Smög runt lite bland hyllorna på Fredells igår och råkade stanna vid just denna produkt:

http://www.tamolinefinland.fi/se/esitteet/26_TamoLinerIII.htm

Kostar cirka 1700sek ex stativ etc.

Det verkar vara lite halvknepigt att använda denna utomhus i strålande sol men annars så verkar det vara ett rätt "lagom" alternativ som inte kostar både skjortan och slipsen?

Inomhus skulle den funka klockrent till allt från tavelfippel till plattsättning och riktlinjer för väggar etc, utomhus något mer begränsad men antagligen ändå funktionsduglig på uppåt 15meter när inte solen skiner.

Alternativet är ju en slang med vatten och det vanliga 2m Hultaforspasset - och det känns lite trist....

Vad tror ni?

Jag vet ingenting om just den där.

Däremot har jag hittat en annan intressant produkt: Ett Leica Runner avvägningsinstrument med en noggrannhet på 2,5 mm per km för runt 2100 SEK.

Inte så praktiskt att hänga tavlor med, men jag har letat länge efter ett självnivellerande instrument med god precision för utomhusbruk, och det slutar alltid med någon lasermanick för 10.000+

Det är för mycket pengar för en privatperson.

http://www.hundt-direkt.de/katalogseiten/KAT370040.html

Har dom där rackarna ingen produkt som ger lite mera kryss och streck än bara en enda stråle? Kan man göra en självnivellerande pryl med den precisionen för 2ksek så borde man kunna göra en produkt liknande den jag tittade på också till ett rimligt pris.

Den där Runnern har ingen stråle alls, utan är ett rent optiskt instrument. Man kan se den som ett självnivellerande kikarsikte med 20/24 ggrs förstoring. Man får springa omkring med mätstickor eller hänga upp linjaler och anteckna. Det är fortfarande enklare än slang med luftbubblor.

Det är förvirrande att det står "Laser" på bilden, men jag har laddat ned bruksanvisningen. Det står Laser alignment. Det finns ingen laser i instrumentet. kolla länken

http://www.laseralignment.com
Den billigaste Rugbyn du länkade till kostar 1774 EURO!

MathiasS skrev:
Smög runt lite bland hyllorna på Fredells igår och råkade stanna vid just denna produkt:

[länk]
Har ett liknande instrument och det är kanon för inomhusjobb. Kan klart rekommendera det. Däremot, som du redan nämnt, är användningen klart begränsad utomhus. De röda glasögonen gör att linjen syns lite bättre, men det krävs en gråmulen dag om linjen ska synas.

ab-cd skrev:
[quote author=MathiasS link=1146724424/0#0 date=1146724424]Smög runt lite bland hyllorna på Fredells igår och råkade stanna vid just denna produkt:

[länk]
Har ett liknande instrument och det är kanon för inomhusjobb. Kan klart rekommendera det. Däremot, som du redan nämnt, är användningen klart begränsad utomhus. De röda glasögonen gör att linjen syns lite bättre, men det krävs en gråmulen dag om linjen ska synas.
[/quote]

ok, men inte helt oanvändbart utomhus alltså?

mattiasp skrev:
[länk]
Den billigaste Rugbyn du länkade till kostar 1774 EURO!
1700 euro är ju rätt lagom men då vill jag ha 10 instrument, inte ett.

Här är en länkt till:

http://www.isn.se/avvagning.htm#gizmo

Inget för den som betalar med egna pengar dock..... Gizmo prylarma verkar SE rätt lika ut som dom finska instrumenten. En slump antar jag.

MathiasS skrev:
Här är en länkt till:

[länk]

Inget för den som betalar med egna pengar dock..... Gizmo prylarma verkar SE rätt lika ut som dom finska instrumenten. En slump antar jag.
Nja, det förekommer en hel del re-branding på de här grejorna. Ofta är det samma produkter till ungefär samma priser. Det handlar som vanligt om att olika tillverkare av mätinstrument eller verktyg vill kunna uppvisa ett komplett sortiment.

Den här har jag sett med tre olika skal:
B0007SXI54.01._SCMZZZZZZZ_.jpg
davidwhite_linelaserlevels_main.gif
ilmmini.jpg
2500 SEK för Gizmo lite hos ISN
ca 1300 SEK i USA

I USA brukar PLS (Pacific Laser Systems) få bäst omdömen av användarna. Deras produkter finns till dubbla priset i Sverige, bl.a. på Ahlsells

MathiasS skrev:
Uppdaterar tråden lite.

Var ute igår kväll vid halv 8-tiden och satte upp en höjd inför kommande altanbygge. Har en Tamoliner 2 (föregångaren till den som MathiasS har kikat på). Fungerade i allafall utmärkt. Inga problem att se linjen längs husväggen. Hade lasern ca 5 meter från väggen.

ab-cd skrev:
[quote author=MathiasS link=1146724424/0#0 date=1146724424]
Uppdaterar tråden lite.

Var ute igår kväll vid halv 8-tiden och satte upp en höjd inför kommande altanbygge. Har en Tamoliner 2 (föregångaren till den som MathiasS har kikat på). Fungerade i allafall utmärkt. Inga problem att se linjen längs husväggen. Hade lasern ca 5 meter från väggen.[/quote]

Perfekt, precis vad jag behövde höra för att inleda förhandlingar kring hushållsbudgeten. :)

Var, förutom på Fredells, kan man köpa denna Tamoliner i stockholmstrakten eller på nätet (svensk butik?)?

Såg inte den här tråden förrän nu...

Jag har en Tamoliner III som jag köpte på just Fredells. De rekommenderade den som väldigt allround och prisvärd när de fick klart för sig att jag var en amatör som var ute efter sitt första laserpass.

Den har alltså två lodlinjer i 90 graders vinkel med separata av/på-knappar och en våglinje i kors med den ena lodlinjen. Självavvägande förstås. Sjutton så mycket nytta jag har haft av den! Jag har dock inte använt den utomhus och den är som sagt mitt första laserpass, så jag har inget att jämföra med. Kvaliteten verkar dock OK, den har fått några törnar utan att precisionen har försämrats (kontrollmätte den häromdagen).

Farzan skrev:
Såg inte den här tråden förrän nu...

Jag har en Tamoliner III som jag köpte på just Fredells. De rekommenderade den som väldigt allround och prisvärd när de fick klart för sig att jag var en amatör som var ute efter sitt första laserpass.

Den har alltså två lodlinjer i 90 graders vinkel med separata av/på-knappar och en våglinje i kors med den ena lodlinjen. Självavvägande förstås. Sjutton så mycket nytta jag har haft av den! Jag har dock inte använt den utomhus och den är som sagt mitt första laserpass, så jag har inget att jämföra med. Kvaliteten verkar dock OK, den har fått några törnar utan att precisionen har försämrats (kontrollmätte den häromdagen).
Får man fråga hur mycket du betalade? Kan vara intressant att veta hur stort förhandlingsutrymme som finns, har bara 5% på just verktyg på fredells (men betydligt mer på annat).

Ok, nu har jag köpt en. Återstår att se hur bra den funkar. Helt klart är iaf att man ser grym ut i dom röda laser-googles som följer med.

Är det någon som har några ideer om hur man kan bygga ett fattigmans teleskopstöd, 2-3meter långt?

Ska också försöka få svarvat en liten övergång från kamerastativfäste till den dimension som används på detta instrument (grövre).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.