5 290 läst · 23 svar
5k läst
23 svar
Låta bli att putsa lättbetongfasad?
Jättefint! Vilket härligt mönster/struktur du hittat - och kul också att bryta av med två olika kulörer på fasaden.C Chaneddy skrev:Hej tynell,
Vi landade till slut i att vi grundputsade huset först. Sen blev det fiber cementskivor från en japansk tillverkare som heter Nichia, vilket återförsäljs av Moland byggvaror (via bygghandlare) i Sverige.
Lägger en bild för referens hur det ser lager för lager under uppbyggnaden!
Har du fler frågor så svara vi gärna
- Blev det dyrt? (Jämfört med att putsa?)
- Hur kom du fram till att grundputs var en bra/nödvändig lösning?
- Bara av nyfikenhet, vilken modell och tjocklek på Ytong valde du?
Lägg gärna upp nån bild på slutresultaten också om du vill
Så galet snygg fasadskiva! Har exakt samma tankar, hur går man ifrån att putsa ett helt hus i betong, och snygga till fasaden. Försökte googla fram info men lyckas inte få fram något. Vad kostade det i material för ert hus?
Riktigt kul att kika genom era trådar och se huset vuxit fram!
Riktigt kul att kika genom era trådar och se huset vuxit fram!
Hittade märket Nichiha sen, men inte just denna modell, undrar om den finns kvar.. Hade varit verkligen intressant att få en prisuppfattningD ddalia skrev:
Hej tynell,T tynell skrev:Jättefint! Vilket härligt mönster/struktur du hittat - och kul också att bryta av med två olika kulörer på fasaden.
- Blev det dyrt? (Jämfört med att putsa?)
- Hur kom du fram till att grundputs var en bra/nödvändig lösning?
- Bara av nyfikenhet, vilken modell och tjocklek på Ytong valde du?
Lägg gärna upp nån bild på slutresultaten också om du vill
Får be om ursäkt för min långa responstid, har inte varit mycket aktivitet här på senare tid.
Tack för berömmen i alla fall!
Dyrt, ja det beror på hur man ser det! Materialmässigt är det absolut dyrare än att putsa, men eftersom vi i detta fallet kunde göra allt jobb själva så blev totalen billigare. Vi lyckades dessutom göra en bra deal med återförsäljaren och vara referenscase och därmed fick vi ytterligare bättre pris och kom ner totalt sett.
Ang. grundputsen så var det en magkänsla som byggde på kombinationen av många och långa diskussioner med andra byggare, återförsäljare och tillverkare. Vi landade i att lättbetong drar åt sig mycket fukt (även lätt via luftfuktighet) och behöver därför någon form av skyddande ytskikt på utsidan för att inte konstant ha för högt fuktvärde.
Ytongen vi använde var Lågenergi 365mm.
Bild på slutresultatet kommer inom kort!
Fråga gärna på! Jag delar gärna med mig och svarar på allt ni/någon kan tänkas undra! Hade själv gärna kunnat göra det under resans gång!
Tack! Vi är sjukt nöjda!D ddalia skrev:
Det är en otroligt outforskad marknad och vi la mängder av tid på att hitta information om fasadskivor och behandlingen av ytongen så jag vet precis i vilket stadie du befinner dig
För det första så finner du allt tillgängligt material via den svenska importören (notera dock att det inte går att köpa via dem utan dem säljer det enbart via byggvaruhandlen, ex.vis Woody, Bolist, Optimera etc.)
https://www.molandbyggvaror.se/produkter/fasader/ex-fasader
Materialpriset till slutkund, om jag minns det rätt, var någonstans mellan 900-1300 kr per kvm inklusive monteringstillbehör (gissar dock att även detta lär ha blivit högre på senare tid med tanke på de allmänna prishöjningarna på byggmaterial till följd av Covid osv..)
Priset beror framförallt på vilken skiva man väljer, men även lite monteringssätt och hur man väljer att skarva samt utforma smygar etc.
Observera dock att detta är exklusive grundputs, reglar o infästning som behövs på en betongfasad samt all plåtning (vilket var en hel del!) , bara detta landade på kanske 75k-ish till för våra ca 450 kvm fasadyta, och kom ihåg att vi gjorde allt jobb själva
Det man även ska tänka på är att vi valde stående träläkt som reglar eftersom det gjorde montaget avsevärt billigare, men i efterhand hade vi troligtvis valt att använda liggande (ventilerade) stålläkt då det hade underlättat montaget avsevärt samt minskat spillet!
Hoppas det var svar på allt!
Återigen, ös på med frågor om ni har fler!
Och här kommer bilder på (nästan) färdigt resultat på fasaden. Fattas dock fasadbelysning fortfarande Den ska upp snart förhoppningsvis, har inte hittat precis det vi vill än
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 527 inlägg
Läckert material! =)
Blev ju kanon-fint det där @Chaneddy !
Men sista bilden gör mig nyfiken på en annan sak:
Precis såna handtag har vi på våra skjutpartier ... fast bara på insidan (på utsidan finns det bara ett grepp att dra upp dörren med, ingen åtkomst till låsmekaniken. Så ska det verkligen sitta så där? Det är väl knappast samma säkerhetsklass på de där låsen som på en vanlig ytterdörr?
Men sista bilden gör mig nyfiken på en annan sak:
Precis såna handtag har vi på våra skjutpartier ... fast bara på insidan (på utsidan finns det bara ett grepp att dra upp dörren med, ingen åtkomst till låsmekaniken. Så ska det verkligen sitta så där? Det är väl knappast samma säkerhetsklass på de där låsen som på en vanlig ytterdörr?
Liknande trådar
-
Låta bli att bekämpa parkslide?
Trädgård allmänt -
Låta bli att starta upp poolen en sommar, kan något bli förstört?
Pool -
Det är så skönt att bara låta bli!
Bloggkommentarer -
Effekter av att låta övevårningen förbli oisolerad för att snabbare kunna flytta in
Byggmaterial & Byggteknik -
Låta bli att gräva ned kabel?
Trädgård allmänt