Tjena forumet!
Kul att se att den tråd jag startade för några år sedan är flitigt använd av andra SPC-användare;-) hoppas den varit till lika stor nytta för er som den var för mig när jag installerade mitt SPC- system.

Jag har en lite fråga. Idag kopplade jag in ett relä (ett externt hjälprelä) över utgången OP4 på CA kretskort. Jag trodde man då skulle kunna styra utgången Av och På via appen, under fliken UTGÅNGAR. Men efter att ställt in allt i systemet och provkört så är fliken UTGÅNGAR fortfarande gråmarkerad=inaktiv. Har jag fått allt om bakfoten när det gäller att styra utgångarna???

Tanken är att utgången skall dra relät vid tillkoppling och det gör det, men i vissa lägen vill jag kunna styra relät att bryta via app. Har heller inte hittat någon funktion att bortkoppla/isolera en utgång vid tillkoppling. Det kan man ju göra när det gäller ingångarna typ en IR eller MK.

Hoppas någon har en lösning....
 
Tilldela den aktuella mappinggaten en MAP-snabbknapp så ska den dyka upp i appen också :)
 
Alternativt skapar du en Mapping Gate som styr utgången så dyker den upp i appen
 
Pewh skrev:
Alternativt skapar du en Mapping Gate som styr utgången så dyker den upp i appen
Funkar fint! Var lite meckigt med att skapa mappingate och händelse m.m. Men till sist så ramlade knappen upp i appen.

Har nu en lite fundering till. Funktionen som styrs av utgången är en magnetventil på inkommande vatten. I vissa fall har jag vattenkrävande funktioner när jag larmar på. Systemet är programmerat att dra relä/ventilen vid tillkoppling=inget vatten. Finns det någon möjlighet att bortkoppla/isolera en utgång vid tillkoppling, precis som man gör med typ en sektion (ir, mk eller liknande) via MAPen?

Som jag förstår det kan en utgång inte både styras vid tillkoppling samt via en mappinggate, är det så?
 
Alt1. Lägg en fördröjning i händelsen på ex 2 timmar om det är tvättmaskinen du syftar på när du skriver "vattenkrävande funktioner".

Alt2. Skapa en tom mappingate som inte styrs av någon händelse eller styr någon utgång. Sätt den sedan som villkor tillsammans med tillkopplingen från området du styr. Alltså för att reläet ska dra måste din tomma mapping gate samt området vara tillslaget.
 
Fiat 500 skrev:
Funktionen som styrs av utgången är en magnetventil på inkommande vatten.
Vad är det för magnetventil du använder?
 
foogy skrev:
Vad är det för magnetventil du använder?
Det vill jag också veta!! :)
 
Hej alla!

Jag ska beställa ett Siemens SPC 4320 larm.

Jag hoppas att kunna få lite hjälp att välja rätt grejor.

Jag tänker mig att ha de flesta givarna kopplade trådat men även någon trådlöst. Tänkte också stoppa in GSM-modul för larm till mobiltelefon.

1. Vilken IR-detektor föreslår ni? Gärna förslag på både trådad och trådlös.

2. Vilka magnetbrytare är att föreslå?

3. Utomhussiren. Något tips och förslag?

4. Är ni nöjda med 4320 eller saknar den något som de större systemen har? Är det någon som har koll på vad Centralapparat SPC 4320-3.1-PC som inte den billigare som inte har med PC i beteckningen?

5. Framöver tänker jag mig en enhet utomhus vid entrédörren där man kan larma av med RFID-tag. Är det lösbart utan att det kostar skjortan?

6. Kostar programvaran något som man måste ha för att programmera larmet?


Hoppas att någon av er kan ge mig lite tips. =)

Mycket tacksam för svar.

Hälsningar
Jonas
 
SM6SIF skrev:
Hej alla!

Jag ska beställa ett Siemens SPC 4320 larm.

Jag hoppas att kunna få lite hjälp att välja rätt grejor.

Jag tänker mig att ha de flesta givarna kopplade trådat men även någon trådlöst. Tänkte också stoppa in GSM-modul för larm till mobiltelefon.

1. Vilken IR-detektor föreslår ni? Gärna förslag på både trådad och trådlös.

2. Vilka magnetbrytare är att föreslå?

3. Utomhussiren. Något tips och förslag?

4. Är ni nöjda med 4320 eller saknar den något som de större systemen har? Är det någon som har koll på vad Centralapparat SPC 4320-3.1-PC som inte den billigare som inte har med PC i beteckningen?

5. Framöver tänker jag mig en enhet utomhus vid entrédörren där man kan larma av med RFID-tag. Är det lösbart utan att det kostar skjortan?

6. Kostar programvaran något som man måste ha för att programmera larmet?


Hoppas att någon av er kan ge mig lite tips. =)

Mycket tacksam för svar.

Hälsningar
Jonas
1: bosch blueline har jag kört, finns i några olika varianter, jag har kört den billigare och det har fungerat fint. Har inga husdjur och "enkel" miljö, vanligt hus. Har inte provat trådlöst, men det finns ju inte så mycket att välja på, det är ju siemens egna prylar som gäller.
2: finns tusen varianter, ingen är bättre än någon annan, det som skiljer är storlek, kapsling och kopplingsmöjlugheter. Tror min var från aritech, utanpåliggande för ca50kr.

4: mycket nöjd. Kan bara rekommenderas. Till hemmiljö tror jag väldigt få har behov av större centralenhet. PC står för plastic cover och krävs om du sätter siway-modulen(för att köra trådlöst) i centralen. Annars köper du en map med siway-modul.

6: nej, gratis. Jag har aldrig använt den utan kör allt via inbyggda webservern. Allt kan fixas därifrån också.

Skumma gärna den här tråden, svaren på nästan alla frågor finns där också. Se också Kjell.com som har en fin guide i grundläggande larmkoppling. Guld värt. Sök "inkopplingsprincipen"

Edit: välkommen hit!
 
Hej SM6SIF och välkommen till forumet.

Kompletterar Fredriks svar med några saker:

3: Utomhussiren med lite tryck i är SIR500.
4: Även om du väljer plåtlåda till centralen (alltså inte PC) så kan du sätta SiWay-mottagaren i centralen men det krävs då en antenn på utsidan av lådan. Modulen inkl antenn heter SPC W110.
5: Manöverpanelen SPC K421 har inbyggd RFID-läsare som fungerar kanon. Panelen är dock inte för utomhusbruk. Tror inte Siemens har någon MAP för utomhusbruk. (möjligtvis för styrning av dörrautomatik men då är det dyrt)
6: Det Windowsbaserade programmeringsverktyget heter SPC Pro och är helt gratis. Använder det ibland men som Fredrik skriver så går det oftast lika bra med webbverktyget.

Instämmer med Fredrik att jag är väldigt nöjd med larmet. Inte minst tack vare de utmärkta programmeringsverktygen.
 
För att kunna larmstyra från utsidan med kort/tag så behöver du en dörrkontrollenhet SPC A210.
Primärt är den ju tänkt för att styra själva dörren, så den funktionen får du på köpet :)
Lås tillkommer dock såklart...

Själva kortläsaren som rekommenderas till dörrkontrollenheten är Siemens/Bewator PP500.

Om det kostar skjortan?
Nåå... man får ju ändå rätt många skjortor för de 5-6000kr som dörrkontrollenhet och läsare kostar tillsammans :(


Angående detektorer så har gol och fredrik.johansson sammanfattat det rätt bra.

Det är lite av en smaksak vad man väljer när det gäller trådade detektorer, trådlösa detektorer har man inte många alternativ tyvärr :p

Jag har kört med alarmtech's infällda magnetkontakter MC240, limmade glaskrossar GD330 och Siemens Magic PDM-I12 IR-detektorer.
 
Tack för svaren. Mycket uppskattat!

Angående IR-detektorer så måste jag ha husdjursäkra så då kanske det är helt andra som gäller?

Okey, magnetbrytare och kanske till och med glaskross funderar jag på att dra en slinga kring alla fönster. Det verkar mest handla om en massa jobb och inte lika mycket pengar.=)

Då kör jag på den utomhussirenen!

Ok, då kör jag med 4320 men sedan är jag lite förvirrad. Ser att det finns paket. Är den här färdigt för trådlöst på 868MHz?
http://lasshop.se/presta/sv/larmpaket-spc-4320lcd-50025964.html

http://hemlarmivast.se/produkt/spc4320-320-komplett-kit-lcd/ Detta paketet är förberedd för 868MHz trådlöst så är det i plast då?


Ahh, tack då vet jag att det är möjligt i framtiden att ha kodlås utanför entredörren. Har nog inte råd med en gång.


Gott med ett bra forum och en massa god hjälp!=)
 
Någon som vet om man via ett klockslag kan larma av?
Tanken är att skalskyddet ska larmas av automatiskt på morgonen så man slipper dra ett larm när man glömmer larma av när man ska till jobbet :)
 
@SM6SIF
Jag kommer ihåg hur snårigt jag själv tyckte det var när jag skulle beställa mitt SPC-system för något år sedan.

För ett baspaket behöver du följande SPC-delar:

  • SPC 4320-3.1 med plåtlåda (alternativt SPC 4320-3.1-PC med plastlåda). Har 8 ingångar och 2 utgångar. Nätverksinterface ingår.
  • SPC N310 GSM-modul för inbyggnad i centralenhet
  • SPC W110 SiWay-mottagare inkl antenn för inbyggnad i centralenhet med plåtlåda. (alternativt W112 utan extern antenn för inbyggnad i centralenhet med plastlåda (PC) eller i en manöverpanel)
  • SPC E652 Expansionsenhet med 8 ingångar och 2 utgångar. SPC 4320 kan expanderas med 3 enheter till max 32 ingångar. Första enheten kan placeras internt i centralenheten.
  • SPC K421 Manöverpanel med inbyggd RFID-läsare. (alternativt K420 utan RFID-läsare)
  • Batteriackumulator

SiWay-mottagaren behöver du bara om du vill ha möjlighet att använda trådlösa enheter (som måste vara från Siemens).

De två "kitten" du referera till är båda med plåtlådan och saknar SiWay-mottagaren. Enklast är nog att du själv kombinerar ihop vad du vill ha.
 
  • Gilla
Hasse1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.