Men inte på förrättningskartan, där ser den gränslinjen annorlunda ut mot de andra linjerna. Förmodligen en befintlig gräns av något slag redan innan avstyckningen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skulle tro att den dubbla linjen inte betyder stenmur, utan by/socken/ev kommun-gräns. Den är markerad på ett annat sätt även på flygbildskartan, vilket tyder på att det är en mer betydelsefull gräns än mellan två fastigheter i samma by.
Det du tänker på är nog traktgräns. Den brukar dock inte ritas så tjock, så vitt jag vet.

Har du kollat fastighetsregistret via geodataprotalen? Den innehåller oftast mycket mer information om de digitaliserade gränserna och vilken nogranhet de har förts in som. Detta kan ge en hint om hur noggranna de var när de digitaliserade. Står det hög noggranhet på gränserna så är det nog något lurt, men står det låg noggranhet så är det nog bara så att de inte hittade förättningsakten och höftade baserat på annan tillgänglig information.
Gå till https://www.geodata.se/geodataportalen/, sök efter "fastighetsområde" och leta efter sökresultatet "Datamängd för fastighetsområde INSPIRE". Klicka på "visa på karta" nere till höger. Använd sedan kartan på högersidan för att navigera till din fastighet för att se hur gränserna ser ut.
T.ex. kan det se ut såhär:
Kartbild som visar fastighetsgränser med olika noggrannhet: horisontell linje 0.025m, linje från SV till NO 4.5m. Markerade punkter och en byggnad syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ena gränsen, den som går horisontalt har hög nogranhet, 0.025m medans den som går från SV till NO har noggranhet på 4.5m.

Även, som andra sagt, ta dit någon som kan mäta ut punkterna. Gjorde själv samma för några år sedan när jag skulle ha nybyggnadskarta, då kom en från det kommunala geoinfo företaget och letade rätt på gränspunkterna som var begravda, samt gjorde en korrekt karta över hur det såg ut i verkligheten. Kostade några tusenlappar.

• Gilla
nikno och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Har du kollat fastighetsregistret via geodataprotalen? Den innehåller oftast mycket mer information om de digitaliserade gränserna och vilken nogranhet de har förts in som. Detta kan ge en hint om hur noggranna de var när de digitaliserade. Står det hög noggranhet på gränserna så är det nog något lurt, men står det låg noggranhet så är det nog bara så att de inte hittade förättningsakten och höftade baserat på annan tillgänglig information.
Gå till [länk], sök efter "fastighetsområde" och leta efter sökresultatet "Datamängd för fastighetsområde INSPIRE". Klicka på "visa på karta" nere till höger. Använd sedan kartan på högersidan för att navigera till din fastighet för att se hur gränserna ser ut.
T.ex. kan det se ut såhär:
[bild]
ena gränsen, den som går horisontalt har hög nogranhet, 0.025m medans den som går från SV till NO har noggranhet på 4.5m.

Även, som andra sagt, ta dit någon som kan mäta ut punkterna. Gjorde själv samma för några år sedan när jag skulle ha nybyggnadskarta, då kom en från det kommunala geoinfo företaget och letade rätt på gränspunkterna som var begravda, samt gjorde en korrekt karta över hur det såg ut i verkligheten. Kostade några tusenlappar.
Intressant, tack.
Min fastighet och de flesta andras fastigheter runtom anges till en nogrannhet på 4.5m (kanske skall tolkas som högst osäker då...). Ett fåtal har högre nogrannhet och främst vägar och viss infrastruktur.

Ja, relativt säker på att 4.5 är max som de anger, jag har åtminsone inte sett något högre vad jag kan minnas. Så det antyder att digitaliseringen är "slarvigt" gjord och inte alls stämmer med verkligheten.

• Gilla
nikno
  • Laddar…
Så här ser den digitala kartan ut där jag bor.
Garaget står med god marginal på vår tomt, höbalarna på andra gränsen står en bit ute på åkern.
Så man ska inte lita på vissa tomtkattor.
Har gränsrör så det råder inget tvivel om vart den går.

• Satellitbild med gula tomtgränser och byggnader, texten "NÄS-ÅLSTA". Gränserna visar avstånd mellan garage och höbalar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nikno och 2 till
  • Laddar…
F FrökenPyssling skrev:
Den dubbeldragna linjen är definitivt stenmuren. Man ritar aldrig en gräns med flera linjer och en smart lantmätare styckar en tomt i naturliga avgränsningar som murar/diken osv
Du kan gott ha en poäng. Man kan även se att de dubbla linjerna fortsätter förbi korset ner till höger där fler fastigheter möts. Går stenmuren där än idag?

Tack för allt engagemang! :)

Ska dit i helgen, ska se om jag kan få loss lite tid och leta järnrör med hjälp av måtten, då med utgångspunkt från den gamla stenmuren/gärdsgården. Min gissning är att den utgör den södra gränsen av fastigheten.

Har jag tur så hittar jag även järnrör i stenmuren, då det ser ut att anges finnas på skissen.

FreQa FreQa skrev:
Du kan gott ha en poäng. Man kan även se att de dubbla linjerna fortsätter förbi korset ner till höger där fler fastigheter möts. Går stenmuren där än idag?
Japp, stenmuren fortsätter i sydöstlig riktning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.