7 632 läst · 62 svar
8k läst
62 svar
Larm från ny bergvärmepump, jordfelsbrytare löser
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Jag tycker inte att du ska koppla BVP utanför JFBn innan du vet orsaken till att den löst.
Du säger att den larmat innan den slagit ut JFBn, och ett larm har pekat på inverten. Det innebär vad jag förstår att elpatronerna går igång. Kan du tvångsköra elpatronerna och därmed testa i fall det är dessa som löser JFBn? Ny patronen kan möjligen behöva "torka ut". Hör med Nibe ifall detta förekommer.
Du säger att den larmat innan den slagit ut JFBn, och ett larm har pekat på inverten. Det innebär vad jag förstår att elpatronerna går igång. Kan du tvångsköra elpatronerna och därmed testa i fall det är dessa som löser JFBn? Ny patronen kan möjligen behöva "torka ut". Hör med Nibe ifall detta förekommer.
Någon som vet hur man kan tvångsköra elpatron elpatronen på en ny nibe f1155?
Borde gå att göra i avancerade inställningar. Uppstart/testläge
jag skulle koppla Vp utan eller med separat jordfelsbrytare då man verkligen inte vill att Vp ska lösa av att en lampa eller sladd löser ut jordfelsbrytaren...
Sedan skulle jag testa på sommaren att köra leggionella funktionen för att se om jordfelsbrytare löser...
Viktigt är också att kontrollmäta jordfelsbrytaren för en del är inte ok...
Sedan skulle jag testa på sommaren att köra leggionella funktionen för att se om jordfelsbrytare löser...
Viktigt är också att kontrollmäta jordfelsbrytaren för en del är inte ok...
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Ja du väljer i menyn, Auto eller endast kompressor eller elpatron, men om elpatronen går på en ny bergvärmeanläggning är det nåt fel, skall aldrig behövas.
Värmepump skall sitta över en brandskyddbrytare, på 300mA.
Värmepump skall sitta över en brandskyddbrytare, på 300mA.
Jag har ju inställt på legionella körning idag va 14 dag men jfb löser iof oftare.
Vilket värde ska kondensorn ligga på förresten? Jag har sett vid samtliga larm att denna ligger på va 51.
Vilket värde ska kondensorn ligga på förresten? Jag har sett vid samtliga larm att denna ligger på va 51.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Det är inte av detta skäl man lägger en BVP utanför eller på en egen JFB. JFB ska inte tjyvlösa och gör det inte heller och likaså är det ändå ganska ovanligt att man klantar sig med en skarvsladd så att JFBn löser. Det är därför inte speciellt ekonomiskt att skydda enskilda förbrukare med en egen JFB utan bättre att skydda de utsatta uttagen med en separat JFB som inte delar något känsligt. Å andra sidan lär man märka att man löst ut JFBn med häcksaxen. Med BVP på en egen JFB gäller det att man får larm om den faller bort.byggarätt skrev:
Man kan däremot fundera på behovet av att skydda BVPn med en JFB. Den är fast ansluten av en elektriker och utgör troligen ingen fara om det skulle blir kortslutning i den, vad nu risken för det kan vara. Det beror på hur värmesystemet ser ut, om alla vattenrör i huset får en potential mot jord vid ett fel. Tillverkaren kräver heller ingen JFB för denna modell enligt installationsanvisningen.
Jag skulle inte använda ordet ska här. Det finns inget allmänt påbud att alla BVPer ska ha en JFB med 300 mA märkutlösningsström. Det är tillverkarens anvisningar som gäller här. Ibland kräver de en JFB med en viss märkutlösningsström och ibland dessutom av en dyr typ B.Husqvarna220Ac skrev:
Nej ska är fel ord, man behöver som sagt ingen JFB till den om man i övrigt gör en korrekt regelrätt anslutning. Men det finns heller ingen större anledning att inte ha kopplat över JFB, framförallt inte risken vintertid om man är bortrest. Samma gäller resonemang kring kyl/frys och diverse uppdelning på många brytare, en för riskgrupper ute och en till resten räcker långt.
L_S_A mfl brukar försöka trumma in detta i många trådar och dessutom att man bör införa övervakning av tex spänning, temperatur osv om man är orolig. Kanske droppen segrar lite vartefter i frågan den är ju ganska klar och rättfram med enkla bra lösningar i olika nivåer.
L_S_A mfl brukar försöka trumma in detta i många trådar och dessutom att man bör införa övervakning av tex spänning, temperatur osv om man är orolig. Kanske droppen segrar lite vartefter i frågan den är ju ganska klar och rättfram med enkla bra lösningar i olika nivåer.
Någon som vet normalt värde för kondensorn?
Varför koppla över jfb när den är en centralt viktig del av huset. Denna är även fast inkopplad. Större jordfel gör att säkringen går.
Jag är emot stora anläggningar över samma jordfelsbrytare. Enligt min åsikt bör man dela upp på några jfb. En viktigt skäl är felsökningen.el_richard skrev:
Om den "central" jfb löser ut till synes utan orsak, då är det svårt att veta vilka förbrukare som aktiva vid tillfället. Det gör att felsökningen lätt blir till en gissningslek.
I norra Sverige kan det frysa sönder rör ganska snabbt om värmeanläggning och. cirkulationspump pump stannar p.g.a en mindre läckström i en utomhus julgransbelysning eller en motorvärmarkabel
Kan nu uppdatera att larm kommer innan jfb löser ut. Kom ut idag och det va larm på BVP, inverterfel 429. Återställde larmet och ingen jfb har löst.
Vet inte om det har någon betydelse att vi kör med lk rumstermostater som stänger värmeslingor när rätt temperatur är nådd. BVP jobbar ju mot utomhustempen och kör ändå fram värme fast termostaterna är stängda i vissa fall. Men det måste väl vara många system som ser ut såhär? Eller kan det skapa problem?
Vet inte om det har någon betydelse att vi kör med lk rumstermostater som stänger värmeslingor när rätt temperatur är nådd. BVP jobbar ju mot utomhustempen och kör ändå fram värme fast termostaterna är stängda i vissa fall. Men det måste väl vara många system som ser ut såhär? Eller kan det skapa problem?