Demmpa Demmpa skrev:
Elektroniska lås går att hacka,

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Nycklar också. Därför är Two factor auth viktigt. Något du vet (en kod) samt ngt du har (ett fysiskt token). En fingeravtrycksläsare vore också fint då har man den tredje grundstenen som är ngt du är (irisscanner, fingeravtryck).

Yale har stöd för Two factor auth.

Stickan56
Demmpa Demmpa skrev:
Elektroniska lås går att hacka,

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Jag har nu läst dessa artiklar och jag kan inte se att dom är relevanta.
Jag tror att tillgången på kofötter är ett betydligt större problem för en vanlig husägare.

Stickan

1 123abc skrev:
Här blev det jämfört äpplen och bananer.
Dormas kopieringsskyddade låscylindrar DMS tillhör 3-serien t.ex DC3400, DC301, DC321
Utan kopieringsskydd kan du nog hitta billigare ändå.
Aj då, trodde DMS var deras skyddade men den hette DMS-SC, och då verkar Assa vara billigast.

1 123abc skrev:
Yale Entr S fungerar inte med flerfunktionslåshus.
Jag anser inte att ASSA 510 inte den bästa för Yale Entr S då du måste alltid dra upp trycket innan den kan låsa annars kommer den inte låsa, ett ASSA 410 eller Dorma DL919 kan vara ett enklare alternativ.
Yale Entr S fungerar med ASSA 510 men ni måste ha vanan att alltid dra upp trycket och även göra det när gäster passerar in eller ut.
Ett annat alternativ är att ta bort vredskylten och vredpinnen och inside låscylindern på det befintliga låset och sedan montera dit Yale Entr S.
Normalt brukar man sätta en tunn täckskylt (1,25mm (Rostfri PO162)) som täcker det fula hålet där vredet varit men jag vet inte om Yale Entr S fungerar med det (jag har inte testat jag tycker att det borde fungera då fastsättningen sker i cylinderhålet det blir en glipa på 1,25mm ovan skylten).
Om det inte fungerar så kanske en PO197 kan vara ett alternativ om den kräver mer stöd men har inte testat.
Om det inte har flisat sig rund vredhålet så kan du även trycka dit i en träplugg och om du inte stör dig på hålet så kan du låta det vara, om du är mycket för det estetiska så kanske inte de rostfria täckskyltarna är ett alternativ det heller.
Kontrollera dit försäkringsbrev eller lyssna med ditt försäkringsbolag om de ställer krav på låsning innan du köper massa saker.

Angående att bjuda på nycklarna så görs det ibland över disk för att få ett avslut i en affär.
Det går inte att skicka med många nycklar men vi vet att nästan alla klarar sig med max 5st nycklar.
Det skilljer även på olika låscylindrar då det till en del ingår 5st nycklar till låscylindrar i fler pack.
Tack för dina alla dina svar till en i låsträsket! trodde inte det var så komplicerat ;)

Det blir nog så att jag köper Cylinderpar Assa 708 till vår gamla serie med OFG nycklar.
Tar upp låsbytesfunderingarna när det är dax för ett avancerat yttedörrslås.

Hoppas att Enter S kommer med en modul så man kan se status och senast öppning.

mattetvilling mattetvilling skrev:
Aj då, trodde DMS var deras skyddade men den hette DMS-SC, och då verkar Assa vara billigast.
DMS är kopieringsskyddade.
DCS (läs Dorma Cylinder Sverige) är ej kopieringsskyddade utan är samma profil som svenska ASSA 700-serie profil HH vilket är samma som OFG.
DCN (läs Dorma Cylinder Norge) är ej kopieringsskyddade och är samma profil som norska Trioving 508.
En svensk låssmed kan bygga låscylindrar och nycklar för samtliga varianter.
Vilken av Dorma och ASSA som är billigast skiljer ofta och beroende på vilka detaljer man köper.

• Gilla
Drickard
  • Laddar…
Slutade med att vi köpte Assa D13 Altancylinder 1307, 1309 och en ytterdörrscylinder 1311 med 6 nya nycklar. Kostade 1228:- Skulle vi köpt 708 och en extranyckel till våra gamla OFG serie så kostade det ca 1080:-

Behåller den gamla Assa 700 ytterdörrscylindern på insidan då den troligtvis ändå kommer att försvinna när vi skaffar ett elektriskt lås. Vi kommer ju ändå in och ut med de nya nycklarna altanvägen om man skulle bli inlåst:)

Tack än en gång till 123abc för all hjälp, återkommer om Yale eller liknande funderingar:rolleyes:

D13 har ett väldigt bra pris, du gör rätt att välja med plånboken.
D13 saknar kopieringsskydd till skillnad från D12 men det är även en prisskillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.