Gjorde en enkel skiss på hur det (bör) vara för att fungera :)

Se till att utgång nummer 3 (reläutgången på centralkortet) är programmerad som sirenutgång.



Sen kommer du upptäcka hur trevligt det är med en siren som har eget batteri... när du släpper 12V till sirenen som kommer den tjuta i 3 minuter :)
Gäller alltså att koppla ur batteriet i sirenen innan du släcker ner centralen för eventuell service, eller stå ut med tjutet....
 
  • Gilla
markusla och 1 till
  • Laddar…
Åhhh tack snälla! Det där ser ju ut som det skulle kunna vara rätt och fungera. Något jag aldrig någonsin hade lyckats klura ut själv.

För sent att prova idag, och är bortrest imorgon men ska prova koppla det sådär på torsdag :)


Appropå batteri och ström till centralen. Jag förstår att best practice, är att alltid stäng av ström till centralen när man kopplar om något? Vilket är jäkligt meckigt när man dragit fast el dit, och inte kör med stickpropp... och inte så uppskattat av familjen att stänga av säkringen till den delen av huset, då även internet "dör"... :rolleyes:
Är det på riktigt någon risk att koppla om medans saker är igång? Menar, när man sysslar med datorer så ska man ju vara ESD jordad, vilket typ ingen är och det fungerar ju bra ändå.
 
VikHe!
Tack för den fantastiskt pedagogiska skissen. Borde verkligen Siemens kopiera och skicka med som installationsanvisning.

Har haft en SIR500 liggande ett tag för att jag inte lyckats klura ut hur den ska kopplas in.

En liten följdfråga. Vad tror ni det behövs för dimension på kabeln? Blixtlampan kan ju en spec dra 300 mA och jag har ca 15 meter till centralen.
 
Angående risk för skador vid koppling med spänning på:

Jag brukar inte oroa mig för att göra in- eller omkopplingar av sektioner och utgångar, med centralen spänningssatt.

Däremot omkoppling av X-bus eller montering av modem, då ska centralen släckas helt!

Det finns en säkringshållare till vänster om trafon, integrerad i kopplingsplinten för matningsspänningen, där kan du bryta spänningen till larmet utan att behöva släcka hela den gruppen i elcentralen.



Hehe, bra att skissen gick att begripa, la bara någon minut på att klippa och klistra, hade helt klart gått att göra snyggare :p

gol:

Kör med EKKX och dubbla par till plus, minus och styrning av ljusfyr så ska du garanterat klara dig!
förtydligande: dubbla par menar jag hela paret, exempelvis vit/blå och blå som plus, samt vit/orange och orange som minus.
 
En skiss för SIR 1992 också, för den som är osäker..

Går att välja utgång 1, 2, 4, 5 eller 6 i centralen för att driva sirenen.
Ganska logiskt att använda sirenutgångarna dock, kör så själv.
 
  • Gilla
markusla
  • Laddar…
VikHe skrev:
UTC(heter dom så fortfarande...?) har en rökdetektor som heter DP721R, samt tillhörande sockel DB702. Den detektor som heter R på slutet har ett relä för att avge larm, och fungerar fint mot de flesta inbrottslarm.
Fick besked från min elektriker att den branddetektorn har utgått.

UTC Fire Security DP721R Utgått ersätts av CQR338-4L inkl sockel
UTS Fire Security Sockel till 700 Utgått ersätts av -II-


https://se.spiap.com/uploads/master/product/documents/s54591z145a100_ficqr3384l12v_023_01_se.pdf Någon som har erfarenhet av den som ersätter?
 
OP512 är trevlig annars
 
Ett stort STORT tack för hjälpen!
Har nu kopplat enligt din eminenta beskrivning och det gick hur bra som helst, klockrent!
Jag hade aldrig klurat ut att man skulle dra 12v till Com =)
 
B
Hej
Någon som vet om SPC PRO finns för MAC?
 
Boan skrev:
Hej
Någon som vet om SPC PRO finns för MAC?
Nej, det finns tyvärr inte. Antingen får man köra via webbservern, vilket fungerar utmärkt, eller köra windows virtuellt ovanpå osx.
 
Jag ser ingen anledning att köra PRO.
 
B
probeb skrev:
Jag ser ingen anledning att köra PRO.
Är det så att ALLT som går göra i PRO även går via webben?
 
Boan skrev:
Är det så att ALLT som går göra i PRO även går via webben?
Saxat ur manualen för spc pro:
"Beskrivning av programvaran
SPC Pro är en datorbaserad programvara som ger användaren möjlighet att programmera och konfigurera både lokala och fjärranslutna SPC-system. Alla programmeringsfunktioner som är tillgängliga genom den inbyggda webbläsaren i SPC finns också i SPC Pro."

Du kan väl dock inte hantera flera olika anläggningar och programmera usb fast programmer, men det behovet har man väl knappt hemma.
 
Hej,

Går det ändra det specifika weblösenordet från kontrollpanelen? Om det nu råkar vara så att man glömt det.... :/
 
Hej,

Jag håller på att bygga garage samt övervåning. Jag skulle vilja expandera mitt befintliga SPC 4300 larm då jag använder redan alla 8 sektioner.

Hur ska jag göra? Jag har tänkt följande:

Vån 2 - 1-2st rörelsedetektorer samt brandlarm
Garage - 2 magnetkontakter och en rörelsedetektor

Hur ska jag koppla in detta smidigast? Jag kan få ut en CAT5/6/7 kabel till garaget som kan användas till larmet. Smidigast och sätta en expansions enhet i garaget samt en i huset för övervåningen också? Kanske skulle vilja ha ngn typ av manöverpanel till garaget för att enkelt larma av bara det området osv.

//S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.