Bromsa inte om du ser säljarna när du är ute och kör bil. Jag tycker att du är grym som har kommit såpass långt som du har gjort. Jag väntade 6 månader med att skifta en lampa från ett rum till ett annat.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
maxmsm och 13 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
svårt allt är ju ganska kritiskt. Avlopp är nice att ha, speciellt med barn. Väldigt tråkigt att få tillbaka myrorna också så de två löigger väl högst upp. Måste taket göras om nu? kan du lappa och laga till t.ex. nästa år?
Taket har jag lappar och fixat så det fungerar några säsonger till hoppas jag så det får därför läggas på is för stunden. Men vill kunna fixa det snart för då har jag torrt om huvudet och fötterna efter dränering 😊
 
  • Gilla
Bebopbelula och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att tacka nej till 300 000 kr för att "pengar inte är allt" är som att erkänna att man håller på att lura någon.....

Tycker du verkar driven, kunnig och duktig. Du kommer fixa det här!
Nej jag borde ha anat ugglor i mossen där. Men den luringen går jag aldrig med på 😂🙅‍♀️🤦‍♀️
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Jag lyckades på egen hand köpa mig ett hus under lågkonjunkturen som ensamstående mamma och till en låg peng dessutom.
Bra jobbat! Det måste varit nästan omöjligt.
T Thel skrev:
Några veckor efter kontraktet skrivits får jag mejl från säljaren med provsvaren från vattnet. Det är 5 gånger över gränsvärdet på kärnligt med bajs. Går inte ens att duscha i.
Här hade en UV-lampa eller ett vattenfilter löst problemet till en låg kostnad.
T Thel skrev:
10 juni börjar jag ana att elen inte stämmer. Enligt besiktningsprotokoll och prospekt ska elen vara utbytt på nedervåningen. Men när huset är tomt och man verkligen ser alla eluttag tycker jag att kablarna ser nya ut men doserna gamla. Åter igen på mäklaren då säljarna vägrar svara och efter många turer där säljarna först säger en firma erkänner att en vän från Tyskland dragit elen. Får tag i firman som de sagt varit där och som det visar sig varit en firma som varit från ägaren innan säljarna och utfört arbete med elskåpet på övervåningen kunde som nu konstatera att elen var farlig. Visade sig att de hade blandat ojordad med jordad, inomhus med utomhus kabel samt skarvat kablar på felaktigt sett.
Sådan där man kan ta i lugn och ro. Det brukar sällan vara någon verklig fara med el.

T Thel skrev:
Vid dränering inser vi även att den gamla trekammarbrunnen som kommunen dömt ut och sagt till tidigare ägare att gräva om och installera ny av fortfarande lever trots både frågan och besiktning (där det står att gamla brunnen är bortkopplad och nu brun samt infiltration grävd och att gamla trekammarbrunnen bara är kvar och inte igengrävd) har då omvandlat den gamla trekammarbrunnen till en bdt samt att tidigare dränering varit påkopplad på denna så den nya infiltrationen fått i sig grund och regnvatten i 2 år.
Hur f-n hade de lyckats med detta? Klåpare. Men är väl inte akut om man leder bort vattnet från taket med slang längre ut på tomten istället för till brunnen.
T Thel skrev:
Juli flyttar jag in och inser direkt att pelletspannan inte fungerar. I besiktning står det att den krånglat men att den nu var lagad och ska nu vara lagad efter att företag fixat den. Visade sig att så inte var fallet och den dog flera gånger om dagen där man fick montera isär den och i oktober dog den totalt och jag hade varken värme eller varmvatten. Som tur var hade jag nu kunnat börja extraknäcka som serviceingenjör på pannor så den överlevde lite längre än väntat samt att jag redan kontakt med en firma om bergvärme så där fick jag pynta ut ytterligare 200.000
Här hade en sökning på Blocket efter en fräschare pelletspanna eller en elpanna varit ett alternativ.
T Thel skrev:
Vintern kommer och jag går ned i källaren och möts där av att hela den är blöt. Många turer fram och tillbaka visa det sig att företaget som borrat vatten inne täppt till hålen in i väggen så allt grundvatten gick igenom dränering och rakt in i källaren.
Det här får du nog förklara?

T Thel skrev:
Rolig fakta är att när det borrar energibrunnen och jag går ut på slutet av dagen för att höra hur det går säger de. -det hände visst en sak. Visade sig att de dragit ned min vattenslang för att fylla med vatten och kronan på borren ramlat ned och dragit av över 1 meter slang med tillhörande munstycket på slangen samt stoppbollen som sitter på vindan för att förhindra slangen att åka in i vindan. Den satt nu på tvären ca 100 meter ned i hålet.
VM i klantighet...
T Thel skrev:
2 dagar senare när de gräver in allt knackar grävarna på dörren där de frågar om jag har hemtelefon då det visar sig att det grävt av huvudledningen till landlinan och vägrar stå för den kostnaden trots att jag betalat för tjänsten att jag inte vet vart ledningar och rör går ( då säljarna även där vägrat att bistå med info om vart de lagt allt) och de ska utreda detta innan arbete.
De fick alltså både guldmedaljen och silvermedaljen i klantighets-VM... 😂
T Thel skrev:
Januari blir elen mer och mer märklig i fastigheten. När jag startar diskmaskinen dör den. Startar jag ugnen startar diskmaskinen.
Du hade kunnat fråga forumet och sluppit jouren...
T Thel skrev:
Får i panik under våren ta in elektriker och dra om all ström i källaren/köket samt nytt elskåp 47.000 samt riva skaffer, väggar m.m.
Du verkar ändå lyckats få OK pris för jobbet. Folk verkar ju fått betala det för att byta några eluttag
T Thel skrev:
Maj tar jag av nyfikenheten ut en kamera och kör ned i avloppen. Visade sig att det var I grevens tur då stammen vart helt full av rötter och hål så allt satt fast halvvägs ned till brunnen.
Rutinerat gjort! Du tillhör nu eliten på Byggahus.
T Thel skrev:
Får i måndags svar på att försäkring täcker inte myror eller allt vattenskadat/ruttet virke.
Täcker inte försäkringen skadedjur?!? Jag hade varit skogstokig.
T Thel skrev:
Har tagit kontakt med en firma och väntar på offert för att få hjälp med 1 fasadsida och byta ut syllen samt panelen så jag lär mig för resterande sidor som jag planerar att göra själv. Och i helgen blir det att snickra klart den nya ingången där jag bilat bort trappen.
Sedan ska jag göra klart invändigt bara. Och allt detta jonglera med att pengarna är nu slut och jag fortfarande är deltidsjukskriven. 😂
Ta det lugn och tänk på att barnen struntar i hur det ser ut. Klarar sig inte fasaden ett år eller ett decennium?
 
  • Gilla
cilver och 4 till
  • Laddar…
N
Starkt jobbat! Men var försiktigt så du inte går in i väggen. Allt behöver inte hända på en och samma gång.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Djävelberg vilken insats!

Keep it up! 💪
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
Fy vad många ”överraskningar” du har fått på så kort tid 🙁 Jag förstår att du vill kräkas på det hela. Man undrar ju hur dom förra ägarna klarade av att bo där 😮

Men det ser ut som att det kommer att bli fint när det blir färdigt!
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Herrejävlar. Det där gjorde riktigt riktigt ont att läsa.

Sjukt imponerad av att du står pall! Dina barn kan vara glada att de har en så stark mamma.

Att säga kämpa på känns för jävla futtigt, men för sånna som dig ordnar det sig alltid i slutändan, för vad jag förstår så är du verkligen värd det!
 
  • Gilla
  • Älska
Ellso och 3 till
  • Laddar…
Står.i
Starta tinderprofil och leta efter modig hantverkare att dela hela altet med?
 
  • Haha
  • Gilla
Berndtan och 11 till
  • Laddar…
Grymt bra jobbat! Härligt med drivna kvinnor.
 
  • Gilla
  • Älska
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Står.i Står.i skrev:
Starta tinderprofil och leta efter modig hantverkare att dela hela altet med?
Du tror inte tråden räcker som agn? 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Hustomtemor och 22 till
  • Laddar…
Men fint blir det!
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
Vi har alla en period i livet då vi känner att det är dags att bryta ihop och bara lämna allt. Vissa gör det. Andra tar tag i det och inser att det är en del av livet och börjar beta av problem efter problem, på sitt eget sätt. När man sedan kommer ut på andra sidan är man en starkare människa som inser att gränsen för vad man klarar är betydligt längre bort vid horisonten än vad man trodde tidigare.

Den självkänslan som man får av att hantera problem och ta fram lösningar mm. följer med hela livet. Det gör också att man förstår att man inte är beroende av andra personer, även om det är trevligt att ha någon vid sin sida är det inte nödvändigt.

Jag är full av beundran att du hanterat detta så bra som du gjort.
 
  • Gilla
Lilllen och 19 till
  • Laddar…
D
P Pligg85 skrev:
Det hade kunnat varit värre. Tänk om grannen byggt garage 4,35 meter från tomtgräns.
Eller haft ett hönshus…
 
  • Haha
  • Gilla
Hustomtemor och 5 till
  • Laddar…
👊❤️
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.