Mr Lorentz skrev:
Tack för ditt svar.

Jag förstod det som man kan köra allt via IP men efter jag läst lite till så uppfattar jag det nu som att via IP kan man få Puch till appen men inte mer. Trodde GSM eller PSTN var om man ville ha redundans.

Centralen får bli en Centralapparat SPC 4320-3.1-PC. Den enda skillnad är just Plastic cover och ved jag kan hitta så är denna inte like känslig om man kompletterar med SiWay. Plåtkapslingen, på den andra, kan försämra den trådlösa trafiken. Kommer köra trådat så mycket det går. SiWay blir kanske till garaget och på något ställe i källaren.

Det som hade underlättat var att montera ett expansionskort på vinden. En kabel till kortet på vinden och sedan koppla dörrmagneter, map, rörelsevakter, brandvarnare och glaskross. Kan man koppla så eller måste man dra allt kablage ner till centralen?

Räcker det med 2 x 2 x 0,5 tvinnad kabel till all installation eller finns där enheter som behöver fler trådar?
Push (men inte till appen, utan i så fall via mail eller annan lösning) går att lösa med speciallösningar, en ex en raspberry pi med en speciell programvara som kommer lanseras inom kort (se en annan tråd om lundix IT). Vill man inte pyssla med programmering och sånt så är det sms eller larmcentral via gsm/pstn som gäller.

Här finns expansionsenhet som funkar precis som du tänkt (jag har dock inte testat själv..). Av någon anledning kunde jag inte klistra in länken, men googla på SPC E652, första träffen är från bewator. Finns att köpa på låsshop.se.
I E652 finns 8 ingångar. Den ansluts till centralenheten med x-bus som är samma protokoll som används för inkoppling av manöverpanelen. Här är det viktigt med 2x2-kabel och att du använder ett tvinnat par för databussen eftersom det är en digital signal.

Jag klarade mig med 2x2x0,5 kabel till min installation. Är det väldigt långa sträckor kan man behöva dubblera matningstråden och då går det ju åt ett par till men annars klarar du dig. Vill man trixa kan man använda nätverkskabel (2x4 par) om du exempelvis bara vill dra en kabel till ytterdörren där du har både map och MK. Dra då nätverkskabeln till manöverpanelen och skarva där vidare till en 2x2-kabel till magnetkontakten.
 
Redigerat:
Mr Lorentz skrev:
...1. SPC 4000 finns i några olika varianter. SPC 4221, 4320 och 4320-PC. Vad jag förstår så är den första egen webserver och SiWay. 4320 har ethernet interface för IP anslutning. Och PC står för "Plastic Cover". Förstår inte varför PC är 5-600 kr dyrare. Är det annat som skiljer och vad är att föredra?...
Håller helt med om att det är märkligt att ett plastlock kan göra produkten så pass mycket dyrare. Den borde snarare vara några kronor billigare...

Istället för att montera W111 (som kräver PC) i centralen kan du köra med W112 som monteras i MAP:en. Den senare är iofs 3-400 kr dyrare, men du hamnar totalt sett på plus om du tar plåtkapslingen istället för PC. Om du får för dig att komplettera med fjärrkontroller kan det dessutom vara en fördel att ha SiWay modulen uppe i huset istf nere i källaren (om man nu har MAP vid entrédörren, men det är ju inte helt ovanligt...). Personligen funderar jag på att komplettera med fjärrkontroller för att kunna styra larm och garageport från bilen, och då kan det kanske bli lite tight med räckvidden om man gömmer SiWay-modulen nere i källaren (som kan liknas vid en betongbunker i mitt fall).
 
fredrik.johansson skrev:
...I E652 finns 8 ingångar. Den ansluts till centralenheten med x-bus som är samma protokoll som används för inkoppling av manöverpanelen. Här är det viktigt med 2x2-kabel och att du använder ett tvinnat par för databussen eftersom det är en digital signal...
Du har rätt i att 2x2 är lämpligt för X-bus:en, men jag vill minnas att 652:an även behöver matningsspänning (alltså två tåtar till). Eller behövs det bara om man vill använda utgångarna på exp.enheten?
 
B
Såg en skum sak, efter uppgradering till 3.4.5 så loggar den motstånd och det ser ut såhär för en magnetkontakt. Inga konstigheter, kopplat med dubbla 2.2kOhm ImageUploadedByByggahus.se1401520110.588330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ändrar väldigt skumt i olika nivåer... Detta gäller mk250 infällda magnetkontakter. It deckarna loggar som vanligt.
 
Redigerat:
B
När jag köpte vårt 4320 för 1,5 år sen så beställdes det som vanligt med kom med plastlock, då sa de att det bara fanns med plast och att plåtllock inte fanns längre.... Var det bara bluff då?
 
Boan skrev:
När jag köpte vårt 4320 för 1,5 år sen så beställdes det som vanligt med kom med plastlock, då sa de att det bara fanns med plast och att plåtllock inte fanns längre.... Var det bara bluff då?
Har själv plåtlock sedan ett år tillbaka och hjälpte precis grannen att köpa ett likadant larm, också det med plåtlock. Känns lite mer rejält :) SiWay-modulen som sitter i centralen med plastlock sitter inne i centralen utan antenn och har man plåtlock sätter man en antenn på centralen, precis som med GSM-modulen. Så jag tror knappast räckvidden är sämre på plåtlock. Snarare tvärtom.
Vill man kan man sätta en SiWay-modul i centralen och en i MAPen, då har man rätt schysst täckning.

Jag har min central i källaren och bor i ett betonghus, har full mottagning på alla trådlösa enheter i hela huset.

Push funkar som sagt inte med SPC "out of the box", men jag har kopplat ihop min SPC med Fibaro HC2 så jag får push på de saker jag vill, typ när dottern larmar av osv ...
 
KristoferL skrev:
Har själv plåtlock sedan ett år tillbaka och hjälpte precis grannen att köpa ett likadant larm, också det med plåtlock. Känns lite mer rejält :) SiWay-modulen som sitter i centralen med plastlock sitter inne i centralen utan antenn och har man plåtlock sätter man en antenn på centralen, precis som med GSM-modulen. Så jag tror knappast räckvidden är sämre på plåtlock. Snarare tvärtom.
Vill man kan man sätta en SiWay-modul i centralen och en i MAPen, då har man rätt schysst täckning.

Jag har min central i källaren och bor i ett betonghus, har full mottagning på alla trådlösa enheter i hela huset.

Push funkar som sagt inte med SPC "out of the box", men jag har kopplat ihop min SPC med Fibaro HC2 så jag får push på de saker jag vill, typ när dottern larmar av osv ...
Att koppla ihop det med Fibaro är kanon. Har klurat länge på vilken setup man skall välja. Skall man ha brandvarnare från fibaro och köra z-wave eller skall man köra i larmet eller standalone. Det känns som de ändra rätta är att SPC skall hantera detta. Men man vill kunna trigga scener som att tända hela huset vid larm. Push när dottern kommer hem är kanon. Då behöver man inte köpa Verisures Smartbox till Yale doorman låset. Då kan man istället få larmet att meddelande när larmet stängs av.

Det finns även vattenlarm till spc. Jag kör fibaros vattenlarm men tycker det fungerar sådär. Är det någon som kör vattenlarm i tvättstuga eller bakom kylskåp och har det kopplat till larmet?

Finns det några begränsningar hur många triggningar du kan skapa mellan spc och fibaron. Tänker om man vill ha larm av/på, brand, vattenlarm, mm och vid olika larm skall HC2 göra olika saker som tända, rulla upp, skick push osv
 
Boan skrev:
Såg en skum sak, efter uppgradering till 3.4.5 så loggar den motstånd och det ser ut såhär för en magnetkontakt. Inga konstigheter, kopplat med dubbla 2.2kOhm

Det ändrar väldigt skumt i olika nivåer... Detta gäller mk250 infällda magnetkontakter. It deckarna loggar som vanligt.
Har du uppgraderat firmware i expansionsenheten?
Prova det annars..
 
B
VikHe skrev:
Har du uppgraderat firmware i expansionsenheten?
Prova det annars..
Låg det med i samma kit? Men även den som är kopplade direkt till centralenheten visar detta
 
B
Boan skrev:
Låg det med i samma kit? Men även den som är kopplade direkt till centralenheten visar detta
Är det lika enkelt att uppgradera expansionsenheterna? Hade nog version 2.2 i dem
 
Ja, lika enkelt.
 
B
probeb skrev:
Ja, lika enkelt.
Fixat, det löste problemet med att det visade olika motstånd! var ju riktigt smidigt, att det laddades först upp till centralen, sen kunde man välja vilka enheter att uppdatera.

:)
 
Tänkt på att det måste vara samma version i larmet som xbus moduler.
 
Äntligen fått iväg en beställning, körde via låsshop då de var snabba på att svara på mina frågor och hade bra priset! Bara hoppas jag inte glömt något. Tror jag kommer komplettera med akustiska glaskross detektorer och kameror på sikt.

larm1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Detta verkar ju riktigt smidigt, går att ha egen mottagning via en Raspberry Pi eller Ubuntu.

http://forum.lundix.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.