känsla)
trappa till ö.vån.
Div. tillval i kök bla. takansl. på skåp (dammsamlare),luckbyte m.m
Radonträd
Fönster i gavelspetsarna på över.vån
+massa annat jag säkert glömt
Sen drog jag elen själv i huset,så ett snabbt tips där är att dra ut för infravärme till uteplatsen.
Komfortvärme i badrum (extra el-slinga),om man inte vill ha kall klinkers på sommaren.
Eftersom jag drog elen själv så har jag förstås dragit massa extra rör för bla. surround ljud,extra el+tv på 1,5m ög på gavelvägg vard.r för 50-tums plasman =) höjdhögtalare till uteplats+badrum..Extra eluttag för motorvärmare,spottar i takfot+uteplats+entretak,ryggåstak vard.rum..larm + div extra tändningar i kök med spottarm.m..Cat-6 nät m.m listan kan göras JÄTTELÅNG...Men jag passade samtidigt på att kortla i med plyfa i mina enkelgips väggar,samt ljudisolera alla väggar..
Lycka till mvh/Baritz
Kul att höra era synpunkter. Baritz, jätte kul att ni trivs. Vi verkar ha gjort ungefär liknande tillval som du har gjort. Vi har köpt en ugglan 102 med oinredd övervåning.
Dessa tillval är klara.
1.Förberett för golvvärme till framtida uterum
2. Förberedelse el, golvbrunn samt va till framtida bubbelbadkar
3. Takfönster och fönster i gavlarna
4. Omdisponering 38- 45 gr taklutning på övervåningen
5.Klinkers i kök
6.Putsad fasad
7. Ryggåstak
8.Förlängning av vardagsrum 1,2m
9.Braskamin
10. Isolering mellanväggar
11. Fullhöjd i kök
Det är nog allt tror jag, dock så drar det ju iväg i mera grejer vad det gäller köket. Vi ska även ta spottar i vissa rum.
Finns det något mer som är bra att tänka på som man bör fixa nu, och som är svårt att fixa i efterhand, så är jag tacksam för förslag. Vad jag förstår så finns det el att gå på senare till belysning i takfot och altantaket, om man så önskar.
Mvh/ Fredrik
Dessa tillval är klara.
1.Förberett för golvvärme till framtida uterum
2. Förberedelse el, golvbrunn samt va till framtida bubbelbadkar
3. Takfönster och fönster i gavlarna
4. Omdisponering 38- 45 gr taklutning på övervåningen
5.Klinkers i kök
6.Putsad fasad
7. Ryggåstak
8.Förlängning av vardagsrum 1,2m
9.Braskamin
10. Isolering mellanväggar
11. Fullhöjd i kök
Det är nog allt tror jag, dock så drar det ju iväg i mera grejer vad det gäller köket. Vi ska även ta spottar i vissa rum.
Finns det något mer som är bra att tänka på som man bör fixa nu, och som är svårt att fixa i efterhand, så är jag tacksam för förslag. Vad jag förstår så finns det el att gå på senare till belysning i takfot och altantaket, om man så önskar.
Mvh/ Fredrik
LB-hus använder också lokala entreprenörer, så det är inte detta som avses med "riktig" totalentreprenad. Sannolikt syftar de på att LB-hus trots detta är din enda motpart, dvs. du snackar med LB och de får sedan lösa frågan med sina lokala entreprenörer.
kungkokos skrev:Kan anlednigen vara att LB-hus har egna anställda entreprenörer som reser runt? Annars upphandlas ju alltid entreprenaden lokalt och då får man ju en naturlig prisvariation.
Men LB-hus brukar ju skryta med att de är de enda som har "riktig" totalentreprenad eftersom även entreprenörerna hör till husfirman.
Jag vet inte hur det ser ut i resten av Sverige, men i Östergötland har LB-hus egna anställda hantverkare som bygger hela huset.jenfor skrev:
Men alltså, definitionen på totalentreprenad är väl egentligen att man skriver ett enda kontrakt. Sedan hur själva företaget löser det med egna hantverkare eller att de köper in, påverkar ju inte att totalentreprenaden är mer äkta eller inte. Det är ju en juridisk sak, plus att för kunden innebär det att man bara behöver ha en kontakt.
Man kan ju inte säga att det blir oäkta totalentreprenad för att jobben köps in utifrån, du har ju frotfarande bara en kontakt som sköter allt.
Däremot är det kanske att föredra att anlita ett företag med helt egna hantverkare. Men själva begreppet "totalentreprenad" gäller ju på samma sätt hos till exempel Myresjöhus och LB-hus här i Östergötland, med skillnaden att LB har egna hantverkare och Myresjö köper in tjänsterna från de byggbolag de samarbetar med.
Man kan ju inte säga att det blir oäkta totalentreprenad för att jobben köps in utifrån, du har ju frotfarande bara en kontakt som sköter allt.
Däremot är det kanske att föredra att anlita ett företag med helt egna hantverkare. Men själva begreppet "totalentreprenad" gäller ju på samma sätt hos till exempel Myresjöhus och LB-hus här i Östergötland, med skillnaden att LB har egna hantverkare och Myresjö köper in tjänsterna från de byggbolag de samarbetar med.
Totalentreprenad är det när projekteringen och utförandet görs av samma företag. Alltså ETT kontrakt för byggherren. Givetvis så tas det in undetentreprenörer på dessa jobb, men det ska inte blandas ihop med entreprenadformen. Det finns inga mellanting "falsk totalentreprenad" som man läser om ibland. Det handlar bara om okunskap från dessa personer.
Ni har helt rätt i definitionen av totalentreprenad. Det är en juridisk avtalsoform. Det var därför jag satte "riktig" inom situationstecken eftersom jag själv inte köper formuleringen då den är lite missvisande.
Men jag har sett LB-Hus använda detta begrepp för att visa att alla är anställda av samma företag vilket enligt dom kan ha sina födelar. Entreprenörerna är då både vana och särskilt utbildade för att montera just företagets egna hus och man kan har bättre kontroll och ställa högre krav i de egna leden än om man tar in externa entreprenörer. Det kan ligga något i detta.
Men jag har sett LB-Hus använda detta begrepp för att visa att alla är anställda av samma företag vilket enligt dom kan ha sina födelar. Entreprenörerna är då både vana och särskilt utbildade för att montera just företagets egna hus och man kan har bättre kontroll och ställa högre krav i de egna leden än om man tar in externa entreprenörer. Det kan ligga något i detta.
Vi har just skrivit kontrakt på ett Classic 135 från LB-Hus. De viktigaste anledningarna till att vi valde att bygga med LB var (förutom planlösning och annat "lull-lull" ;-)
1) Totalentreprenad (vi bygger i blekinge och här är även bygglagen som monterar husen anställda av LB)
2) P-märkningen som innebär att SP kontinuerligt utvärderar LB-hus:s byggprocess genom att inspektera vart 20:e hus (givetvis helt slumpmässigt)
3) Bra driftsekonomi genom bra materialval och isolering, t.ex. Elite Extreme fönster med ett U-värde på 0.9 som ingår som standard.
Dessutom är säljaren väldigt bra vilket är ett stort plus i kanten.
/Martin & Lena
1) Totalentreprenad (vi bygger i blekinge och här är även bygglagen som monterar husen anställda av LB)
2) P-märkningen som innebär att SP kontinuerligt utvärderar LB-hus:s byggprocess genom att inspektera vart 20:e hus (givetvis helt slumpmässigt)
3) Bra driftsekonomi genom bra materialval och isolering, t.ex. Elite Extreme fönster med ett U-värde på 0.9 som ingår som standard.
Dessutom är säljaren väldigt bra vilket är ett stort plus i kanten.
/Martin & Lena
Nu är tomten köpt och nu väntar vi bara på bygglov m.m för att kunna lägga en order på ett Classic 159. Känns bra, tror vi kommer bli nöjda med vårt hus. Någon har byggt med LB som kan säga vilken leveranstid ni fått? Tror det va sagt 32 veckor från att huset börjar tillverkas i vårt fall.
HejKIB skrev:
Sitter också och vänter på bygglovet på ett Classic 121. Enligt LB så är det 36 veckor som gäller nu.
Vi har 32 veckor till inflytt, från beställningsdagen. Huset kommer nu V41. Så leveanstiden på stommen kan nog variera. När jag frågade var det beroende på orderingång. Vi fick 12 veckors leveranstid på huset. När det var som värst sa min säljare att det låg på över 20 veckor.
Medlem
· Östergötlands län
· 201 inlägg
Vi har också fått uppgiften 36 veckor till inflyttning. Vi bygger Talltitan men jag trodde att det var samma leveranstid för alla.
www.salstatosee.com
www.salstatosee.com
Lånar tråden lite granna.
Hittade tidigare en prislista(som jag nu inte hittar) på lb-hus, tyckte dom var billig. Men nu när jag pratade med försäljaren så skulle dom ha 2.5 miljoner för Steglitsen(utan balkong) + tomten. Är det olika pris i sverige? Med det priset tycker jag inte dom var så billiga längre
Hittade tidigare en prislista(som jag nu inte hittar) på lb-hus, tyckte dom var billig. Men nu när jag pratade med försäljaren så skulle dom ha 2.5 miljoner för Steglitsen(utan balkong) + tomten. Är det olika pris i sverige? Med det priset tycker jag inte dom var så billiga längre