B
Någon som vet om det går sätta upp en egen mottagare av ip-larm? Som sen kan skicka mail osv ?
 
Boan skrev:
Någon som vet om det går sätta upp en egen mottagare av ip-larm? Som sen kan skicka mail osv ?
Jajamen, det går alldeles utmärkt! Se tråden nedan, eller ta kontakt med användaren gol. Det finns en nästan färdig programvara som kan köras på en raspberry pi eller linuxserver som man ställer in sitt larm att prata med. Sen får man se till att rätt saker händer när larmet går, t.ex skicka mail, eller trigga något annat.
Hittills finns det nog inte så mycket färdigt så det krävs att man kan lite programmering om man har speciella önskemål.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=232469
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Hej. Vet någon här om det går se TAG-nr i någon logg? Tex om en oregistrerad tag försökt? Jag ser inget om nr alls... Men verkar ju skumt att det inte skulle loggas?
 
Skall funka så i senaste versionen
 
B
probeb skrev:
Skall funka så i senaste versionen
Ok.. Bara att uppdatera då.... Fanns det inte någon länk här någonstans till senaste firmware?
 
B
några fallgropar när man uppgraderar?
 
Om vi pratar version 3.4.5 så var det inga problem att uppgradera,, åtminstone inte om man har hyfsat hängt med i de tidigare uppgraderingarna.

Däremot, Boan, så tror jag tyvärr inte det hjälper att uppgradera för att se TAG-nr. Jag ser i alla fall inget i mina loggar.
 
B
gol skrev:
Om vi pratar version 3.4.5 så var det inga problem att uppgradera,, åtminstone inte om man har hyfsat hängt med i de tidigare uppgraderingarna.

Däremot, Boan, så tror jag tyvärr inte det hjälper att uppgradera för att se TAG-nr. Jag ser i alla fall inget i mina loggar.
Såg det nu... Inget nr syns... Är inte det lite dåligt?
 
Jag har kanske inte helt rätt där. Enligt releasenoten till 3.4.5 så finns denna funktion:

Tilldela okända kort och TAG’ar till användare via Web interfacet.
Detta är en ny funktion som gör det möjligt att läsa in okända kort till användare när man
editerar användare.

Så är det det du är ute efter så finns det i senaste versionen.
 
B
nu verkar det inte funka, "inga områden står det..." suck...
 
B
Boan skrev:
nu verkar det inte funka, "inga områden står det..." suck...

uppgraderade även SPC Pro till senaste, och det verkar som hanteringen av användarprofilen är nytt, så de ställde till det lite då många användare blev utan område.. skumt.
 
B
Nu är det löst,3.4.5 införde ju användarprofiler som går justera, och det funkade inte riktigt i uppdateringen. Men klart smidigt när man väl fixat till det.


Dock väldigt förvånad över att inte TAG-nr syns i loggen, utan det bara står "okänd", Andra larm vet jag loggar nr..
 
Jag har bestämt mig för ett Siemens SPC och tycker 4000 räcker bra för mitt hus. Nu skall jag sätta ihop ett kit med saker. Jag skulle behöva svar på några frågor som känns oklart.

1. SPC 4000 finns i några olika varianter. SPC 4221, 4320 och 4320-PC. Vad jag förstår så är den första egen webserver och SiWay. 4320 har ethernet interface för IP anslutning. Och PC står för "Plastic Cover". Förstår inte varför PC är 5-600 kr dyrare. Är det annat som skiljer och vad är att föredra?

2. Jag kommer montera central i källaren och en map vid ytterdörren på plan ett. Rörelsevakter, map & magneter dras upp över vinden. Jag har förbindelse med ett VP20 rör mellan källare och vind. Min tanke vara att man kanske kan montera en expansionsenhet på vinden för att koppla två rörelsevakter, dörrmagneter och map i denna. Kan man koppla så eller bör allt kablage dra ner till centralen. Tips på expansionsenhet?

3. Letar efter en magnetkontakt som skall fällas in snyggt i dörrkarmen på ytterdörr och altandörr. Siemens har MK200 serien. Men där är en uppsjö att välja mellan. Någon som kan tipsa om en magnetkontakt för infällt montage.

4. Jag har AXIS ip-kamror. Kan man få in dessa i systemet? Har sett i Siemens app att man kan få kamera övervakning.

I övrigt tänkte jag börja med en centralapparat, map, två rörelsevakter, två magnetkontakter och siren. Som option till detta komplettera jag nog med utomhussiren, gsm och brandvarnare i steg två. Är detta ett bra upplägg eller missar jag något?
 
Mr Lorentz skrev:
Jag har bestämt mig för ett Siemens SPC och tycker 4000 räcker bra för mitt hus. Nu skall jag sätta ihop ett kit med saker. Jag skulle behöva svar på några frågor som känns oklart.

1. SPC 4000 finns i några olika varianter. SPC 4221, 4320 och 4320-PC. Vad jag förstår så är den första egen webserver och SiWay. 4320 har ethernet interface för IP anslutning. Och PC står för "Plastic Cover". Förstår inte varför PC är 5-600 kr dyrare. Är det annat som skiljer och vad är att föredra?

2. Jag kommer montera central i källaren och en map vid ytterdörren på plan ett. Rörelsevakter, map & magneter dras upp över vinden. Jag har förbindelse med ett VP20 rör mellan källare och vind. Min tanke vara att man kanske kan montera en expansionsenhet på vinden för att koppla två rörelsevakter, dörrmagneter och map i denna. Kan man koppla så eller bör allt kablage dra ner till centralen. Tips på expansionsenhet?

3. Letar efter en magnetkontakt som skall fällas in snyggt i dörrkarmen på ytterdörr och altandörr. Siemens har MK200 serien. Men där är en uppsjö att välja mellan. Någon som kan tipsa om en magnetkontakt för infällt montage.

4. Jag har AXIS ip-kamror. Kan man få in dessa i systemet? Har sett i Siemens app att man kan få kamera övervakning.

I övrigt tänkte jag börja med en centralapparat, map, två rörelsevakter, två magnetkontakter och siren. Som option till detta komplettera jag nog med utomhussiren, gsm och brandvarnare i steg två. Är detta ett bra upplägg eller missar jag något?
Om du tänkt komplettera med GSM i steg två, tänkte du bara mot larmcentral då eller hur ska du få reda på att det larmar om du inte är hemma?
Jag har bara satt infällda magnetkontakter i hela huset, dessa är kopplade till Siemens trådlösa varianter. Vet inte riktigt vilka infällda jag har, men det är i metall i alla fall ...
Är det IP-kameror så ska det gå att få upp dem i appen, har inte kopplat in mina ännu ...
Det finns ingen av centralerna, mig veterligen, som har både IP & SiWay out of the box. Finns en tråd om hur det står fel i specarna på Bewators hemsida ...
 
Tack för ditt svar.

Jag förstod det som man kan köra allt via IP men efter jag läst lite till så uppfattar jag det nu som att via IP kan man få Puch till appen men inte mer. Trodde GSM eller PSTN var om man ville ha redundans.

Centralen får bli en Centralapparat SPC 4320-3.1-PC. Den enda skillnad är just Plastic cover och ved jag kan hitta så är denna inte like känslig om man kompletterar med SiWay. Plåtkapslingen, på den andra, kan försämra den trådlösa trafiken. Kommer köra trådat så mycket det går. SiWay blir kanske till garaget och på något ställe i källaren.

Det som hade underlättat var att montera ett expansionskort på vinden. En kabel till kortet på vinden och sedan koppla dörrmagneter, map, rörelsevakter, brandvarnare och glaskross. Kan man koppla så eller måste man dra allt kablage ner till centralen?

Räcker det med 2 x 2 x 0,5 tvinnad kabel till all installation eller finns där enheter som behöver fler trådar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.