3 723 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
Lastbalansering överflödig med effektavgift och höjd säkring?
Hur gör ni med bastu och Ellevio? För egen del kan jag basta senare på kvällen men det är tråkigt för barnen.
Det är lite hål i huvudet av Ellevio eftersom belastningen på nätet en söndag mitt på dagen är låg.
Det är lite hål i huvudet av Ellevio eftersom belastningen på nätet en söndag mitt på dagen är låg.
Bastun innebär för min del att effekttopparna hamnar på dagen istf för på natten när bilen laddas.R Riverground skrev:
Lite teoretiska ska man väl slå på bastun kl 18.30 istf kl 19 för att sprida ut förbrukningen på två heltimmar. Men såna konstlade anpassningar tror jag inte på, så det blir till att fortsätta som vanligt.
Rör inte min bastu säger jag
För min del är det inget som påverkar huvudsäkring eller frågan om lastbalansering.
Jovisst, men om alternativet är att huvudsäkringar löser ut och det blir svart och kallt så är väl valet givet?ÅkeSun skrev:
Bara för att säkringen tål mer behöver det inte betyda att man utnyttjar det, jag har svårt att se hur jag i mitt hus skulle kunna köra så många prylar samtidigt på full effekt under så lång tid..
Rent tekniskt, om man skiter i pengarna, så kan man förmodligen skippa lastbalanseringen och säkra upp maximalt utan att oroa sig för att proppen ska gå.
Men om men bekymrar sig om att riskera en högre elnätsavgift är det kanske inte supersmart att ta en högre proppstorlek och skippa balansering.Om man inte använder den extra toppeffekten så slipper men högre avgift, men då har man väl säkrat upp i onödan?
Om man klantar till det och laddar bilen samtidigt som partnern tvättar och tumlar och barnen svetsar epatraktor i garaget tre gånger får man nöjet att betala förhöjd nätavgift en hel månad.
Men om man brukar klara sig på 16A och har lastbalansering blir risken mindre att få förhöjda elnätsavgifter. Har jag fel?
Men om men bekymrar sig om att riskera en högre elnätsavgift är det kanske inte supersmart att ta en högre proppstorlek och skippa balansering.Om man inte använder den extra toppeffekten så slipper men högre avgift, men då har man väl säkrat upp i onödan?
Om man klantar till det och laddar bilen samtidigt som partnern tvättar och tumlar och barnen svetsar epatraktor i garaget tre gånger får man nöjet att betala förhöjd nätavgift en hel månad.
Men om man brukar klara sig på 16A och har lastbalansering blir risken mindre att få förhöjda elnätsavgifter. Har jag fel?
Jag kan inte se att risken ökar för högre avgifter (för mig i alla fall) om jag tar bort lastbalanseringen.ÅkeSun skrev:
Det är laddningen på natten som skapar effekttopparna. Jag kan inte klanta mig så mycket på dagen att det skulle bli högre effekttoppar, även om jag ansträngde mig. Men här har vi väl alla olika förutsättningar.
Min bil är alltid med och skapar min 7.5kW effekttop, men var sugen på att kolla hur högt jag skulle ligga utan bilen, så fixade en analys:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.py
python c:\Temp\tibber_easee_peak_power.py
Scanning home of Sander Visser
Scanning peak power from 2024-10-20 21:00:00Z to 2024-11-20 20:00:00Z
Found power peak 5.535 kWh/h to have occured at 2024-11-20T02:00:00+00:00
Found power peak 5.496 kWh/h to have occured at 2024-11-08T01:00:00+00:00
Found power peak 5.092 kWh/h to have occured at 2024-10-30T03:00:00+00:00
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.py
python c:\Temp\tibber_easee_peak_power.py
Scanning home of Sander Visser
Scanning peak power from 2024-10-20 21:00:00Z to 2024-11-20 20:00:00Z
Found power peak 5.535 kWh/h to have occured at 2024-11-20T02:00:00+00:00
Found power peak 5.496 kWh/h to have occured at 2024-11-08T01:00:00+00:00
Found power peak 5.092 kWh/h to have occured at 2024-10-30T03:00:00+00:00
Det är olika från bolag till bolag, så du kommer att få info innan det införs.maxmsm skrev:
Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört detta, så du får info när det är dags, och modellen kan se annorlunda ut från bolag till bolag.
Din bild visar ju att du skulle kunna spara 2-2.5 kW effektavgift med en smart lastbalansering och tillåta laddning 22-07.C Christoffer L skrev:
Man kan ladda med enfas eller bara 30 min per timme för att sänka ytterligare (mot din nuvarande inställning)
Klicka här för att svara