RilleRock
Fick ett mail i veckan som fler kanske vore hjälpta av?

Lundix IT har tagit fram ett öppet baserat interface till SPC, som gör det väldigt enkel enkelt att integrera SPC med andra system som Fibarao, Z-way och använda samma detektorer.
De har godkännande av Siemens att släppa den publikt.

De som är intresserade kan kontakta goran.lundquist@lundix.se
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Det lät ju väldigt intressant, man har visserligen ingen hemautomation ännu... Är det något du provat?
 
Tackar!! Mailat!
 
Känns lite fånigt att alla skall maila, någon här, eller någon från Lundix kanske lite snabbt kan presentera lösningen här i forumet?
 
  • Gilla
geggen
  • Laddar…
Syversen skrev:
Känns lite fånigt att alla skall maila, någon här, eller någon från Lundix kanske lite snabbt kan presentera lösningen här i forumet?
Bryter mot forumreglerna relaterade till företagsreklam...
 
Mailade och fick svar ganska omgående. Ett utförligt svar som beskriver ganska bra vad det är och lite hur det fungerar. Ska nog testa detta!
 
phl skrev:
Bryter mot forumreglerna relaterade till företagsreklam...
Där ser man. Trodde inte en beskrivning av en produkt skulle räknas som reklam.
 
Syversen skrev:
Där ser man. Trodde inte en beskrivning av en produkt skulle räknas som reklam.
Beror väl på vem som beskriver den :D
 
Jag har testat, och har ingen koppling till ovan nämnda företag, förutom att jag fått produkten och support därifrån.
Jag kan rapportera att det fungerar ypperligt! man startar en server i sitt linuxsystem (ubuntu eller raspberry pi) och ställer in larmet att kommunicera med en EDP-server (siemens protokoll)
Servern tillhandahåller sedan all möjlig information i json-format.
Jag fick med ett demo för att skicka mail vid händelser, som larm, öppna sektioner osv. Slog på loggning av sektioner och tog ett varv i huset och mailen bara drällde in! Imponerande!
Finns nog inga färdiga kopplingar till hemautomation ännu, men bör inte vara några svårigheter alls att implementera. Kan man skicka mail momentant så bör man kunna trigga ett hemautomationssystem.
Verkar mycket lovande! Vet inget om när en färdig produkt släpps, men betan jag fick fungerade fint.
 
fredrik.johansson skrev:
Jag har testat, och har ingen koppling till ovan nämnda företag, förutom att jag fått produkten och support därifrån.
Jag kan rapportera att det fungerar ypperligt! man startar en server i sitt linuxsystem (ubuntu eller raspberry pi) och ställer in larmet att kommunicera med en EDP-server (siemens protokoll)
Servern tillhandahåller sedan all möjlig information i json-format.
Jag fick med ett demo för att skicka mail vid händelser, som larm, öppna sektioner osv. Slog på loggning av sektioner och tog ett varv i huset och mailen bara drällde in! Imponerande!
Finns nog inga färdiga kopplingar till hemautomation ännu, men bör inte vara några svårigheter alls att implementera. Kan man skicka mail momentant så bör man kunna trigga ett hemautomationssystem.
Verkar mycket lovande! Vet inget om när en färdig produkt släpps, men betan jag fick fungerade fint.
Samma här! Har testat och det fungerar precis som beskrivits. Dock behövs någon som kan knappa lite LUA-kod till HC2an (i mitt fall) innan jag kan använda detta ordentligt.
 
B
mailat Göran nu... hoppas på svar.

tänk om det gick att få denna att köra på en Synology NAS det hade ju varit snitsigt, annars får det bli en raspberry pi
 
  • Gilla
klintan73 och 1 till
  • Laddar…
På grund av ett avtal med siemens så får tydligen bara programvaran distribueras i binär form, sannolikt för att inte röja Siemens EDP-protokoll som används för kommunikationen med larmet. Det jag har hört hittills är att den är kompilerad för Raspberry, ubuntu och ev. openwrt. Tekniskt är det nog inga problem att kompilera för annan linuxplattform, men det måste ju göras av den som har tillgång till källkoden.
 
B
Jag har en Raspberry, alternativt kan köra en virtuell ubuntu.
Men det skulle ju vara fantastiskt med en version för Windows då den servern redan står på dygnet runt.
 
Kommer nog aldrig att köra igång detta, hur bra det än verkar.
Så är det någon som vill köpa en Raspberry billigt så finns det en här! :) Använd en gång för att testa detta, sedan aldrig använd ...

• Raspberry Pi Model B V.2
• Låda
• Nätdel
• Minneskort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.